Hej som titeln lyder så ser det ut som något blev fel här. Vi håller på att byta ut gammal 70tals karm och dörr. När jag började dra väck karmen så insåg jag att där finns ingen membran överdrag på tröskeln bara lite silikon inget på karm sidorna heller. Badrummet befinner sig i en lgh där stambyte inklusive badrummsrenovring gjordes 2017 när man kollar på detaljerna i badrummet så syns det att dem hade minsann bråttom. En firma ska sätta kakel på kakel på golvet och montera dörren och karmen till oss. Då till min fråga är detta ett fuskbygge och isåfall skall det anmälas till Brf eller försäkringsbolag? Innan dem börjar med att sätta kakel i badrummet eller räcker det mad att jag har tagit bilder.

Tacksam för all hjälp.

• Öppen dörrkarm visar isolering, väggbeklädnad, hål. Reparation eller konstruktion pågår. Byggstruktur detalj närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad vägg med isolering synlig, träram, vit kakel, byggarbetsmiljö, inre skadeinspektion.
    Skapa konto
  • Trasigt kakel på golv, byggavfall, renovering pågår, skador, byggdamm, underhållsarbete, spår av nedbrytning.
    Skapa konto
  • Golv med skadade plattor, tröskel, skräp, fot i hörnet.
    Skapa konto
  • Renovering pågår, gråa kakelplattor skadade, trälisten upprivet, rör synligt, byggavfall spritt på golvet.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med borttagen tröskel, verktyg, damm och skräp på ett kaklat golv.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete, grå kakelgolv, trälist, dörrkarm, byggdamm och verktyg.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete, avlägsnat golv och list, skräp, damm, synligt träregelverk, delvis kvarvarande kakelplattor.
    Skapa konto
  • Bild av skadad dörrtröskel, spruckna kakel, och byggdamm. Behov av renovering eller reparation synlig.
    Skapa konto
  • Renovering pågår; golvlist, dörrkarm, isolering, byggdam och spår av konstruktionsmaterial synliga.
    Skapa konto
  • Slitet rum med kakel, skador vid tröskel, behöver reparation. Dust och byggavfall syns på ytan.
    Skapa konto
  • Skadade brunaktiga kakelplattor på golv, trasigt listverk, smuts och röra, behov av reparation eller renovering.
    Skapa konto
  • Beskadigade kakelplattor och lister vid en dörrkarm, behov av reparation eller renovering.
    Skapa konto
  • En öppen dörrkarm som exponerar isolering, låsbeslag, och en gul ledning. Reparation eller konstruktion verkar pågå.
    Skapa konto
  • Öppen vägg, exponerat isoleringsmaterial, kablar, konstruktionsdetaljer, renoveringsarbete, skadad dörrkarm.
    Skapa konto
  • Skadad dörrpost med synlig isolering och konstruktion, behöver reparation eller utbyte.
    Skapa konto
  • Skadade golvlist och vägg, isolering synlig, byggavfall runt, tecken på renovering eller skada.
    Skapa konto
  • Vitmålad tröskel mot stengolv med sprickor och skräp. Slitna, flisade kanter och brun färgbortfall.
    Skapa konto
  • Skadad dörrkarm och vägg, trasigt gipsskivor, splitter, byggavfall, renoveringsarbete pågår, behov av reparation.
    Skapa konto
  • En delvis suddig bild av träplankor, grå klinkers och en hammare på ett betonggolv.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Eftersom det är en bostadsrättslägenhet så ansvarar bostadsrättshavaren vanligen för tätskikt och dess korrekta anslutning till karm och tröskel. Det finns således inget skäl att involvera bostadsrättsföreningen av det skälet och det finns inga pengar att hämta där. Eftersom det inte finns någon skada så är försäkringsbolag heller inte aktuellt för att få ut några pengar.

Så det faller kort och gott tillbaka på bostadsrättshavarens underhållsansvar för tätskiktet att åtgärda detta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fuskjobb på fuskjobb = dubbelfel! Du har inget att hämta mot förra ägaren. Jag gissar att du inte har vattenskada? Har du kollat bestämmelserna från 2017 om man var tvungen att ha tätskiktet mot tröskeln?

Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fuskjobb på fuskjobb = dubbelfel! Du har inget att hämta mot förra ägaren. Jag gissar att du inte har vattenskada? Har du kollat bestämmelserna från 2017 om man var tvungen att ha tätskiktet mot tröskeln?
Schematisk teckning visar avslutning av tätning vid en tröskel med keramisk platta och tätskikt.
Skapa konto

https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20120149/BBV-15-1.pdf

M Micke1994 skrev:
Hej som titeln lyder så ser det ut som något blev fel här. Vi håller på att byta ut gammal 70tals karm och dörr. När jag började dra väck karmen så insåg jag att där finns ingen membran överdrag på tröskeln bara lite silikon inget på karm sidorna heller. Badrummet befinner sig i en lgh där stambyte inklusive badrummsrenovring gjordes 2017 när man kollar på detaljerna i badrummet så syns det att dem hade minsann bråttom. En firma ska sätta kakel på kakel på golvet och montera dörren och karmen till oss. Då till min fråga är detta ett fuskbygge och isåfall skall det anmälas till Brf eller försäkringsbolag? Innan dem börjar med att sätta kakel i badrummet eller räcker det mad att jag har tagit bilder.

Tacksam för all hjälp.
Fattar inte riktigt här (är inte i branschen). Men om det funnits tätskiktsöverdrag, hur hade ni tänkt lösa karm- och tröskelbyte utan att förstöra det?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[bild]

[länk]
Detta är ju 2021 års regler, vad gällde 2016/2017 är mer intresserant.

P
M mikaelzzz skrev:
Detta är ju 2021 års regler, vad gällde 2016/2017 är mer intresserant.
Utgåvan är ifrån 2015 läs den bifogade som skickades med😉

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Utgåvan är ifrån 2015 läs den bifogade som skickades med😉
Aha, såg bara datumet i länken, sorry

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom det är en bostadsrättslägenhet så ansvarar bostadsrättshavaren vanligen för tätskikt och dess korrekta anslutning till karm och tröskel. Det finns således inget skäl att involvera bostadsrättsföreningen av det skälet och det finns inga pengar att hämta där. Eftersom det inte finns någon skada så är försäkringsbolag heller inte aktuellt för att få ut några pengar.

Så det faller kort och gott tillbaka på bostadsrättshavarens underhållsansvar för tätskiktet att åtgärda detta.
Det var dock brf som höll i badrumsrenoveringen🤔Alright då vet jag, inte ute efter pengar dock så man inte har problem i framtiden när man har sålt lgh till nästa, tack för svaren!

Claes Sörmland
M Micke1994 skrev:
Det var dock brf som höll i badrumsrenoveringen🤔Alright då vet jag, inte ute efter pengar dock så man inte har problem i framtiden när man har sålt lgh till nästa, tack för svaren!
Ja det är lite krångligt det där när bostadsrättsföreningar kliver in och sköter underhåll av delar av lägenheten som normalt åligger en bostadsrättshavare. Men så här:

1. Det ändrar inte på det framtida ansvaret för underhållet av delen som har underhållits. Så fort som bostadsrättsföreningen är färdig med underhållsåtgärden så återgår ansvaret för underhållet till bostadsrättshavaren.

2. Men om bostadsrättsföreningen (medvetet eller omedvetet) låter utföra åtgärden på ett icke fackmässigt sätt? Som i detta fall där badrummet avviker från branschreglerna avseende tätskiktets anslutning till tröskel och lister? Det är rättsligt komplicerat. Eftersom ingen skada har uppkommit så tror jag det blir svårt att begära skadestånd av föreningen enligt bostadsrättslagen eller allmänna skadeståndsrättsliga principer.

Jag tänker att föreningen i detta fall kanske har valt en billigare lösning i samband med stambytet för att slippa byta karm och dörr. Att man medvetet har frångått branschreglerna kring hur tätskikt ska ansluta och följt ett äldre regelverk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.