- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ska bli intressant att se dessa tre avsnitt nu och rädda förmiddagen...Glufsglufs skrev:
Har ju varit bortrest så det ska bli intressant att se vad man missat för clowner...
En fråga benjamin Ursäkta förresten att jag kom rätt sent in i det här
Du hade kollat upp öststats hantverkarna Det jag undrar över det är skatten ?
Betalar arbetaren skatt på sina pengar ?
Du som är så moraliskt riktig måste väll hålla med om att det är viktigt att ge statskassan det dom ska ha oavsett vilket land man kommer ifrån ?
Eller ?
Jag tror att du anlitat skattesmitare som på det sättet kunnat hålla låga priser
Du kanske är så moraliskt så du har dubbelmoral ?
mvh Tille
Du som är så moraliskt riktig måste väll hålla med om att det är viktigt att ge statskassan det dom ska ha oavsett vilket land man kommer ifrån ?
Eller ?
Jag tror att du anlitat skattesmitare som på det sättet kunnat hålla låga priser
mvh Tille
Du kommer att ha hakan i knät vid många tillfällen och då inte bara för att det har varit en klåpare till byggare endast, lyssna noga på vad Timell och Ekdal säger och gör också....:blushing:Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Glufsglufs skrev:
Ok... haha
Ja, Timell vet vi ju vad han går för så jag ska lyssna lite extra på deras underbara ideér...
Ska gå in och parkera mig nu med alla tre avsnitten laddade... hehe
Kommer garanterat att ha någon kommentar att komma med efter tre raka avsnitt... hehe :wow:
Om jag inte minns fel så sa han i en annan tråd vid annat tillfälle att han betalat vitt för att få ut ROT. Sen vad det moraliska ligger vågar jag inte svara på, betala billigt till en firma som sköter skatter och avgifter osv och sen bara kan betala en löjligt liten lön till arbetaren eller om det anlitats ett företag som säger sig göra rätt för sig men fuskar och fortfarande betalar ut en löjligt liten lön eller om han utnyttjat svart arbetskraft men säger att det var vitt för att det ska låta bra....jag har ingen kunskap om vilken av dessa alternativ det egentligen handlar om men övriga vet ju vad jag anser om billig arbetskraft så moraliskt för mig blir det fel vare sig firman gjort rätt för sig mot staten eller inte.tille1 skrev:En fråga benjamin Ursäkta förresten att jag kom rätt sent in i det här
Eller ?
mvh Tille
Vi ser fram emot dig och ev kommentarer framåt eftermiddagen dåPaul-Staffanstorp skrev:
Ah....du menar så...tille1 skrev:
Ja, enligt de jag jobbat och umgåtts med så har det ju funkat som så att det funnits en person som förmedlat dessa arbetare till kunder i sverige, han har taigit en summa betalt och av den summan betalat arbetarna det dom ska ha i plånboken så skatt i sitt hemland, nej. Skatt i sverige, av arbetarna absolut inte, av förmedlaren kanske.
För industriarbetare gäller följande före skatt:Glufsglufs skrev:
2010-08-01
Kvalificerad yrkesarbetare 19.293 kr/månad
Yrkesarbetare 18.983 kr/månd
Övriga 18.113 kr/månad
Nyanställda 6 månader 17.153 kr/månad
Minderåriga 69,90 kr/timme
Byggnads anger 24 500 kr som medellön. Ponera att vi höjer denna till 30 000 kr och antar normal arbetstid, dvs 168 timmar i månaden. Det ger en timlön på 179 kr före skatt, dvs runt 123 kr efter skatt, förenklat utan semesterersättning.
Vi lämnar alla moraliska aspekter därhän.
Dom flesta bilaterala skatteavtalen som jag känner till så betalar man skatt i landet man är bosatt och inte i landet arbetar i. (det brukar finnas tidsbegränsningar dock).tille1 skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur du tänkte men man räknar att man arbetar i genomsnitt 2000 timmar per år och om en bruttolön ska betalas ut på 30.000 kr i månaden så innebär det att inkl alla skatter och avgifter så måste företaget debitera 333 kr/h och detta för att det ska gå runt på bara lönen till arbetaren och att arbetaren är effektiv i 2000 timmar per år.isolde skrev:För industriarbetare gäller följande före skatt:
2010-08-01
Kvalificerad yrkesarbetare 19.293 kr/månad
Yrkesarbetare 18.983 kr/månd
Övriga 18.113 kr/månad
Nyanställda 6 månader 17.153 kr/månad
Minderåriga 69,90 kr/timme
Byggnads anger 24 500 kr som medellön. Ponera att vi höjer denna till 30 000 kr och antar normal arbetstid, dvs 168 timmar i månaden. Det ger en timlön på 179 kr före skatt, dvs runt 123 kr efter skatt, förenklat utan semesterersättning.
Vi lämnar alla moraliska aspekter därhän.
Sen ska kostnader för företaget runtomkring också räknas in i timdebiteringen vilket gör att det höjs med x antal kronor till.
Debiterar man 225 kr + moms så innebär det för en som sköter skatter och avgifter (och inga andra kostnader över huvud taget) att den personen kan ta ut en maxlön på 20.000 kr brutto men då alla har fler poster att betala så är det en omöjlighet. Större företag har stora omkostnader + ett antal personer som ska ha lön som inte är aktiva i produktionen samt en egenföretagare också har fler poster än lön som kostar och inte kan debitera för 2000 timmar om året. Att driva ett företag så man får ut hygglig lön/betalar ut hygglig lön samt sköter alla andra kostnader är ju då omöjligt i princip på 225 kr/h utan att fuska någonstans.
Man brukar säga att när man har 5 st anställda så behövs det en "arbetsledare", dvs någon som ska tjäna pengar utan att vara produktiv direkt i projekten så som arbetarna. Inkomsterna på arbetarna ska ju då betala denne persons lön och om då denne går med på att ligga på samma lön som arbetarna så blir det svårt att få till det på 225 kr/h osv osv, alltså, ska han också ha då 20.000 kr brutto så måste de andras timdebitering höjas med 4000 kr/mån, ca 23 kr/h och då har vi fortfarande inte räknat in övriga kostnader för någon av de anställda.
Nu är det ju skillnad på tänkt verklighet och den verklighet vi lever i. I den verklighet jag lever i utgår jag ifrån i det här fallet fakta genom samtal av berörda personer, inte hypoteser om hur det skulle kunna/borde vara.Nimajneb skrev:
Om du ändå inte vill ta åt dig av hur det i verkligheten ser ut, vare sig du visste det eller inte innan diskutionerna kom upp på detta forum kan väl ingen göra något åt men världen ser ut som den gör vare sig man lever i en egen liten bubbla eller inte.
Va skönt att höra benjamin dubbelmoral alltså om du räknar bakifrån vad dina hantverkare säger sig tjäna i timmen + att en "förmedlare som ska ha sitt" tror du själv att dom redovisar i hemlandet vad dom tjänar ?o betalar skatt ?
Men det är klart egna plånboken styr väll moral o etik
mvh tille
Men det är klart egna plånboken styr väll moral o etik
mvh tille
Det är möjligt att någon av oss har missförstått något. Mitt inlägg gällde ditt påstående om 225 kr/tim, svart.Glufsglufs skrev:Nu vet jag inte riktigt hur du tänkte men man räknar att man arbetar i genomsnitt 2000 timmar per år och om en bruttolön ska betalas ut på 30.000 kr i månaden så innebär det att inkl alla skatter och avgifter så måste företaget debitera 333 kr/h och detta för att det ska gå runt på bara lönen till arbetaren och att arbetaren är effektiv i 2000 timmar per år.
Sedan kommenterade jag att hygglig vit lön ger 123 kr/tim efter skatt. Kontentan var, att om man harvar för 123 kr/tim, men fnyser åt 225 kr/tim så låter det märkligt.Glufsglufs skrev:
Än en gång markerar jag det strikt ekonomiska, utan moraliska värderingar.
Jag refererar till hur skattelagstiftningen ser ut och att man normalt sett inte betalar löneskatt i det landet man arbetar tillfälligt i.Glufsglufs skrev:Nu är det ju skillnad på tänkt verklighet och den verklighet vi lever i. I den verklighet jag lever i utgår jag ifrån i det här fallet fakta genom samtal av berörda personer, inte hypoteser om hur det skulle kunna/borde vara.
Om du ändå inte vill ta åt dig av hur det i verkligheten ser ut, vare sig du visste det eller inte innan diskutionerna kom upp på detta forum kan väl ingen göra något åt men världen ser ut som den gör vare sig man lever i en egen liten bubbla eller inte.
Vet inte riktigt vad du syftade på men om dina "kompisar" tvingas betala skatt i Sverige så kanske dom behöver hjälp med att överklaga.
När det gäller bilaterala skatteavtal så har jag för att vara lekman på området skaplig koll måste jag säga då jag har väldigt många vänner och kollegor som brottas med dessa avtal.