Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
saturnus skrev:
Svammel Swedberg, hur vill Du då ha det vid en operation, där kunden är nedsövd, eller hos Tandläkaren.
Byggherren ansvarar för att bygget uppförs enligt gällande regler. Men med din syn, så är det utomordenligt bra, att TV 4 tar fram och granskar byggfusket, ett fusk som utförs av kvalificerade hantverkare inom dagens byggsväng, med byggbolagens goda minne. Och vad menas med totalentreprenad eller nyckelfärdigt?

Andra här, är också förvånade över att det finns flera, som anser det är OK med alla byggfelen, och att det är rätt åt byggherren, att denna hamna i knipa. Detta måste bottna i någon avundsjuka, för att man inte själv har möjlightet att få beställa ett nytt hus, eller en ny bil.
Ja, skulle jag operera mig eller rotfylla så kollar jag så noga jag kan, skulle aldrig falla mig in att låta någon som jag inte föra en dialog med låta operera eller rotfylla mig. Aldrig någonsin! Skulle du?

Jag tycker det är jättebra att granska fuskbyggare. Men lämna även lite tid åt kunden och deras beteende när det blir sådana affärer som i fuskbyggarna. Jag har och kommer aldrig försvara någon fuskbyggare och hoppas att du inte försvarar rättshaverister.

Byggfel kommer alltid att finnas men i den här tråden handlar det om byggfusk.

Glufsglufs skrev:
Nä, så sant, sorry, det var inte du som tog upp KA.

I övrigt så tog jag upp det här med projektledare som ett svar till Mikael_L och Bambi:s fundering, det börjar i mitt inlägg nr 63. Det var alltså inte absolut knutet till kunderna som diskuteras i tråden utan en allmän fundering på vad man kan göra om man har behovet av hjälp. Om du läst det innan så hade du sett det och inte gnatat vidare kanske.
Annars så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, jag vet inte vad du har för erfarenhet av byggnation men om du är byggare så verkar det tyda på en räddsla av att kunden har expertishjälp, i annat fall så kanske du ser någon prestige i att inte ta hjälp eller så förstår du inte vidden av ett större projekt och som okunnig byggherre med tidsbrist ta hand om allt själv.
Bara för att förtydliga, så håller jag för tillfället på och bygger prefab och är byggherre. Min ståndpunkt i frågan har enbart med min syn på kundvård och krav på leverantörer att göra.

S
hempularen skrev:
Nu handlade ju den här tråden från början om ett bygge som 4 år efter "färdigställande" fortfarande är behäftat med många grova fel. Ett bygge som är utfört av en stor svenske byggfirma. Så blanda nu inte in östatshantverkare för 275 kr i timmen. Fullt möjligt att det var sådana som anlitades av Järntorget.

Jag kan inte förstå hur någon kan tycka synd om ett företag som på 4 år inte åtgärdat de fel de ställt till med. Det finns inga ursäkter för att ett sådant företag skall få fortsätta agera på marknaden. OK det har varit en tvist som drar ut på tiden, OCH...??

Seriösa företag hamnar inte i tvist.
Tråden handlar om fuskbyggare och om programmet fuskbyggarna.
Där finns det ofta med öststatshantverkare med i bild så att säga.
Så då kan man fråga om det går att driva ett seriöst byggföretag och fakturera 225:-/ tim. visst.

Tyresö
Swedberg skrev:
Tråden handlar om fuskbyggare och om programmet fuskbyggarna.
Där finns det ofta med öststatshantverkare med i bild så att säga.
Så då kan man fråga om det går att driva ett seriöst byggföretag och fakturera 225:-/ tim. visst.
Att fakturera 225 kr/tim.......efter att den totala bilkostnaden varje månad, verktygsslitage, arbetskläder mm och alla försäkringar + skatt/sociala avgifter, är betalda....

Då skulle jag vilja vända på frågan. Är det överhuvud taget någon mening att driva företag när man har ut lägre timlön efter skatt än en vanlig anställd?

Då är det mer lönsamt att lägga ner företaget och bli anställd i stället.

Det byggföretaget får ut i handen av dom 225 kr/tim, efter att alla fasta företagsutgifter är betalda, är betydligt lägre än vad en vanlig lärling tjänar.

Redigerat:
P
Det finns en del trådar om höga bilersättningar och överjävl-ga påslag på material som vissa hantverkare debiterar kunderna, sånt höjer intäkterna.

Redigerat av moderator:
S
hempularen skrev:
Nu handlade ju den här tråden från början om ett bygge som 4 år efter "färdigställande" fortfarande är behäftat med många grova fel. Ett bygge som är utfört av en stor svenske byggfirma. Så blanda nu inte in östatshantverkare för 275 kr i timmen. Fullt möjligt att det var sådana som anlitades av Järntorget.

Jag kan inte förstå hur någon kan tycka synd om ett företag som på 4 år inte åtgärdat de fel de ställt till med. Det finns inga ursäkter för att ett sådant företag skall få fortsätta agera på marknaden. OK det har varit en tvist som drar ut på tiden, OCH...??

Seriösa företag hamnar inte i tvist.
Det programmet som handlade om Sigtuna/ Järntorget är lite speciellt. Jag hoppas och är övertygad om att Järntorget hade en acceptabel lösning på våtrumsproblemen. Nu var ju paret rättshaverister vilket även framgick i programmet och då blir det mesta svårt. Tror ingen tycker synd om något företag i de här fallen som varit hittills, men många verkar tro att det är som i staterna, att man kan stämma företag på allt och alla och försöka profitera sig på dessa företag.
Det ska man absolut ha med i debatten.

S
Tyresö skrev:
Att fakturera 225 kr/tim.......efter att den totala bilkostnaden varje månad, verktygsslitage, arbetskläder mm och alla försäkringar + skatt/sociala avgifter, är betalda....

Då skulle jag vilja vända på frågan. Är det överhuvud taget någon mening att driva företag när man har ut lägre timlön efter skatt än en vanlig anställd?

Då är det mer lönsamt att lägga ner företaget och bli anställd i stället.

Det byggföretaget får ut i handen av dom 225 kr/tim, efter att alla fasta företagsutgifter är betalda, är betydligt lägre än vad en vanlig lärling tjänar.
Ska du vara en seriös byggare med anställda och kollektivavtal så kommer nog pappa staten hjälpa dig att lägga ner företaget rätt så omgående.
Det är det jag försöker påpeka till dom som anlitar dessa företag och hävdar att det är sund konkurrens.

S
Mikael_L skrev:
Men så länge hedern, moralen osv ser ut som den gör i byggbranschen ska man kanske bita i sura äpplet och vara lite proaktiv och se till att "just mitt hus" inte kommer bli inslag i nästa säsong av "Fuskbyggarna".
Så länge förnuftet ser ut som det gör idag hos kunder/ byggherrar/ konsumenter så kommer det finnas klåpare i byggbranschen.
Bittert men sant!

Tyresö
Swedberg skrev:
Ska du vara en seriös byggare med anställda och kollektivavtal så kommer nog pappa staten hjälpa dig att lägga ner företaget rätt så omgående.
Det är det jag försöker påpeka till dom som anlitar dessa företag och hävdar att det är sund konkurrens.
"Sund konkurrens".....Dom som påstår det förstår ju inte att det som företagaren får ut i handen av dom 225 kr/tim är lägre än vad en biljettklippare i tunnelbanan tjänar.

Jag tycker i så fall att det är sundare att dom som anser att det är sund konkurrens, ska prova på att jobba vidare med sitt jobb - fast med en lärlingslön, så dom får känna på vad sund konkurrens är.

Dom ska dessutom inte få någon sjukersättning eller semester-ersättning, så att det blir rättvist gentemot företagaren som fakturerar 225 kr/tim.

S
bra-byggare skrev:
Det finns en del trådar om höga bilersättningar och överjävl-ga påslag på material som vissa hantverkare debiterar kunderna, sånt höjer intäkterna.
Knappast som byggare kan göra va? Var finns dom trådarna?

Mikael_L
pappskallen skrev:
Det är den här typen av uttryck jag inte gillar, generaliserande och svepande.
När JAG läser det får jag intrycket att i stort sett hela branchen har låg moral och är utan heder, men det är definitivt inte MIN uppfattning av det hela, tvärtom så är dom flesta kunder jag möter jättenöjda och dom allra flesta företag seriösa med några få undantag.
Jag håller med dig.
Jag tar på mig dumstruten och ändrar mitt inlägg lite. :blushing:

Du har helt rätt, för även jag är av uppfattningen att betydligt fler är schyssta än de som inte är bra.

Men ändock är problemet såpass stort att det är delvis besvärande för branschen och borde tas på allvar av branschföreträdare och hantverkarorganisationer.
Det kanske det görs också? , men ibland undrar man ändå, när t.ex. BKR-certifierade plattsättare struntar i reglerna och fuskar med tätskikt och allt möjligt annat.

Mikael_L
225:-/ timme låter i princip omöjligt att erhålla vettig timlön på samt betala normala omkostnader i denna bransch (ytterst svepande, jag vet. Omkostnaderna skiljer sig rätt mycket åt för en grävmaskinsfirma eller en snickare, typ). Svensk skattelagstiftning gör den timpenningen relativt omöjlig, inte hållbar i längden i alla fall.

Städfirmor t.ex. kan hålla timpenningar neråt 300-350:-/timme.
Dom har många småuppdrag, som fördyrar deras verksamhet. Däremot är övriga omkostnader lite lägre än t.ex. snickarens och även det generella löneläget.

225:-/timme är lågt ja, men inte riktigt svinigt lågt i alla fall. Det skulle t.ex. kunna handla om att ta sig in på marknaden.
Men personligen tror jag det mer baserar sig på skitdålig lön till de som arbetar samt ev lite fiffel och fuffel. Eller kanske helt enkelt att företaget är baserat i annat land och därmed betalar lägre skatt.

Tyresö
Mikael_L skrev:
samt ev lite fiffel och fuffel. Eller kanske helt enkelt att företaget är baserat i annat land och därmed betalar lägre skatt.
Troligtvis! Då kan man fråga sej om det är den "sunda" konkurrensen vi vill ha, och om det gynnar vårt samhälle.

Dags att avsluta 225-275kronan som verkar poppa upp lite här o var.

Eftersom jag befinner mig i Östeuropa för tillfället och tillbringar veckan med min ÖstEuropa organisation så har jag tagit upp detta med dessa fruktansvärda förhållanden som alla stackas öststatare tvingas till genom att åka o jobba i väst. (Vilka länder dom föredrar beror mycket på språk o geografi)
Föga förvånande bekräftade mina vänner att det finns många duktiga o modiga killar som väljer att åka till väst för att tjäna pengar, jobb finns hemma men med tanke på hur mycket dom tjänar i väst så tar dom tillfället iakt.
Vad dom säger är att dom tjänar mellan 9 o 12€/h netto o jobbar 50-60h/v. Detta betyder att dom i runda slängar tjänar runt 20000sek netto/månad.
Mat o uppehälle ligger på styvt 500€.
I sitt hemland så ligger nettolönen på 300-400€/månad... mao så så ökar deras nettoinkomst med en faktor 4-5 ggr.

Hur man kan tycka synd om dom är obegripligt, iaf enligt deras landsmän, det är därför så tråkigt när Svenska försöker trycka ner sina värderingar i halsen på dessa.

Sedan finnns det naturligtvis undantag, men jag tycker det är så fel av oss att beklaga sig över deras egenvalda lönenivå. Dom vet att dom pga språk o lokala standarder i Sverige inte kan konkurrera på samma villkor utan dom får jobba med lön och antal kontinuerliga arbetstimmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.