Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Tyresö skrev:
Det är ju det dom på hantverkarforumet tycker är sund konkurrens - har man andra åsikter så raderar moderator Marlene bort dom inläggen.
Helt otroligt.d^_^b

Skulle inte någon heltidsarbetande som är företagare med utgifter liknande hantverkare men som inte är hantverkare fast har inkomster och utgifter på liknande sätt som hantverkare säga något om debatten gällande timpenning. Uppenbart är ju att många anser att svenska hantverksföretag tar för mycket i timmen utan någon som helst koll på vad som kostar när man driver ett företag.

Kanske en företagare i annan bransch skulle kunna visa hur verkligheten ser ut för företagare, någon icke hantverkare som vågar gå mot strömmen?

P
Grannen hade en antennkille hemma häromveckan för att fixa antennen. 600 kr/tim + startavgift + bil skulle de ha. Såvitt jag hörde hade de med sig ett mätinstrument, en skruvdragare, en kniv, en tång och en skruvmejsel.

Redigerat av moderator:
Hur många trådar skall det tjafsas om detta. Företagaren vill ha maximal vinst, kunden så lågt pris som möjligt, aldrig mötas de två. Är uppvuxen i en företagarfamilj, är själv företagare och har hört argumenten till leda. Visst kan man driva runt en firma på 225 i timman, men det blir ju inte så mycket ut i handen, men kanske mer än ett annat jobb.
Varje företagere måste fråga sig själv vilken timpeng som gäller för den verksamhet man kör och vilken lönsamhet man vill ha, att det sedan kommer in konkurrens på en marknad där chansen till stor lönsanhet är stor borde väl inte förvåna någon, men argumenten liknar mer lobby än en förståelse för att något är på väg att hända och då tar man till smutskastning istället för att titta på sin egen produkt/tjänst och fundera på om den är konkurrenskraftig.

Forumet är konsumentriktat, det är klart att det blir tokerier i bland kring timpeng, men samtidigt bör man som företagare vara lyhörd för detta och inte tro att det är ren okunskap kring skattesystemet som gör att folk inte vill betala 450h och alla andra avgifter för en hantverkare.
Har man en tjänst som är värd en hög timpeng skall man väl stå för det utan att hänvisa till att andra tar samma pris.

pbengtsson skrev:
Hur många trådar skall det tjafsas om detta. Företagaren vill ha maximal vinst, kunden så lågt pris som möjligt, aldrig mötas de två. Är uppvuxen i en företagarfamilj, är själv företagare och har hört argumenten till leda. Visst kan man driva runt en firma på 225 i timman, men det blir ju inte så mycket ut i handen, men kanske mer än ett annat jobb.
Varje företagere måste fråga sig själv vilken timpeng som gäller för den verksamhet man kör och vilken lönsamhet man vill ha, att det sedan kommer in konkurrens på en marknad där chansen till stor lönsanhet är stor borde väl inte förvåna någon, men argumenten liknar mer lobby än en förståelse för att något är på väg att hända och då tar man till smutskastning istället för att titta på sin egen produkt/tjänst och fundera på om den är konkurrenskraftig.

Forumet är konsumentriktat, det är klart att det blir tokerier i bland kring timpeng, men samtidigt bör man som företagare vara lyhörd för detta och inte tro att det är ren okunskap kring skattesystemet som gör att folk inte vill betala 450h och alla andra avgifter för en hantverkare.
Har man en tjänst som är värd en hög timpeng skall man väl stå för det utan att hänvisa till att andra tar samma pris.
Fast många kunder anser också att hantverkaren ska vara pedagogisk utbildad, föra en konsulterande verksamhet, kunna läsa tankar och en massa annat som en genomsnittshantverkare inte är utbildad inom. Ingen är beredd tex att betala ett konsultarvode på typ 800 kr/h + moms till hantverkaren för att han tex måste tänka åt kunden för att inga handlingar för projektet finns att tillgå osv osv.

T
Tyresö skrev:
Det är ju det dom på hantverkarforumet tycker är sund konkurrens - har man andra åsikter så raderar moderator Marlene bort dom inläggen.
Host....Marlene är Administrator och byggahus.se ägare och då kan man sätta sina egna regler.

Marlene Eskilson är ek mag från Lunds universitet och har tidigare arbetat med främst finansiell analys inom telekombranschen. Marléne är förutom grundare till Byggahus.se också dess VD och redaktör.

Man kan ju undra över hur mycket hon tjänar på all reklam som återfinns på sidan? Det är ju inte direkt billigt för företag att annonsera med tanke på hur många besökare byggahus.se har.

Swedberg skrev:
Precis Benjamin.
Vad är det inte vem förstår?:D
vad du försöker säga Grebdews

Tror inte heller någon annan förstår vad du svamlar om:D

Men då detta inte är nytt så är det inget att hänga sig på sig på;)

BiFuel skrev:
Skulle inte ens gå ur sängen för 225 inklmoms :D
Jag skulle vilja veta om det finns någon mer än BiFuel står bakom detta otroligt förnedrande inlägg?q(;^;)p

Jag hoppas verkligen att det är någon tokstolle som kapat dennes konto och spytt ur sig dessa pinsamma oförskämdheter.:@

Tyresö
Nimajneb skrev:
Jag skulle vilja veta om det finns någon mer än BiFuel står bakom detta otroligt förnedrande inlägg?q(;^;)p

Jag hoppas verkligen att det är någon tokstolle som kapat dennes konto och spytt ur sig dessa pinsamma oförskämdheter.:@
Faktiskt så är har BiFuel rätt - och det har inte med översittarfasoner att göra - en företagare som fakturerar 225 kr ink. moms, får ut i handen så låg timtaxa att det är mer värt att vara anställd av Connex och klippa biljetter i tunnelbanan.

Oavsett dina åsikter, så är det helt ärligt så. Jag har överseende med att du inte förstod vilken timpenning dina slavar hade efter att staten Sverige hade tagit sitt ut ifrån den timpenningen och jag tror att dom flesta har förståelse att du har lärt dej och tagit till dej kunskapen om att slaverihandel i Sverige avslutades på 1800-talet.

Om du känner ånger av ditt agerande, så är du förlåten i all evighet.

Paul-Staffanstorp
Kan ju verkligen instämma och skulle knappast heller lyft på täcket för några 225:- i timmen...
Inte ens om det så varit utan moms kan då tilläggas !!!

VAD är det som är förnedrande med att säga detta !!?

S
pbengtsson skrev:

Jag inte kan du driva ett byggföretag seriöst med en timpenning på 225:-/ timmen i alla fall.
Får man fråga vad ditt företag är i för bransch och vad debiterar ditt företag i timmen?
Jag har ett byggföretag och debiterar mellan 420-450:-/ timmen + moms och tar inte ut några andra avgifter vill jag påpeka.
Det är självklart att kund och företagare kan mötas annars hade vi inte haft några privata företag.
Det här handlar om konsumentrådgivning att man måste tänka till innan man anlitar någon. Värderar man bra resultat till en skaplig peng hos ett seriöst byggföretag eller anlitar man någon nyregistrerad firma med tio anställda och en debitering på 225 spänn så kan man lätt hamna i Ekdal/ Timells program. Nästan samtliga program har det varit "billig" arbetskraft med och haft huvudrollen.

Vad tyckte ni om senaste bygget då?
Själv tyckte jag lösningen med att måla frigoliten till grunden var klart påhittig.
Sen kan ju vem som helst glömma att förankra huset i plattan, det är sånt som man får ta...

S
Nimajneb skrev:

Som vanligt när dina argument tryter börjar du kasta skit på folk, sedan om du får en känga tillbaka så är det dags för sad0139.gif.

Vad ligger förnedringen i att en byggföretagare helt enkelt går omkull om han skulle försöka driva sin verksamhet med din prislista. Man måste väl jobba 14-16 timmar på bygget förutom allt annat som ska göras.
Det är förnedring och dit vill du ha hantverkarna. Glöm inte att det är 2011 och att vi bor i Sverige.
På tal om svammel Benjamin så är det likadant där, när du inte har några svar på följdfrågor efter dina mins sagt svammelinlägg typ det ovan här så börjar du med kasta skit på folk.
Din taktik (räddning) är väl att det ska bli så mycket tjafs att tråden stängs.
Sluta upp med tramset och försök vara seriös, kan du inte det så ber jag dig att lämna tråden:D.

Det kanske är så även efter hundratals inlägg att vissa inte förstår att av de fakturerade 225 kr/h så behåller inte företagaren alla dessa pengar. Det finns väl knappt folk som går med på 225 kr om dom ska göra ett svartjobb ju. Fast är man beredd att utnyttja billig utlänsk arbetskraft där arbetaren får behålla 50 kr/h i plånboken så är man nog beredd att missförstå allt.

Blindnit skrev:
Vad tyckte ni om senaste bygget då?
Själv tyckte jag lösningen med att måla frigoliten till grunden var klart påhittig.
Sen kan ju vem som helst glömma att förankra huset i plattan, det är sånt som man får ta...
Ja men visst, ser det ut som betong så kan det ju vara betong :P och vadå, du har väl byggt med klossar och lego? Får man fast en bit med stöd av en annan så håller det sig ju uppe d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.