Hej alla,
Jag håller på att inreda mitt uthus (handelsbod) som skall bli vinterbonat. Jag isolerar just nu och kommer sedan att skruvlimma 22 mm golvspån på golvbjälkarna (cc 600 mm). På detta kommer jag att lägga ett furugolv av tunnare modell. Jag ser gärna att det är så breda plankor som möjligt för att få ett gediget intryck, då angränsande rum har rejäla 40 mm tjocka gamla plankgolv.

Jag har titta på Föllinge Golv som har ett förhållandevis smalt 14 mm golv, samt ett par bredare varianter som de benämner "furupanel", vilket jag tolkar som väggbeklädnad. Jag har mailat dem med ett gäng frågor och fått bekräftat att panelen är hyvlad på exakt samma sätt som deras golv, men den är avsedd för vägg och de lämnar inga garantier om man väljer att använda den som golv, vilket jag kan begripa och acceptera.

Jag inser också varför, då jag kan tänka mig att en så pass bred och samtidigt tunn planka sannolikt tenderar att vilja kupa sig. Därför är min tanke att man kanske skulle kunna hellimma dessa med parkettlim mot golvspånskivan. Borde inte det lösa problemet och ge ett intryck av ett stumt och rejält plankgolv? Bör man i så fall både limma och skruva dolt i sponten?

Tacksam för era tankar, idéer och utdömanden :)

Varför inte hoppa över spånet och lägga ett massivt rejält trägolv direkt istället?

• Gilla
JohanLun och 8 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Varför inte hoppa över spånet och lägga ett massivt rejält trägolv direkt istället?
Jo, men visst. Så var min initiala tanke, men jag vill hålla nere kostnaden och ändå få ett stumt golv. Med enbart plank behövs minst 30 mm tjockt, vilket kostar i runda slängar 1000 kr/kvm om man samtidigt vill ha lite bredd på planken. Med golvspån och tunnare plank landar jag under hälften med samma visuella resultat och "stumhet". Om det nu inte visar sig att det är ren dumhet att tänka sig min lösning. Det är en hel del kvadratmeter så det drar iväg i pengar ändå.

Hade jag obegränsad budget hade jag nog gjutit en platta på 600 mm i plintgrunden och sluppit allt det jobbet med bjälklaget och trossbotten osv. :)

surris
Ja varför krångla till det? massivt trägolv så får du det du vill ha

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
surris
Hur breda plankor pratar vi om? 30mm plus behöver du inte ha för cc600. Räcker gott och väl med 28mm, ner till 25mm skulle gå också.

Får du det plant limmat mot spånskivan lär det onekligen bli stumt. Men det verkar lite komplicerat. Om brädorna inte är helt plana får du håligheter i limmet. Det blir inte mycket utrymme att skruva i sponten om brädorna är 14 mm tjocka. Är det någon särskild orsak varför du inte vill lägga tjockare golvplank och skippa spånet?

Måste det vara kvistfri furu? Jag har lagt "billiga" grangolv i några rum och tycker det är lika bra. Visst är det mer kvistar, men ser det likadant ut över hela ytan tycker inte jag det spelar någon roll.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
Plank är minst 2 tum tjocka, hyvlade blir de 45 mm. Lägg ett sånt golv.

A Avemo skrev:
Får du det plant limmat mot spånskivan lär det onekligen bli stumt. Men det verkar lite komplicerat. Om brädorna inte är helt plana får du håligheter i limmet. Det blir inte mycket utrymme att skruva i sponten om brädorna är 14 mm tjocka. Är det någon särskild orsak varför du inte vill lägga tjockare golvplank och skippa spånet?
Egentligen skulle jag väl kunna tänka mig ett rejält plankgolv, men att lägga spånet först gör att jag kan rumstera om med resten av bygget. Jag har väggar, tak osv som skall fixas med. Det är 4,5 m takhöjd och jag vill ställa upp ställning. Då kan jag gå loss på ett spångolv och sedan lägga in finishen när allt annat grovjobb är klart. Det är en fördel med min idé.

Jag tror ju inte att det skall vara några problem med att panelplankorna inte är nog plana för limning. Att skruva i 14 mm har jag gjort i köket där jag lade in 14x112 ovanpå ett lappat och lagat gammalt plankgolv. Ingen limning där dock...

useless useless skrev:
Måste det vara kvistfri furu? Jag har lagt "billiga" grangolv i några rum och tycker det är lika bra. Visst är det mer kvistar, men ser det likadant ut över hela ytan tycker inte jag det spelar någon roll.
Jag har inga problem med kvistar och lite udda utseende... Var hittar jag ett tjockt och brett grangolv under 500 kr/kvm? Några förslag?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D datja skrev:
Plank är minst 2 tum tjocka, hyvlade blir de 45 mm. Lägg ett sånt golv.
Ja för 17. Det blir billigt. Eller varför inte vanlig 45x195-regel. Limma kant i kant. Det blir 360 kr/kvm på Byggmax. Nej. Som jag skrev tidigare har jag en budget att förhålla mig till så 2"-plankgolv går fetbort...

Föllinge säljer ju 30 mm furugolv i andrasortering för strax under 500:-

Jag köpte golv (28x120) hos ett lokalt Hyvleri / såg för 300 kr m2

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R Rickard1973 skrev:
Jag har inga problem med kvistar och lite udda utseende... Var hittar jag ett tjockt och brett grangolv under 500 kr/kvm? Några förslag?
Sunda Byggvaror

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.