- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Viss skillnad på prissättning och vad som utgår i lön till en arbetare. Päron smakar inte äpple hur mycket du än kallar dom för det.bra-byggare skrev:När det klagas på hantverkarnas priser brukar det alltid komma ett eller flera inlägg från hantverkare om att det minsann är fri prissättning i Sverige. Men den fria prissättningen ska tydligen inte gälla när någon erbjuder lägre priser, för då ska kunderna banne mig skämmas om de anlitar dem. Jag tycker det luktar lite dubbelmoral här minsann.
Dubbelmoralen ligger främst hos den som inte är villig att betala detsamma som en svensk arbetare kräver. En svensk hantverkare vare sig bra eller slarvig får i runda slängar 100 kr/h i plånboken efter skatt (enkelt räknat) medans en från annat land ska klara sig på halva den summan fast kostnaderna i landet är detsamma för alla som bor och lever här.
I ena stunden snackas det om att dessa utländska arbetare är minst lika duktiga som svenska, t o m mer arbetsamma men i nästa stund så är dom inte värda den lön som svensk arbetare har.....och sen kallas det dubbelmoral när en hantverkare påtalar det, underligt måste jag då säga.
Jag vet vad jag handlar som produceras i andra länder och undviker flera märken/fabrikanter, de övriga kan jag bara lita på till jag hör något annat att dom har koll på situationen i landet och fabrikerna.mr_bygg skrev:Visst kan man välja att bara anlita arbetskraft på hemmaplan som man anser har skäliga löner. Många andra väljer att vara medvetna kunder när de handlar produkter som är producerade utomlands för att vara säkra på att arbetarna där har skäliga löner och villkor. En hel del kanske gör både och. Det ena utesluter knappast det andra men jag kan väl tycka att man i alla fall kan fundera en eller två gånger och vara lite försiktig innan man börjar skälla på folk som anlitar exempelvis "för billig" arbetskraft i Sverige och kalla det slaveri om man inte själv har ryggen fri oavsett om det gäller köpta tjänster i Sverige eller produkter producerade utomlands. Annars blir det bara att kasta sten i glashus.![]()
Det jag menar är helt enkelt att om man som många undviker vissa produkter och/eller på något vis värnar om andras leverne i låglöneländer, vare sig det är aktivt eller bara med tankar och ord så kan man ju se över situationen på hemmaplan först. Slaveri är kanske lite väl att uttrycka det som men utnyttjande tycker jag inte är att ta i.
Det andra är ju det att det hela tiden påtalas om att dessa utländska arbetare är minst lika duktiga som svenska men ingen är villig verkar det som att betala en peng som skulle ge dom en genomsnittlig svensk lön, detta är ju inte bara inom bygg men nu är det ju som sagt ett byggforum.
Nja, jag hoppar av då det redan finns en tråd som handlar om samma sak och det blir så kladdigt att diskutera samma sak i flera parallella trådar.Tyresö skrev:
Glufsglufs skrev:
Ja, verkligen! Man kan ju undra hur det är möjligt att dubbelmoralen ligger hos hantverkare - det är ju kunden som bestämmer vilken hantverkare den väljer.
Givetvis blir ju oftast den billigaste hantverkaren vald för jobbet - sen ska det gnällas för att hantverkaren inte gjorde ett lika bra jobb som den lite dyrare hantverkaren, som enbart begärde en skälig timpenning utan överpriser.
bra-byggare skrev:
Jo, det kan jag förstå. Fast det är ju "hantverkarforumet" där Marlene har förbjudit hantverkares åsikter, så jag får hålla mej till den här tråden istället
o herregud vad ni tjafsar pojkar.....
Klart det är snedvridet i konkurrensen när det kommer in billig arbetskraft från något gammalt öststatsland....
Vi har i Sverige en för Sverige ändamålsenlig utbildning inom våra olika yrkestyper....
Sverige har haft en nivå... (Vägrar säga bra eller dålig) som vi tycker har passat oss.... samhället har utvecklats så med åren att vi har kommit mer o mer in i konsumtionssamhället, vilket både främjar handeln, staten, men också ställer högre krav på oss svenskar... Kraven består i att vi måste jobba för att klara våran välfärd, vår konsumtion, (Hög eller låg) ... prisbilden blir bara högre o högre.....
När det kommer in öststatare och "tar" våra jobb så är det ju klart som korvspad att hantverkare reagerar....
Varför? Jo inte bara för att dom dumpar priserna, utan för att dom har inte för i vårat land den utbildningen, den för sveriges del säkerheten mm .... Tänk isolering... tänk hållfasthet med tjäle odyl.....
Många öststatare gör dessutom jobb som vi Svenskar överhuvudtaget inte skulle ta för till ex säkerhetsaspekten...
jag är ju inte bara hantverkare utan även anställd på ett åkeri.... Vi har en kund vi kör åt... Dom har nästan bara uteslutande östeuropér som arbetskraft, dessa östeuropéer får 107.-/tim oavsett om det är vardag, kväll, helg, storhelg, eller övertid.... Dom flesta jobbar uppemot 16 tim/dygn..... Sen kommer det jävligaste.... Dom får hyra boendet av arbetsgivaren.... (Den låga lönen går alltså tillbaka till arbetsgivaren)..... personligen tycker jag att det är både förnedring mot arbetaren, + lönedumpning+ att dom stänger ute den svenska arbetskraften,,, ungdomar som gladeligen skulle ta jobb där..... allt bara pga pengarna..... jag tycker det är fel..... så ska det inte vara......
likaså, alla dom utländska byggfirmorna som dumpar priserna..... många av dessa arbetare får arbeta under samma förhållanden som det exemplet jag gav innan..... Fy fan säger.... jag skulle absolut inte gynna en sån hantverkarfirma.... stackars arbetare som tror dom gör pengar i Sverige.... (Visst det gör dom mot hemlandet) men långt ifrån det dom egentligen skulle ha i både lön, rättigheter, säkerhet, och respekt.......
nej jag tror nog att detta med det fria europa, och dess gränslöshet, jag tror att dom flesta har det bäst hemma i sitt eget land..... ja svenskar oxå naturligtvis.....
Klart det är snedvridet i konkurrensen när det kommer in billig arbetskraft från något gammalt öststatsland....
Vi har i Sverige en för Sverige ändamålsenlig utbildning inom våra olika yrkestyper....
Sverige har haft en nivå... (Vägrar säga bra eller dålig) som vi tycker har passat oss.... samhället har utvecklats så med åren att vi har kommit mer o mer in i konsumtionssamhället, vilket både främjar handeln, staten, men också ställer högre krav på oss svenskar... Kraven består i att vi måste jobba för att klara våran välfärd, vår konsumtion, (Hög eller låg) ... prisbilden blir bara högre o högre.....
När det kommer in öststatare och "tar" våra jobb så är det ju klart som korvspad att hantverkare reagerar....
Varför? Jo inte bara för att dom dumpar priserna, utan för att dom har inte för i vårat land den utbildningen, den för sveriges del säkerheten mm .... Tänk isolering... tänk hållfasthet med tjäle odyl.....
Många öststatare gör dessutom jobb som vi Svenskar överhuvudtaget inte skulle ta för till ex säkerhetsaspekten...
jag är ju inte bara hantverkare utan även anställd på ett åkeri.... Vi har en kund vi kör åt... Dom har nästan bara uteslutande östeuropér som arbetskraft, dessa östeuropéer får 107.-/tim oavsett om det är vardag, kväll, helg, storhelg, eller övertid.... Dom flesta jobbar uppemot 16 tim/dygn..... Sen kommer det jävligaste.... Dom får hyra boendet av arbetsgivaren.... (Den låga lönen går alltså tillbaka till arbetsgivaren)..... personligen tycker jag att det är både förnedring mot arbetaren, + lönedumpning+ att dom stänger ute den svenska arbetskraften,,, ungdomar som gladeligen skulle ta jobb där..... allt bara pga pengarna..... jag tycker det är fel..... så ska det inte vara......
likaså, alla dom utländska byggfirmorna som dumpar priserna..... många av dessa arbetare får arbeta under samma förhållanden som det exemplet jag gav innan..... Fy fan säger.... jag skulle absolut inte gynna en sån hantverkarfirma.... stackars arbetare som tror dom gör pengar i Sverige.... (Visst det gör dom mot hemlandet) men långt ifrån det dom egentligen skulle ha i både lön, rättigheter, säkerhet, och respekt.......
nej jag tror nog att detta med det fria europa, och dess gränslöshet, jag tror att dom flesta har det bäst hemma i sitt eget land..... ja svenskar oxå naturligtvis.....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Japp, då är det snart dags för ett nytt program att slå och banka på. Ska bli spännande med nya tårdrypande historier om byggare som gör så gott de kan och kunder som bara trilskas och anmäler sig till detta vridna program.
Protte
Protte
"Milkshaken"
Jag håller med dej. Jag har ju själv varit i trailerdragarbranschen och sett hur öststats-chaufförerna blir utnyttjade av svenska åkerier - bara för att dom svenska kunderna/konsumenterna inte vill betala för vad en godstransport egentligen kostar. Åkeriägaren sitter i samma båt som dom svenska hantverkarna - 1000 saker snurrar i skallen varje dag för att företaget inte ska göra minusresultat - marginalerna är minimala - trots det så tror väldigt många svenskar att företagaren kan sänka sin timtaxa med flera 100 kr.
Det är helt befängt att tro att en seriös hantverkare kan sänka sin timtaxa med 50% och ändå kunna få kredit och debet att gå ihop - bara för att kunderna tycker att det är en sund konkurrens.
Verkligheten ser inte ut så för en hantverkare som följer alla ekonomiska regler och krav från myndigheter.
Jag håller med dej. Jag har ju själv varit i trailerdragarbranschen och sett hur öststats-chaufförerna blir utnyttjade av svenska åkerier - bara för att dom svenska kunderna/konsumenterna inte vill betala för vad en godstransport egentligen kostar. Åkeriägaren sitter i samma båt som dom svenska hantverkarna - 1000 saker snurrar i skallen varje dag för att företaget inte ska göra minusresultat - marginalerna är minimala - trots det så tror väldigt många svenskar att företagaren kan sänka sin timtaxa med flera 100 kr.
Det är helt befängt att tro att en seriös hantverkare kan sänka sin timtaxa med 50% och ändå kunna få kredit och debet att gå ihop - bara för att kunderna tycker att det är en sund konkurrens.
Verkligheten ser inte ut så för en hantverkare som följer alla ekonomiska regler och krav från myndigheter.
Att det inte går att driva byggföretag (egenföretagare) i Sverige med en timtaxa på 225-275:- / tim verkar vi alla vara överens om. Att då även försöka anställa någon med den taxan tror jag inte vi behöver gå in på mer här.
Tjafsa vidare om den sociala biten på tråden där hantverkare är förbjudna!!
Tjafsa vidare om den sociala biten på tråden där hantverkare är förbjudna!!
Vore kul att se ditt underlag du har på hur man kan driva ett seriöst byggföretag i Sverige på 225:-/ tim.Nimajneb skrev:
Du gjorde tidigare jämförelser med bilbranschen om hur duktiga dom är.
Hur kan det då komma sig att Toyota återkallar miljontals bilar ständigt pga brister?
Eftersom du visat att du antingen inte kan eller ev vill förstå hur man skapar värde för kunden så är det nog ganska meningslöst att förklara detta för dig.Swedberg skrev:
Betr Toyota så förstår jag inte alls vad du är efter. Om du håller med mig att bilindustrin (Toyota) tar sitt ansvar utan att varje kund ska dra dom inför rätta så är det ju bra, men du menade något annat kanske att Toyota är dumma som ställer upp för kunden vilket återigen verkar vara totalt verklighetsfrämmande för dig.
225:- i timmen (inkl moms) blir väl ungerfär 90 spänn i timmen efter att man dragit bort moms och alla skatter+avgifter. Det blir i runda slängar 14500 i månaden efter skatt. Då har man inte räknat med minsta utgift för verktyg och annan utrustning plus att man har full beläggning. Jag skulle då inte slita häcken av mig för de pengarna... Ska man ha lite verktyg, bil, lokaler och sånt också så lär man ju få äta nudlar större delen av månaden.
Det är ju det dom på hantverkarforumet tycker är sund konkurrens - har man andra åsikter så raderar moderator Marlene bort dom inläggen.BiFuel skrev:225:- i timmen (inkl moms) blir väl ungerfär 90 spänn i timmen efter att man dragit bort moms och alla skatter+avgifter. Det blir i runda slängar 14500 i månaden efter skatt. Då har man inte räknat med minsta utgift för verktyg och annan utrustning plus att man har full beläggning. Jag skulle då inte slita häcken av mig för de pengarna... Ska man ha lite verktyg, bil, lokaler och sånt också så lär man ju få äta nudlar större delen av månaden.
Precis Benjamin. Toyota kan driva ett seriöst företag pga att dom tar bra betalt för sina produkter och tjänster.Nimajneb skrev:Eftersom du visat att du antingen inte kan eller ev vill förstå hur man skapar värde för kunden så är det nog ganska meningslöst att förklara detta för dig.
Betr Toyota så förstår jag inte alls vad du är efter. Om du håller med mig att bilindustrin (Toyota) tar sitt ansvar utan att varje kund ska dra dom inför rätta så är det ju bra, men du menade något annat kanske att Toyota är dumma som ställer upp för kunden vilket återigen verkar vara totalt verklighetsfrämmande för dig.
Ett byggföretag som anlitas för 225:-/ tim kan aldrig drivas seriöst och har säkert inte råd med någon försäkring ens.
Vad är det inte vem förstår?