ilandet
Hej! Jag tänkte fylla på med makadam runt husgrund men jag blir inte riktigt klok på vad som ligger där nu och vilken storlek jag borde använde. På vissa ställen ser det ut att ligga 8-16 men under den och överallt annars ligger det något som ser ut som 2-4 vilket inte verkar särskillt vanligt när jag läser här. Dessutom flyttar det ju på sig rätt lätt.

Skulle kunna tänka mig att den mindre fraktionen använts som ett utjämningslager under grunden men i detta fallet ligger det på vissa ställen rätt tjockt (2-5cm) även runt grunden.
Om jag ska fylla på borde jag fortsätta med 2-4 eller kan/bör jag lägga 8-16 eller liknande som ett lager uppepå?

ilandet ilandet skrev:
Hej! Jag tänkte fylla på med makadam runt husgrund men jag blir inte riktigt klok på vad som ligger där nu och vilken storlek jag borde använde. På vissa ställen ser det ut att ligga 8-16 men under den och överallt annars ligger det något som ser ut som 2-4 vilket inte verkar särskillt vanligt när jag läser här. Dessutom flyttar det ju på sig rätt lätt.

Skulle kunna tänka mig att den mindre fraktionen använts som ett utjämningslager under grunden men i detta fallet ligger det på vissa ställen rätt tjockt (2-5cm) även runt grunden.
Om jag ska fylla på borde jag fortsätta med 2-4 eller kan/bör jag lägga 8-16 eller liknande som ett lager uppepå?
varför ska du fylla på ? Hur ser konstruktionen av grunden ut?

ilandet
Konstruktionen har jag dålig koll på mer än att det är platta på mark. Men huset är nytt. Det är rätt stort avstånd från marken upp till tröskeln sen sluttar det rätt bra och man vill ju kanske ha mer som en platt gång med makadam runt huset eller? Dessutom kommer jag behöva lägga grus på infarten där det inte är något just nu och där vill man väl förmodligen ha samma som runt grunden. Tomten är endast grovplanerad.

Claes Sörmland
Typiskt sett så ska du ha något med nollfraktion på ytan runt huset sån att vatten inte rinner rakt ned i dräneringslagret. Om dräneringslagret ligger som i ett paket med markduk så är det bara att lägga på t ex kross 0-18 mm. Tycker du inte detta är snyggt så kan du dekorera med några cm 8-16 eller 2-4 ovanpå detta lager.

Om det saknas markduk ovanpå dräneringslagret så kan en sån vara lämplig på makadamen innan materialet med nollfraktion läggs på

ilandet
Det såg ut att ligga 0 fraktion lager under det som ser ut som 2-4. Så jag tror nog detta är gjort.
Blir inte riktigt klok på varför det är 2-4 på vissa ställen och 8-16 på andra men men det kanske inte spelar någon roll vad som ligger på så länge det inte innehåller 0 fraktioner? Det är också som ett dike mellan Gräsmatta och det som ligger runt husgrunden. Kan jag bara fylla på med jord där tills det möter makadam?

yY5968l

När vi byggde ut huset så la de först 16-32 och sen ett tunt lager 8-16(tror jag) för att det skulle bli mer exakt.

ilandet ilandet skrev:
Konstruktionen har jag dålig koll på mer än att det är platta på mark. Men huset är nytt. Det är rätt stort avstånd från marken upp till tröskeln sen sluttar det rätt bra och man vill ju kanske ha mer som en platt gång med makadam runt huset eller? Dessutom kommer jag behöva lägga grus på infarten där det inte är något just nu och där vill man väl förmodligen ha samma som runt grunden. Tomten är endast grovplanerad.
När du väljer grus tycker jag du ska ta med snöröjning/skottning av ytorna i beräkningen, grus utan 0fraktion är inte kul när man ska skotta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.