- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du moralpredikade ganska högljutt alldeles nyss, men din egen moral verkar minst sagt ganska svajig.tille1 skrev:
Redigerat av moderator:
Swedberg>> Jag har för mig jag läst att GlufsGlufs hade varit på stora byggen med kända byggföretag där det fanns de flesta sortens byggare som de hade tagit in, så jag tycker inte det argumentet håller vid totalentreprenad och stora byggen, de gäller mer vid badrum kök mm. Inlägg #62 var det i denna tråden
Och jag tycker fortfarande att det är sorgligt att man måset kolla upp saker för att behöva vara rädd om pengarna, synd det ska behöva vara så.
Till sist måste jag fråga dig vilka du tycker eliten inom byggsvängen är?
Och jag tycker fortfarande att det är sorgligt att man måset kolla upp saker för att behöva vara rädd om pengarna, synd det ska behöva vara så.
Redigerat:
Det är lite konstigt att du tvunget ska säga emot personer som mig som driver företag och testat olika varianter av debiteringar, legat tidigare bland de lägsta i stan och fått en massa jobb pga det men sen anpassat mig när jag i längden fått dyrare omkostnader osv. Jag sitter inte i det här forumet och försvarar en massa debiteringar som inte är nödvändiga eller att det debiteras som någon typ av "förmedlingstjänst" så att en firma kan dra in lite extra stålars. Jag talar om hur den verklighet och konkurenssituation som gäller, i alla fall i den här delen av landet. Jag samtalar säkert med betydligt fler hantverkarkunder över ett år än du samtalar med olika hantverkare eller olika personer i behov av hantverkare så på det viset borde jag ha en lite bättre insikt hur genomsnittet tänker. Du är en person av hundratals jag pratat med under åren jag drivit företag och din tanke är verklighetsfrämmande för många, hur god tanken än är så funkar det inte, kanske om alla firmor kör samma grej men inte som det ser ut i verkligeheten just nu.bra-byggare skrev:Att ingen skulle anlita hantverkare som kör med öppna kort är jag tveksam till. Jag tror det skulle uppfattas som mycket renhårigare att timpriset man betalar är timpriset man betalar, även om det är högt. Jag tror det uppfattas mycket mer negativt av kunderna om de får fakturor som innehåller allehanda konstiga avgifter och priser på material som är mycket högre än vad motsvarande material skulle kosta kunden i en vanlig butik, speciellt när hantverkaren borde ha mängdrabatt.
Sen det här tjatet om materialpriser/påslag/extra avgifter. I alla branscher, hantverkare, resturang, privat vård, apotek, livsmedel osv osv så vill företaget köpa in så billigt som möjligt och göra så stor avans som möjligt, inget konstigt med det. Vad som är marknadsmässigt pris bestämmer ju du som kund ju. Vill jag sälja ett uttag för 500 kr och alla andra firmor säljer samma uttag för 200 kr och någon nätbutik för 190 kr så lär jag få svårt att sälja min (men jag kan ju ha ett timpris på 50 kr lägre än andra och få jobbet på det viset men i slutändan tjäna mer på mitt material....är det så du vill ha det? eller ett högre timpris och billigare material? Det spelar liksom ingen roll för jag vet vad jag behöver ha i inkomster så slutsumman utslaget per timme blir detsamma vilket som.). Vad ett företag köper in sina grejer för är något mellan grossist och företag, sen är det marknaden som styr vad kunder är beredda att ge för prylarna.
Det finns två ärliga sätt att debitera extrakostnader som tex bilkostnader, antingen ha det inbakat i timdebiteringen eller ha det som en specad separat post, om man som kund inte förstår att servicebil kan kosta och då tas genom fakturan man sen får så har man inte förstått hur ett företag funkar, alla utgifter måste tas in som inkomster. Då kan man ju som kund när man frågar om timpris också fråga om resa och servicebil ingår, jag tror alla företag ger ett ärligt svar då.
Sa inte att de är överbetalda utan att de tjänar bra, välförtjänt bra.Swedberg skrev:Första stycket hävdar du att bra hantverkare är svåra att hitta pga att dom är fullbokade, vilket är förståligt. Man måste vara ute i god tid om man vill vara säker på att få god kvalitét till rätt pris.
Sedan i andra stycket (antar att du menar det som ungefär division 2) så hävdar du att det finns utländsk arbetskraft som nästan är överbetald. Det gäller för den ligan då antar jag.
Vad betalar du då dessa otroligt duktiga och kunniga hantverkare med bättre service i timmen?
Och framför allt, vad utförde dom för jobb? Har du kollat företaget, försäkringar tex, om någon hantverkare skadar sig hos dig eller öppnar upp en bärande vägg?
- Jag betalar 380kr/timmen (from det de kliver in genom dörren till de går) före rotavdrag.
- Har kollat upp firman + att jag känner honom personligen.
- firman har alla nödvändiga försäkringar och behörigheter.
- Firman har gjort de mesta åt mig vid flera renoveringar (utom el och vvs)
Jag tycker det är dubbelmoral, Först argumentera enligt devisen "dumt folk blir lurade" och kallt hänvisa till fri prissättning och tycka att det är helt rätt att debitera skyhöga priser av mindre belevade kunder som är lite för godtrogna för att fråga om priset utan som förutsätter att de inte blir uppskörtade. Sedan ha mage att komma och hålla moralpredikningar för den som anlitar någon som håller lägre priser. Fy skäms!
Redigerat av moderator:
Det du referar till är ett företag som inte ville mista en stor kund och kastade in ett gäng öststatare så projketet kunde göras så billigt som möjligt så att byggföretaget senare fortfarande hade bra hugg och blev ofta anlitade på större och mer kostsamma projekt, projekt som till stor del skattebetalarna står för. Det var dels ett exempel på kundens makt över företag där företagen mer eller mindre är tvugna att göra som kunden vill men inte vill gå i förlust, just bara för att få behålla kunden till stora ramavtal och liknande. Den egentliga poängen med det du referar till var öststatarnas arbets och levnadssituation på det projektet.Bambi skrev:Swedberg>> Jag har för mig jag läst att GlufsGlufs hade varit på stora byggen med kända byggföretag där det fanns de flesta sortens byggare som de hade tagit in, så jag tycker inte det argumentet håller vid totalentreprenad och stora byggen, de gäller mer vid badrum kök mm.
Varje konsument har väl ett eget ansvar för sina egna pengar, vad man än ska köpa så kollar man ju upp grejerna om man inte hört av andra att det är skitbra och man går på dom refernserna. Köper man en TV så kollar man ju upp fabrikatet, jämför priser mellan olika butiker och olika fabrikat för att få något man anser är bra kvallité för ett pris som man själv tycker det är värt att lägga på den tv:n av den kvallitén. Den hjälp man får i butiken är då (förhoppningsvis) av en kunnig inom TV som kan lotsa en genom alla valen, det är typ det enda denne person gör och det är det han/hon är anställd för, denne person får sin lön ganom att butiken säljer.
Det underliga är när en hantverkare ska anlitas så ska denne person inte bara sköta den proffesion han/hon har utan i de flesta fall då privatperson är kund göra upp handlingsplan med kund, vara pedagogisk med kund, förklara företagsekonomi i lätta drag för kund, konsultera materialval med kund osv osv fast denne person arbetar som tex i mitt fall elektriker och är utbildad som elektriker och blir då anlitad av kund för att utföra elarbeten.
Då jag hade mer % privatkunder än att vara UE åt byggare så stötte jag på samma frågor, samma bristfälliga upplägg, lade ner lika mycket "gratistid" osv betydligt oftare än vad varje enskild person stöter på hantverkare under hela sin livstid och hantverkare kan helt enkelt inte varje gång vid varje tillfälle agera konsult, pedagog och ekonom åt alla kunder, alltså....på samma sätt som man engagerar sig i kostnader och annat när man köper sin tv eller för all del bil som drar på sig löpande kostnader så måste man kanske engagera sig lite mer och kolla upp saker inför besöket av sin hantverkare, du som kund är ju ändock byggherre. är det ett större och mer omfattande projekt och man inte har kunskapen, tiden eller inte alls förstår vad man bör kolla upp och fråga om så anlita någon som hjälper till.
Hej bra byggare det är inte första gången här nån som du spårar ur
Jag har utryckligen skrivit att jag är i mot ocker
Det som förbryllar mig är hur man kan anlita en hantverkare utan att ta reda på vad det kostar om man nu är prismedveten. Sen lever vi i en tillvaro där det råder fri prissättning eller hur ?
Sen anser jag att det är moraliskt fel att utnyttja stackare från öst
Jag förstår att det känns svårt för dig när verkligheten börjar komma fram
Mvh Tille
Jag har utryckligen skrivit att jag är i mot ocker
Det som förbryllar mig är hur man kan anlita en hantverkare utan att ta reda på vad det kostar om man nu är prismedveten. Sen lever vi i en tillvaro där det råder fri prissättning eller hur ?
Sen anser jag att det är moraliskt fel att utnyttja stackare från öst
Jag förstår att det känns svårt för dig när verkligheten börjar komma fram
Mvh Tille
Blir man lurad på dom grunderna av hantverkare så blir man det av elektronikbutiken, bilverkstaden, grannen och you name it också. Sen så blandar du äpplen och päron, moralpredikningarna gäller fortfarande den billiga arbetskraftens levnadsstandard i välfärdssverige samt som några tagit upp om vad tar de skattepengar som svenska företag och anställda drar in till staten vägen då utländska firmor/arbetare utför jobben.bra-byggare skrev:Jag tycker det är dubbelmoral, Först argumentera enligt devisen "dumt folk blir lurade" och kallt hänvisa till fri prissättning och tycka att det är helt rätt att debitera skyhöga priser av mindre belevade kunder som är lite för godtrogna för att fråga om priset utan som förutsätter att de inte blir uppskörtade. Sedan ha mage att komma och hålla moralpredikningar för den som anlitar någon som håller lägre priser. Fy skäms!
Jag vet inte om du missförstår inläggen med vilje, blandar ihop inlägg med inlägg eller helt enkelt bara vill tjafsa och rycker lite här och där för att ha argument för att få tjafsa, du har fortfarande inte rätt och du håller dig inte till saken.
Sen kan man ju säga som så också att "dum gör som dum säger" ett bra talesätt!
Produkter som diskuteras i tråden