I källaren finns det en metalldörr som är monterad enligt bilder. Dörrkarmen smälter dock inte jättebra in väggen och dessutom kan jag tycka att det blir väl kallt vid just springorna då det är ganska stort gap (ljud, blåst, kyla). Ser att förra ägaren börjat med grå silikon (syns i en av bilderna) och jag undrar helt enkelt vad jag har för alternativ för att både isolera samt snygga till. Det jag kommit på hittills är att köra fogskum (vet dock inte hur avsluta snyggt) eller fortsätta och trycka dit grå silikon som sedan kanske går att måla över. Vad hade ni gjort? Behöver inte vara supersnyggt men isolera och vara bättre än nu. Tack!

• Grå metalldörr med dörrhandtag och synlig springa vid dörrkarmen, befintlig silikon runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalldörr med handtag och synlig dörrkarm i källare, större springa mellan dörrkarmen och väggen samt gamla silikonkanten synlig.
    Skapa konto
  • Närbild på en källardörrs dörrkarm med stora springor och synligt grått silikon som delvis fyller ut mellanrummet mot väggen.
    Skapa konto
  • Sprucket och ojämnt väggspackel bredvid en mörkbetsad träpanel.
    Skapa konto
Mats-S
Om du ska ha det snyggt så blir det nog till att knacka bort sista biten av putsen mot dörren, putsa mot dörren med typ 5 mm springa kvar till dörren, foga springan med byggfog för utomhusbruk.

Men rent funktionellt så så kan fortsätta med grå silikon/byggfog.

Mats-S Mats-S skrev:
Om du ska ha det snyggt så blir det nog till att knacka bort sista biten av putsen mot dörren, putsa mot dörren med typ 5 mm springa kvar till dörren, foga springan med byggfog för utomhusbruk.

Men rent funktionellt så så kan fortsätta med grå silikon/byggfog.
Hade det varit någon fördel att köra fogskum över till exempel byggfog? Eller spelar det i princip ingen roll i detta fallet? Tänker mest på att det kanske isolerar lite bättre?

Det slutade med att jag klämde in en bottningslist och sen byggfog. Blev ganska bra tror jag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.