D
Disproved
Husägare
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Disproved
Husägare
- Västra Götaland
- 5 inlägg
Hej,
Är på jakt efter lite råd kring vår uppfart.
Genom årens lopp har en hel del grus försvunnit/tryckts ner i backen på sina ställen, se bifogade bilder. Har läst några trådar för att försöka komma fram till vad som är lämpligast att fylla på med, men har fortfarande ett par funderingar:
- Skulle helst fylla på med något som minimerar "kladd", alltså helst ej nollfraktion. 8-16 lämpligt?
- Tänkte lägga cirka 3cm på hela uppfarten. På vissa ställen har gruset försvunnit helt, medans på vissa ställen ligger det fortfarande ett par cm kvar. Kan det bli problem att köra på de ställen där ligger "extra mycket"?
- Något annat jag bör tänka på?
Allt gott,
Henrik
Genom årens lopp har en hel del grus försvunnit/tryckts ner i backen på sina ställen, se bifogade bilder. Har läst några trådar för att försöka komma fram till vad som är lämpligast att fylla på med, men har fortfarande ett par funderingar:
- Skulle helst fylla på med något som minimerar "kladd", alltså helst ej nollfraktion. 8-16 lämpligt?
- Tänkte lägga cirka 3cm på hela uppfarten. På vissa ställen har gruset försvunnit helt, medans på vissa ställen ligger det fortfarande ett par cm kvar. Kan det bli problem att köra på de ställen där ligger "extra mycket"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt gott,
Henrik
Hej,D Disproved skrev:Hej,
[bild][bild]
Allt gott,
Henrik
Min gissning är att kladd inte beror inte på typen av grus utan på att vattnet inte leds bort. Du ser även ut att ha en del lera i jorden på gräsmattan. Gräv två små diken längs vägen (behöver inte vara djupa) och dränera bort vattnet så har du en torr väg😊
D
Disproved
Husägare
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Disproved
Husägare
- Västra Götaland
- 5 inlägg
Tack för svar!Discoman skrev:
Intressant... Det skulle kunna vara så. Upplever dock inte att vatten blir stående i pölar, utan dräneras snabbt. Innan gruset "försvann" såg det torrt och fint ut snabbt efter regn.
du har ju tvättad grus som du nog skall kompleteraD Disproved skrev:Hej,
[bild][bild]
Allt gott,
Henrik
vitsen med nollfraktion eller 0-12 är ju att det blir hårt när man paddar/vältrar det men inte lika snyggt so med dina stenar
D
Disproved
Husägare
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Disproved
Husägare
- Västra Götaland
- 5 inlägg
Glömde fråga vad ni tror det är som ligger där idag! Fyller helst på med något som är så likt som möjligt (även om jag förstår att det skiljer mellan täkterna). Lutar åt makadam 8-16, men jag kanske är fel ute?returen skrev:
Jag har lagt på 8-16 på en parkering, men det är ingen nollfraktion. Det ligger inte kvar riktigt, utan rör på sig. Men det ser fint ut tycker jag i alla fall.
0-16 eller liknande är nog mer lämpligt här, och det är det som jag kommer köpa när det är dags att fixa vägen för mig framöver.
0-16 eller liknande är nog mer lämpligt här, och det är det som jag kommer köpa när det är dags att fixa vägen för mig framöver.
kallas oftast gårdsgrus ditt är krossat bergD Disproved skrev:
finns även i natur och sjöbotten sten mycket exklusivt
D
Disproved
Husägare
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Disproved
Husägare
- Västra Götaland
- 5 inlägg
F fribygg skrev:
Låter som att en nollfraktion är att föredra ur flera perspektiv... Har fått för mig att ogräs kommer få det enklare att få fäste om jag tar med den minsta fraktionen, men det kanske jag får leva med.B BSOD skrev:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Finns ju inget som hindrar en kombination. På en körbana blir det väldigt opraktiskt med makadam eller gårdsgrus då det snabbt kommer att tryckas ut åt sidorna. På gårdsplan däremot blir det snyggt, där är det lättare att kratta till det och du kör inte i samma spår på samma sätt.D Disproved skrev:
D
Disproved
Husägare
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Disproved
Husägare
- Västra Götaland
- 5 inlägg
Låter absolut som ett vettigt alternativ! Tack!C cpalm skrev:
Det beror väl på hur seriös man är, på de flesta grusvägar duger det gott att lastbils sprida väggrus på befintlig yta och det tror jag kan gälla för din och TS uppfart också.J jhall skrev:
Om man har gott om tid, maskiner och stora ekonomiska resurser kan man givetvis gräva bort hela uppfarten och börja om på nytt enligt konstens alla regler, på TS bilder ser det inte alls ut att behövas nån total makeover.
Max 5cm per grusning skulle jag tro är lagom tjocklek om man inte avser att maskinpacka eller padda ytan, tjockare gruslager än så blir svåra att gå och åka personbil i.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden