Kan någon visa var jag fyller på vatten till elementen tack :)

Ni får be om fler bilder om det behövs! Värmesystem med manometer och rör. Användare söker hjälp med att fylla på vatten till elementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F
Har du provat kranarna uppe till höger i bild?

F fredrik.johansson skrev:
Nej, men kan göra det, förstår inte varför dom är stängda, för dom går ju bara till manometern och då är det klart den visar 0 🤔

Här är en närbild på dom

• Närbild på rörsystem med manometer och ventiler vid en fjärrvärmecentral.
    Skapa konto
F fredrik.johansson skrev:
De kranarna ser ut att kunna förbinda fjärrvärmesidan med radiatorsidan vid felaktigt handhavande. Jag skulle inte pilla på dem utan att veta exakt vilka rör de leder till.
För mig ser det ut att vara en mätare som kan indikera två mätpunkter. Ingen påfyllning. Jag kan absolut ha fel men reagerade på att det kan bli väldigt tokigt att chansa.

B Bjober skrev:
De kranarna ser ut att kunna förbinda fjärrvärmesidan med radiatorsidan vid felaktigt handhavande. Jag skulle inte pilla på dem utan att veta exakt vilka rör de leder till.
För mig ser det ut att vara en mätare som kan indikera två mätpunkter. Ingen påfyllning. Jag kan absolut ha fel men reagerade på att det kan bli väldigt tokigt att chansa.
Det jag med tänkte, så har inte rört dom än :)

A Andreas Ström2 skrev:
Kan någon visa var jag fyller på vatten till elementen tack :)

Ni får be om fler bilder om det behövs![bild]
Vattenrör och ventiler i ett byggnadstekniskt system med märkt ledning för varmvatten, kopplingar och tryckregulator.
Skapa konto

A Andreas Ström2 skrev:
[bild]
Det kan inte vara plastskruven här?

Jag misstänker att det är en sekundärnät/sekundärcentral du har.

Misstänker att du bor i någon typ av förening, bostadsrättsförening/samfällighet, som har en huvudfjärrvärmecentral.

Anledningen till min misstanke är att det ser ut som att röret som ovansidan av cirkulationspumpen ansluter mot även ansluter mot energimätaren via reglerventil.

Misstänker även att det bara finns en enda plattvärmeväxlare med totalt fyra anslutningar.

A Andreas Ström2 skrev:
[bild]
Den svarta ratten (som pekar nedåt) ungefär mitt i bild är säkerhetsventilen på inkommande kallvatten till varmvattenväxlaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.