11 742 läst ·
36 svar
12k läst
36 svar
Fuskbyggt badrum??
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag kan ju inte lova att det är ett felfritt badrum, men jag skulle inte oroa mig så mycket för vad byggarätt skriver. Bara häromdagen påstod han att en rejält möglig vind var ett dolt fel. Det var inspekterbart, vara man hade nyckeln...
Tänk på att fint kakel är inte lika med fint tätskikt...J Jenskan skrev:
Låt en fackman titta och komma med synpunkter
Många på detta forum tycker papper är strunt och andra tycker 20 år gamla badrum inte skall användas utan bytas
Helt klart är att badrum inte kan värderas speciellt högt då försäkringsbolag inte värderar badrum särskilt högt
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Hade inte brytt mig ett dugg om badrummet ifall jag gillade lägenheten i övrigt, man kan alltid åtgärda badrummet.J Jenskan skrev:Tack för era svar!
Vi har förstått att det kan vara dåligt byggt och bli problem med badrummet och försäkringsbolag osv eftersom vi inte kunnat få några papper eller intyg på det. Och eftersom vi varit så oansvariga och inte kollat upp badrummet ordentligt Känner mig orolig att det ska vara något fel och är rädd att vi var för snabba med att skriva på papperen.
(Jag är den som alltid vill ha koll på allt medan min sambo är snabbare med att fatta beslut, så det var han som pushade för att vi skulle köpa. Han menade på att man ändå aldrig är garanterad att inget går fel och att det säkert går bra. Hoppas han har rätt! )
Men nu vet jag iaf att det finns en Möjlighet att det är bra byggt fortfarande
Efter att jag hittade den där annonsen igår var jag nämligen helt säker på att det var helt kört på den punkten!
Det mäklaren har sagt är iaf att hon som renoverade den har en morfar som äger en stor byggfirma så hon tror att det med all sannolikhet är han som har fixat badrummet. Känns liiite troligare att det är bra gjort då isf, än om det skulle vara ngn random klåpare som inte kan eller bryr sig om att göra ett bra jobb.
Förresten: Hade Ni vågat köpa en bostadsrätt där ni inte vet ngt om badrummet? Är det superdumt?
Sen vet jag inte vad det är för intyg du letar efter, det behövs inga.
Ja till slut kryper det fram att man inte vet ett dugg om hur badrummet är gjort...L larka742 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Försöker du sälja nån slags besiktning till TS eller varför förespråkar du kontroll av fackman? Vad ska den fylla för funktion i ett 4 år gammalt badrum som TS dessutom redan har köpt?B byggarätt skrev:
Kallar du in konstruktör som kollar av alla bärande delar i varenda hus du köper, elektriker som går igenom all el? Plåtslagade som kollar all plåt?
Man kan mycket väl ha satt plattor direkt på den gamla plastmattan och det är inte att rekommendera på en gammal matta. Fast detta är ju lätt att kolla genom att lyfta på brunnssilen och se om man ser den gamla mattan eller tätskiktsfolie.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Som sagt, självklart kan det vara så att badrummet är ett totalt fuskverk. Men de flesta badrumsrenoveringar görs ändå bra. Fuskjobben är faktiskt i minoritet.
Men självklart borde man undersöka före köp. Har man nu inte gjort det, så får man hoppas att det är OK. Och det är det för det mesta.
Jag skulle vara lite mer oroad över ett helt nygjort badrum, där finns ju risk att det är en spekulationsrenovering till lägsta möjliga kostnad inför en försäljning. Men det här badrummet har ju tydligen använts i några år.
Men självklart borde man undersöka före köp. Har man nu inte gjort det, så får man hoppas att det är OK. Och det är det för det mesta.
Jag skulle vara lite mer oroad över ett helt nygjort badrum, där finns ju risk att det är en spekulationsrenovering till lägsta möjliga kostnad inför en försäljning. Men det här badrummet har ju tydligen använts i några år.
Nej självklart är inte alls badrum utan papper fuskbyggen, men det hade ju varit skönt att ha haft lite mer koll på hur det är med detta badrummet. Nu när vi inte kollat det så noga.
En sak vi gjorde rätt var iaf att vi INTE köpte en annan lgh vi tittade på. Den var ”totalrenoverad” enligt mäklaren. Men när vi tittade på den stämde det inte riktigt om man säger så.
Det var ny kyl och frys tex men spisen
som mäklaren skrivit var ny var full av repor och de gamla köksluckorna var bara spacklade här och där, väggarna dåligt tapetserade och golven såg dåligt lagda ut. Det var oxå ett trasigt/sönderslaget eluttag som mäklaren ”inte sett” och en elsladd som bara stack ut ur väggen. Badrummet var helt nytt och såg fint ut.
När vi bad om papper på badrumsrenoveringen fick vi en bild på ett kvitto på 58000 kr från en firma på köksluckor, köksbänk, golv, tapeter och badrum...
vågade INTE lita på att badrummet var bra gjort kan jag säga eftersom vi hade sett resultatet av deras andra arbete samt det låga priset(?) för allt ihop
En sak vi gjorde rätt var iaf att vi INTE köpte en annan lgh vi tittade på. Den var ”totalrenoverad” enligt mäklaren. Men när vi tittade på den stämde det inte riktigt om man säger så.
Det var ny kyl och frys tex men spisen
som mäklaren skrivit var ny var full av repor och de gamla köksluckorna var bara spacklade här och där, väggarna dåligt tapetserade och golven såg dåligt lagda ut. Det var oxå ett trasigt/sönderslaget eluttag som mäklaren ”inte sett” och en elsladd som bara stack ut ur väggen. Badrummet var helt nytt och såg fint ut.
När vi bad om papper på badrumsrenoveringen fick vi en bild på ett kvitto på 58000 kr från en firma på köksluckor, köksbänk, golv, tapeter och badrum...
vågade INTE lita på att badrummet var bra gjort kan jag säga eftersom vi hade sett resultatet av deras andra arbete samt det låga priset(?) för allt ihop
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
det kan såklart vara som du säger. Men man kan faktiskt renovera själv, då finns inga papper och resultatet är enligt min mening ofta bättre än om en fackman gjort det.J Jenskan skrev:Nej självklart är inte alls badrum utan papper fuskbyggen, men det hade ju varit skönt att ha haft lite mer koll på hur det är med detta badrummet. Nu när vi inte kollat det så noga.
En sak vi gjorde rätt var iaf att vi INTE köpte en annan lgh vi tittade på. Den var ”totalrenoverad” enligt mäklaren. Men när vi tittade på den stämde det inte riktigt om man säger så.
Det var ny kyl och frys tex men spisen
som mäklaren skrivit var ny var full av repor och de gamla köksluckorna var bara spacklade här och där, väggarna dåligt tapetserade och golven såg dåligt lagda ut. Det var oxå ett trasigt/sönderslaget eluttag som mäklaren ”inte sett” och en elsladd som bara stack ut ur väggen. Badrummet var helt nytt och såg fint ut.
När vi bad om papper på badrumsrenoveringen fick vi en bild på ett kvitto på 58000 kr från en firma på köksluckor, köksbänk, golv, tapeter och badrum...
vågade INTE lita på att badrummet var bra gjort kan jag säga eftersom vi hade sett resultatet av deras andra arbete samt det låga priset(?) för allt ihop
sen anmärker du på konstiga saker, om du inte bor i en ort där lägenheterna ligger på max 500 000 tycker jag det är konstigt att bry sig om en repig spis, lösa uttag osv. Sånt är i princip gratis att fixa i sammanhanget.
Larvigt om TS är orolig så kan en kompetent människa lugna och skapa lite trevnad när kaoset badrum är på tapeten...S SueCia skrev:Försöker du sälja nån slags besiktning till TS eller varför förespråkar du kontroll av fackman? Vad ska den fylla för funktion i ett 4 år gammalt badrum som TS dessutom redan har köpt?
Kallar du in konstruktör som kollar av alla bärande delar i varenda hus du köper, elektriker som går igenom all el? Plåtslagade som kollar all plåt?
Badrumsbranchen är en av de tokigaste mest ångestskapande vi har
Försäkringsbolag har skapat en jätte affär av badrum
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Det handlar inte om kostnaden eg utan om att mäklaren påstod att lägenheten var totalrenoverad och ”bara att flytta in i”.S SueCia skrev:det kan såklart vara som du säger. Men man kan faktiskt renovera själv, då finns inga papper och resultatet är enligt min mening ofta bättre än om en fackman gjort det.
sen anmärker du på konstiga saker, om du inte bor i en ort där lägenheterna ligger på max 500 000 tycker jag det är konstigt att bry sig om en repig spis, lösa uttag osv. Sånt är i princip gratis att fixa i sammanhanget.
Allt renoveringsarbete utom badrum såg väldigt taffligt gjort ut. Den ”nya” spisen såg gammal ut och var helt sönderrepad. Och det stack ju ut en lång sladd ur väggen som mäklaren inte visste vad den gick till (men hon trodde att det nog bara var att klippa av den.Kanske är vanligt med sladdar som sticker ut så, men jag har iaf inte sett det innan)
Det där med uttaget och spisen tex går ju som sagt att byta ut men det var väl mest att vi inte kände så stort förtroende för mäklaren eftersom hon inte verkade ha så bra koll.
Så det handlar inte alls om att vi måste ha en ”perfekt” lägenhet och den vi flyttar till nu har tex gammal spis.
Ifall det inte hade hävdats att lägenheten var nyrenoverad och i fint skick hade vi kanske köpt den och lagt pengar på att fixa till den, men nu kändes det väldigt skumt alltihopa och med tanke på att det var samma firma som fixade badrum som resten som såg väldigt dåligt ut drog vi öronen åt oss.