2 131 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Fylla ackumulatortankar på ett ilägg
En nyfiken fråga.
Det pratas om att man ska räkna med att fylla tankarna på inlägg, man räknar ofta eldstadsvolym x 18 för att räkna ut hur mycket tankvolym man kan värma på ett inlägg.
Gäller detta när man eldar enbart mot tank/tankar eller gäller det vid samtidigt uttag till radiatorer?
Det pratas om att man ska räkna med att fylla tankarna på inlägg, man räknar ofta eldstadsvolym x 18 för att räkna ut hur mycket tankvolym man kan värma på ett inlägg.
Gäller detta när man eldar enbart mot tank/tankar eller gäller det vid samtidigt uttag till radiatorer?
Klart det beror på hur mycket du tar ut till radiatorerna samtidigt och storlek på tank/tankar , räkna med att det kostar ca 3 till 5 kw per timme att försörja dom beroende på utetemp och det får du lägga till . Lägre temp på tankar och ut , blir att shunten är mer öppen , flödet blir större , mera vatten snurrar som ska värmas , blir liksom ett moment 22 för värmen
Som vedeldare strävar man efter att elda så sällan som möjligt. I mitt fall eldar jag vanligtvis var tredje dag. På morgonen den sista dagen före nästa lilla brasa, är det inte lika gott och varmt som vanligt. därför brassar jag på utav bara den på elementen de första timmarna. Därför finns det ingen exakt formel som kan användas praktiskt av oss vedeldare. Min egen panna ger tjugofem kilowatt/timme och jag har en två kubikmeterstank. normalt tar det sex till åtta timmar att värma upp både tank och hus till behaglig temperatur
Jag uppskattar att kunna ha såpass marginal att jag kan komma hem och välja att göra ett ilägg när grabben somnat eller skita i det och göra t ex två dagen efter.
Räcker ett ilägg för att göra tanken full så behöver den väl vara i princip tom och då blir man väldigt styrd när det ska göras eller så blir det kallt såvida man inte har elpatron.
Räcker ett ilägg för att göra tanken full så behöver den väl vara i princip tom och då blir man väldigt styrd när det ska göras eller så blir det kallt såvida man inte har elpatron.
En tank är tom på värme oavsett temp i den , det är vad du behöver till radiatorerna som avgör när tanken är tom
EX temp tank 60C ut behövs 50 C då reglerar shunten värme finns , mot slutet så går tank/ar ner till under det som behövs
Shunten öppnar fullt ,finns ingen värme kvar , massor av vatten som går runt , blir till att elda kraftigt då för att få upp tempen
I bland brukar jag sätta en brasa på morgonen när tempen haltar i förhållande till det som behövs ( låg temp i tank ) så det klarar sig till kvällen
EX temp tank 60C ut behövs 50 C då reglerar shunten värme finns , mot slutet så går tank/ar ner till under det som behövs
Shunten öppnar fullt ,finns ingen värme kvar , massor av vatten som går runt , blir till att elda kraftigt då för att få upp tempen
I bland brukar jag sätta en brasa på morgonen när tempen haltar i förhållande till det som behövs ( låg temp i tank ) så det klarar sig till kvällen
Klicka här för att svara