- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Första stycket hävdar du att bra hantverkare är svåra att hitta pga att dom är fullbokade, vilket är förståligt. Man måste vara ute i god tid om man vill vara säker på att få god kvalitét till rätt pris.noone70 skrev:Välja rätt hantverkare är svårt om man inte har kontakter. För bra hantverkare är oftast fullbokade flera månader framåt i tiden.
vad är det för omoraliskt med att anlita folk från östeuropa? Personligen anlitar jag bara utländsk arbetskraft så långt det bara är möjligt. Bättre service, otroligt duktiga och kunniga. Ingen av dem är underbetald eller illa behandlad. Snarare tvärt om, många av dem tjänar(brutto) mer än svenska hantverkare gör
Sedan i andra stycket (antar att du menar det som ungefär division 2) så hävdar du att det finns utländsk arbetskraft som nästan är överbetald. Det gäller för den ligan då antar jag.
Vad betalar du då dessa otroligt duktiga och kunniga hantverkare med bättre service i timmen?
Och framför allt, vad utförde dom för jobb? Har du kollat företaget, försäkringar tex, om någon hantverkare skadar sig hos dig eller öppnar upp en bärande vägg?
Utalande för personer som inte vet något
Alla andra är ockrare har man hört Ja det är lite hårddraget
noone70 skaffa lite fakta innan du utalar dig
Alla är inte ockrare alla är inte okompetenta jag vet
Det finns undantag men det kanske är så att det är värt att vänta flera månader på en bra hantverkare du kanske ska bo där resten av ditt liv
mvh Tille
Det finns undantag men det kanske är så att det är värt att vänta flera månader på en bra hantverkare du kanske ska bo där resten av ditt liv
mvh Tille
Försöker du säga att om man vill ha en bra hantverkare så får man betala vad de begär och att prissättningen är fri, sålänge inte hantverkaren begär för låg timpenning för då ska man ta sitt förnuft till fånga och av moraliska skäl betala mer än vad de begär, eller vad försöker du säga egentligen?tille1 skrev:Utalande för personer som inte vet något
mvh Tille
Redigerat av moderator:
Men vänta nu!bra-byggare skrev:
Är inte prissättningen fri?
Det är ju alltid lätt att argumentera när man missförstår med vilje. Du vet lika väl som de andra här vad det handlar om när det snackas om det moraliska i att anlita utlänsk arbetskraft.bra-byggare skrev:
Att prissättning är fri, men man bör kolla upp hantverkare
ett uttalande här på forumet var att många bra hantverkare var bokade länge vänta på dem istället för att betala svart till östarbetare
om du bra byggare tycker att det är moraliskt att ytnyttja folk så får det stå för dig
Mvh tille
ett uttalande här på forumet var att många bra hantverkare var bokade länge vänta på dem istället för att betala svart till östarbetare
om du bra byggare tycker att det är moraliskt att ytnyttja folk så får det stå för dig
Mvh tille
Nu kastar du sten i glashus Glufsglufs! Du lyckades själv av någon outgrundlig anledning "missförstå" mitt tidigare inlägg om materialpåslag och framställde det som att jag tyckte att materialet skulle ingå i timpenningen trots att jag uttryckligen skrev separata meningar om timpenning och materialpåslag i mitt avslutande stycke .Glufsglufs skrev:
Redigerat av moderator:
Det är ju antingen så att man måste ha det ingå vilket inte funkar eller köra på en hög fast ersättning och ingen anlitar hantverkaren....jag förstår ärligt inte alls hur du resonerar i det där. Samma om du bara menar att reseersättning och liknande ska ingå i timpriset, det är olika långt till olika kunder så det är ju upp till var och en företagare hur dom vill göra. Själv så tar jag bara extra utanför stan.bra-byggare skrev:Nu kastar du sten i glashus Glufsglufs! Du lyckades själv av någon outgrundlig anledning "missförstå" mitt tidigare inlägg om materialpåslag och framställde det som att jag tyckte att materialet skulle ingå i timpenningen trots att jag uttryckligen skrev separata meningar om timpenning och materialpåslag i mitt avslutande stycke .
Att ingen skulle anlita hantverkare som kör med öppna kort är jag tveksam till. Jag tror det skulle uppfattas som mycket renhårigare att timpriset man betalar är timpriset man betalar, även om det är högt. Jag tror det uppfattas mycket mer negativt av kunderna om de får fakturor som innehåller allehanda konstiga avgifter och priser på material som är mycket högre än vad motsvarande material skulle kosta kunden i en vanlig butik, speciellt när hantverkaren borde ha mängdrabatt.Glufsglufs skrev: