Status
Inte öppen för fler kommentarer.
isolde skrev:
Det är möjligt att någon av oss har missförstått något. Mitt inlägg gällde ditt påstående om 225 kr/tim, svart.

Sedan kommenterade jag att hygglig vit lön ger 123 kr/tim efter skatt. Kontentan var, att om man harvar för 123 kr/tim, men fnyser åt 225 kr/tim så låter det märkligt.
Än en gång markerar jag det strikt ekonomiska, utan moraliska värderingar.
Jag spånade bara vidare för att förtydliga vad som kostar vad osv för det lär ju bli en del inlägg om ditten och datten annars, vilket det säkert blir ändå men för de som vill leka lite med siffror kan ju använda sig av https://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/ditt-pris och fyller man i riktigt och ärligt där så ser man ju hur det kan bli.

Nimajneb skrev:
Jag skulle vilja veta om det finns någon mer än BiFuel står bakom detta otroligt förnedrande inlägg?q(;^;)p

Jag hoppas verkligen att det är någon tokstolle som kapat dennes konto och spytt ur sig dessa pinsamma oförskämdheter.:@
Tokstolle må så vara men det jag menar är att jag tycker inte att det acceptabelt att någon med ett slitsamt, fysiskt påfrestande arbete ska behöva slita häcken av sig för kaffepengar! Jag värderar deras (och mitt eget) arbete högre än så!

Fakta: För 225 kr/tim INKL moms blir det tamejfan INGET kvar att leva på om man har omkostnader i firman.

168 tim per månad, full beläggning = 37800 kr. Bort med momsen = 30240 kr. Vet vad verkliga kostnader är men en gissning (troligtvis för snålt tilltagen) är lokal 3000 kr, bil 3000 kr, verktyg mm 1000 kr, sedan har vi försäkringar mm . Kvar blir då nån stans kring 20000 kr. Gissar på att man då får ut 10 papp i näven. I bästa fall. Jag har säkert räknat en hel del fel eftersom jag inte själv driver egen firma på heltid men min poäng kvarstår:

Jag värderar jobb högre än så!! Jag vet vad jag anser är förnedrande i alla fall...

Nimajneb skrev:
Jag refererar till hur skattelagstiftningen ser ut och att man normalt sett inte betalar löneskatt i det landet man arbetar tillfälligt i.
Vet inte riktigt vad du syftade på men om dina "kompisar" tvingas betala skatt i Sverige så kanske dom behöver hjälp med att överklaga.;)

När det gäller bilaterala skatteavtal så har jag för att vara lekman på området skaplig koll måste jag säga då jag har väldigt många vänner och kollegor som brottas med dessa avtal.
För den lön dom får är ingen intresserad att betala dryga 30% i skatt, vare sig här eller mer elelr mindre i hemlandet, det är just det som är huvudfrågan, dom får fortfarande ut en löjligt låg lön så extra kostnader på det är absolut inte intressant för dom. Med extra avgifter så har dom mindre kvar än att jobba i hemlandet.....

BiFuel skrev:
Tokstolle må så vara men det jag menar är att jag tycker inte att det acceptabelt att någon med ett slitsamt, fysiskt påfrestande arbete ska behöva slita häcken av sig för kaffepengar! Jag värderar deras (och mitt eget) arbete högre än så!
.
Vad jag syftade på var "jag minsann går inte ur sängen för sådana småpengar"-attityden.

Ställ dig framför en deltidsarbetande ensamstående småbarnsmamma och säg något sådant ligger du nog dubbelvikt en halvtimme efter med skapliga smärtor.;)

Tänk dig en offentlig person som skulle ställa sig upp o säga något liknande.. snacka om "politiskt självmord".

Glufsglufs skrev:
För den lön dom får är ingen intresserad att betala dryga 30% i skatt, vare sig här eller mer elelr mindre i hemlandet, det är just det som är huvudfrågan, dom får fortfarande ut en löjligt låg lön så extra kostnader på det är absolut inte intressant för dom. Med extra avgifter så har dom mindre kvar än att jobba i hemlandet.....
Som jag skrev tidigare så kommer dom flesta till Sverige för att dom tjänar mycket mer här än hemma.
Det finns säkert några undantag och vad jag kommer ihåg beskrev du vitryssar på svenska byggen.... hur tusan dom har kommit hit är ju bara det värt en egen tråd.

Benjamin anser du att man är en bra medborgare om man jobbar svart i ett annat land ?
Anser du att det är moraliskt riktigt att låta såna jobba åt en ? när det är uppenbart hur det fungerar ?
mvh Tille

tille1 skrev:
Benjamin anser du att man är en bra medborgare om man jobbar svart i ett annat land ?
Anser du att det är moraliskt riktigt att låta såna jobba åt en ? när det är uppenbart hur det fungerar ?
mvh Tille
Kan inte låta bli att skratta för att tråden har genomfärgats av naiv solidaritet. Vissa har det bättre ställt än andra. Vissa lever ett lättsammare liv än andra. Så har det alltid varit, och så kommer det att förbli.

När du ställer Nimajneb inför ett moraliskt dilemma på det här sättet, bör du fråga dig om din T-shirt inte är ihopsydd av ett pakistanskt barn som sålts av sina föräldrar för att bli kvitt famljens skulder. Du bör fråga dig om dina kinesiska prylar inte är tillverkade av några "slavarbetare". Du bör fråga dig om ditt morgonkaffe är rättvisemärkt med Fairtrade-symbolen.

Det kanske gör skillnad om folk slavar utanför Sveriges gränser. Det blir mindre påtagligt då. Inte lika jobbigt för samvetet.

tille1 skrev:
mvh Tille
1ellit, varför drar du in svartarbete?
Jag har iaf inte på något sett förordat detta, det är väl bara vad hantverkarna här på forumet brölar om. Huvaligen nu kommer vargen:rolleyes:

Din fråga om att anställa någon som jobbar svart förstår jag inte riktigt. Du menar kanske att du står i kassan på dagarna i konsum o jobbar svart som målare på kvällarna, borde konsum ge dig kicken... tja beror på konsums personalpolicy.

Sista frågan förstår jag inte alls

Hej benjamin återigen tror du att du kan krypa undan genom att påsta att du inte förstår
jag anser att genom att anlita arbetskraft som uppenbart inte betalar skatt där dom bor gör man moraliskt fel
Dessutom att hävda att man gjort något bra då gör det bara värre
Din människosyn styrs bara av din egen plånbok
Mvh Tille

Paul-Staffanstorp
Glufsglufs skrev:
Vi ser fram emot dig och ev kommentarer framåt eftermiddagen då :D
Mest pinsamt som vanligt och man vet knappt vad som är lönt att kommentera ens, men det framgår ju klart att utländsk arbetskraft är myyyyycket bättre än svensk... eller... :x;)

Nimajneb skrev:
Vad jag syftade på var "jag minsann går inte ur sängen för sådana småpengar"-attityden.

Ställ dig framför en deltidsarbetande ensamstående småbarnsmamma och säg något sådant ligger du nog dubbelvikt en halvtimme efter med skapliga smärtor.;)

Tänk dig en offentlig person som skulle ställa sig upp o säga något liknande.. snacka om "politiskt självmord".
Men om man nu tar den enkla uträkningen som BiFuel radade upp för dig så framgår det ju att företagaren som enligt dig kan nöja sig med att driva firma med 225:-/tim inkl. moms garanterat har det betydligt sämre än den ensamma mamman så vart vill du komma...
Dessutom har ju BiFuel inte fått med alla omkostnader i sin snabba uträkning vilket garanterat gör det ännu värre för företagaren...

Bara att läsa innantill igen om du nu har missat något i din iver att försvara dig med näbbar och klor... ;)

BiFuel skrev:
Fakta: För 225 kr/tim INKL moms blir det tamejfan INGET kvar att leva på om man har omkostnader i firman.

168 tim per månad, full beläggning = 37800 kr. Bort med momsen = 30240 kr. Vet vad verkliga kostnader är men en gissning (troligtvis för snålt tilltagen) är lokal 3000 kr, bil 3000 kr, verktyg mm 1000 kr, sedan har vi försäkringar mm . Kvar blir då nån stans kring 20000 kr. Gissar på att man då får ut 10 papp i näven. I bästa fall. Jag har säkert räknat en hel del fel eftersom jag inte själv driver egen firma på heltid men min poäng kvarstår:

Jag värderar jobb högre än så!! Jag vet vad jag anser är förnedrande i alla fall...

Paul-Staffanstorp skrev:
Mest pinsamt som vanligt och man vet knappt vad som är lönt att kommentera ens, men det framgår ju klart att utländsk arbetskraft är myyyyycket bättre än svensk... eller... :x;)
Sista programmet måste jag säga var värst, men den utlänske byggaren verkade ha varit i sverige ett tag för han pratade riktigt bra svenska;)

Paul-Staffanstorp
mr_bygg skrev:
Sista programmet måste jag säga var värst, men den utlänske byggaren verkade ha varit i sverige ett tag för han pratade riktigt bra svenska;)

Nu syftade jag mest på det andra programmet för i det sista framgick det aldrig riktigt vem som knåpat ihop katastrofen... för visst var det absolut värst av de tre programmen, men det andra låg inte långt efter heller tycker jag... :S

Glufsglufs skrev:
Det kanske är så även efter hundratals inlägg att vissa inte förstår att av de fakturerade 225 kr/h så behåller inte företagaren alla dessa pengar. Det finns väl knappt folk som går med på 225 kr om dom ska göra ett svartjobb ju. Fast är man beredd att utnyttja billig utlänsk arbetskraft där arbetaren får behålla 50 kr/h i plånboken så är man nog beredd att missförstå allt.
Jag kan inte uttala mig om vad andra tycker, men det är inte det inte ett timpris på 300, 400 eller kanske 600kr som stör mig. Man ska ha betalt för det jobb man gör och ska kunna leva på det. Kan bara hänvisa till min bransch (datakonsult) där är priser på 1500 kr/tim(+ moms) inget ovanligt

Det som stör mig är de små roliga avgifter/tillägg som vissa hantverkare har, det är bilavgift, framköringsavgift, milersättning och betalning för restid...

Sedan har vi påslaget på material(som jag i sig inte har något emot om de är rimliga). Jag startade i somras en tråd om en rörmockare som vägrade ta jobbet om han inte fick leverara allt material som hade med rörmockeri(inkl golvskivor till värmegolvet) att göra i vårt hus (och dessa grejer dessutom till extrema överpriser) inkl sånt som han inte ens lade ett finger på eller ens sett för de var snickaren som hämtade grejerna från gossisten, skruvade golvskivor monterade och drog alla rör. Rörisen bara kopplade in grejerna. grovt räknat hade han gjort minst 2000kr/tim om jag hade anlitat honom.

noone70 skrev:
Jag kan inte uttala mig om vad andra tycker, men det är inte det inte ett timpris på 300, 400 eller kanske 600kr som stör mig. Man ska ha betalt för det jobb man gör och ska kunna leva på det. Kan bara hänvisa till min bransch (datakonsult) där är priser på 1500 kr/tim(+ moms) inget ovanligt

Det som stör mig är de små roliga avgifter/tillägg som vissa hantverkare har, det är bilavgift, framköringsavgift, milersättning och betalning för restid...

Sedan har vi påslaget på material(som jag i sig inte har något emot om de är rimliga). Jag startade i somras en tråd om en rörmockare som vägrade ta jobbet om han inte fick leverara allt material som hade med rörmockeri(inkl golvskivor till värmegolvet) att göra i vårt hus (och dessa grejer dessutom till extrema överpriser) inkl sånt som han inte ens lade ett finger på eller ens sett för de var snickaren som hämtade grejerna från gossisten, skruvade golvskivor monterade och drog alla rör. Rörisen bara kopplade in grejerna. grovt räknat hade han gjort minst 2000kr/tim om jag hade anlitat honom.
Du kan ju enkelt jämföra med ditt eget yrke. Datakonsult med utbildning och minimalt med material, du har alltså en utbildning och tar då betalt för din kompetens. En hantverkare har utbildning och vill således också ta betalt för sin kompetens men då det skiljer sig grymt mycket mellan olika projekt om vad för prylar som ska användas till att börja med, vilka maskiner som ska användas vilket leder till stor maskinpark osv så kan inte hantverkaren höfta till ett fast timpris som gäller allt och alla. Lägg därtill att hantverkaren också i de flesta fallen får fungera i en konsulterande situation och om den då vägrat och kunden varit tvungen att anlita någon 1-2 timmar för att böka till någobn typ av handlingar som hantverkaren ska följa, vad hade det kostat då? Att de flesta hantverkare har den kompetensen att "konsulta" också (i mindre projekt) bör man väl som kund också betala för så även om i ditt fall rörisen skulle haft koll på allting gällande hans bit inklusive material, kompetens osv osv så är han ju inte dyrare än vad du är.

Jag håller med dig helt och hållet, klart att hantverkaren ska ta betalt för sin kompetens, maskiner, för sin tid, för material. Samt, vad som många inte inser, garantiåtagandet de har och att den timpenning har ska täcka semester och ev sjukdom.

Det jag har något emot är alla tillägg som dyker upp på fakturan samt det ocker som förekommer när det gäller material.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.