Hej och välkommen till forumet @Erkan23 👍👍E Erkan23 skrev:
Vad menar du med "fjärrvärmepump"?
Har du en fjärrvärme med en villaväxlare?
Eller har du en värmepump?
Lägg upp lite tydliga bilder på din installation så finns det nog säker flera glada forumister som hjälper dig fylla på vatten i ditt värmesystem på just din anläggning.
En modern påfyllningsventil för ett vanligt radiatorsystem kan se ut såhär tex:
Redigerat:
Tack för info jag ska skicka bild när jag kommer hem.Krilleman skrev:
Hej och välkommen till forumet @Erkan23 👍👍
Vad menar du med "fjärrvärmepump"?
Har du en fjärrvärme med en villaväxlare?
Eller har du en värmepump?
Lägg upp lite tydliga bilder på din installation så finns det nog säker flera glada forumister som hjälper dig fylla på vatten i ditt värmesystem på just din anläggning.
En modern påfyllningsventil för ett vanligt radiatorsystem kan se ut såhär tex:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Varför fylla på, enligt manometern så är trycket nu 1,8 bar och den röda står på 0,9 bar, Den röda är bara en markering ( kan vridas ) så att det kommes ihåg vad det ska vara ,så ett visst övertryck finns redan. Så fyll inte på, snarare att släppa ut lite till 1,2 bar.
Jonaserik
Läs en gång till.
Det är inte jag som är TS!
Min ligger på strax under 1.6 bar
Var får du 1.8 från?!??
Kanske dags att skaffa glasögon 👓 eller titta 👀 ordentligt innan man yttrar sig
Varför ska jag sänka till 1.2 bar?? 🤔
Du är rolig du......
1.2 bar har man på våren och sommaren
Läs en gång till.
Det är inte jag som är TS!
Min ligger på strax under 1.6 bar
Var får du 1.8 från?!??
Kanske dags att skaffa glasögon 👓 eller titta 👀 ordentligt innan man yttrar sig
Varför ska jag sänka till 1.2 bar?? 🤔
Du är rolig du......
1.2 bar har man på våren och sommaren
Fjärrvärme vid 1.6 bar är ett vanligt tryck för fjärrvärmecentraler i villor, särskilt i högre hus, där det ideala trycket ofta ligger mellan 0,8–1,2 bar och kan variera beroende på husets höjd och årstid, men 1.6 bar kan vara inom ramen för vad systemet hanterar, även om det kan vara högt för en låg villa och ett tryck under 0,6 bar kräver påfyllningJ jonaserik skrev:
Det med att vara rolig, TJA en del tror sig veta. Nu är det natutlagarna som bestämmer allt på vår planet. Och det gäller även vatten, sen vad du har för tryck är egalt. Vatten går inte att komprimera, utan ökar i volym med värme. Nu vet ingen på vilken breddgrad TS är, kanske på den varma delen och då om det helt plötsligt blir kallt. Och det måste värmas på en del, så kan tryckat öka markant och säkerhetsventilen lösa ut.Baba_yaga skrev:
På sen vår och sommaren så kan t.o.m. trycket gå ner till 0,8 , i bland lägre, blir det inte noll ( befarad läcka ) så ska man inte bry sig eller fylla på, helt normalt i fysikens värld.
Jepp det är du det. Men skriv inte någon på näsan eller säga """ att så har jag det """ så det är rätt och det SKA vara så. Det är inte att tro sig kunna om nägot. Landet är långt och därav olika förutsättningar för olika saker och hus. Så var inte så naiv om att du har rätt i allt det med tryck i värmesystem.Baba_yaga skrev:
Jag själv har bara 1 bar i statiskt tryck ut efter pump och 0,6 bar i mina tankar och det fungerar utmärkt.