M Mamh skrev:
Jovisst är det lite fuktigt precis nedmot golvet, men titta på bilderna jag lägger upp nu
När du ändå har öppet så hade jag kollat om syllen är impregnerad, den ser misstänkt grön ut. Impregnerat virke och fukt i kombination kan ge väldigt otrevliga problem med lukt och hälsoeffekter.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
På filmen har du ju en rejäl glipa. Bredare underbläck och tec7 om det inte blirr tätt.

Tyckte det såg ut som om fönsterbågen stack utanför karmen nertill på en bild, då rinner vattnet på fönstret och runt nere och in i karmen. Är inte karmen helt tät i hörnet fortsätter vattnet ner innanför fasaden.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Man kan ofta följa hur värme leds med en värmekamera, då fuktigt material leder värme bättre än torrt. På insidan blir det svalare och, om omständigheterna tillåter, varmare på utsidan.
Skillnaderna i temperatur är alltså ett tecken på förekomsten av fukt/vatten.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Mamh skrev:
Hjälp, drog precis upp ett golv och betongen har en Blöt fläck på ett oförklarligt sätt. Väggen från fönstret och ner är helt torr.

Sen är det ett annat ställe som verkar komma från fönstret, vad kan jag göra för att åtgärda det?
Har råkat utför liknande i mitt föra hus, där gick vattnet längs en regel och droppade ner genomtaket till gillestugan.
Det var också under ett fönster, rev ner träfasad och tättade runt fönster och nytt fönsterbleck.
Men det vara bara lite fukt på träreglarna
Inget alarmerande.
Felet återkom och det visade sig vara att
vid regn och blåst så trycktes vatten in under vägsyllen och det berodde på att panelen på väggen inte gick tillräckligt långt ner satte en plåt bakom panelen med droppnos.
Sedan dess har det varit torrt.
Kanske något liknande i ditt fall?

.

Bästa svaret

Det mest uppenbara är ju i nederkant av fönstret. Tyckte det såg ut som att fönsterfodret inte sluter tätt mot fönsterkarmen. Där kommer vatten in vid regn + lite blåst. Nederkant/under fönster är historiskt en stor fuktrisk eftersom det blir stora vattenmängder som rinner nerför fönstret. Särskilt utsatta är just hörnen. Det syntes tydligt att ytterändan av det nedre fönsterfodret (under fönsterblecket) är rötskadat. Det är inget ovanligt och behöver inte betyda att vatten kommer in innanför fasaden, men det är ändå en indikator på att en hel del vatten passerar.

Sedan syntes det på ngn bild i början att vatten har trängt in i underkant av fönstret och fuktat vidare ner till golvet/syllen. Det har antagligen runnit vidare ut på golvet och med en tät plastmatta ovanpå så kan det inte torka upp.

Så, steg ett bör vara att se till att allt vatten från fönstret leds ut utanför fasaden. Jag skulle nog börja med en liten tunn trälist att sala på de vertikala fönsterfodren så det blir tätt mellan karm och foder. Om man gör det med precision så kanske det också räcker för att minimera ev vatteninträngning i nedre hörnet bakom foder och träpanel. Vill man ta rejälare tag så byter man hela fönsterfodret, dvs alla 4 brädorna runtom fönstret, och fönsterblecket. Men även det jobbet kräver noggrannhet och precision för att få det tillräckligt tätt.

Man kan också använda ngt miljövidrigt gugg för utomhusbruk att täta med, men det bör undvikas så långt det bara är möjligt. Bortsett från miljövidrigheten så är det ett helv...te att behöva hantera och ta bort när det om ett gäng år är dags att reparera igen. Både fasad och foder, liksom fönster är hårt utsatta för fukt och det är normalt bara en måttlig tidsfråga innan det måste repareras. I detta fall ser både fasad, foder och fönster ut att vara slitna och närma sig mer underhåll än bara ommålning. Då svär man ve och förbannelse över sitt tidigare kortsiktiga beteende om man använt dylika produkter.

• Gilla
Mamh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.