Det verkar som om funktionen "Forumsök" försvann i eftermiddag, vilket jag antar är en tillfällig glitch. Den låg ju tidigare i nedre verktygsraden i bilden.

M.

• Verktygsrad från Byggahus.se forum utan "Forumsök" funktion.
Vi hade en driftstörning nu under eftermiddagen. Sajten kraschade och låg ner i 35-39 minuter medan vi kontrollerade att inte några dstabastabeller hade gått sönder.

Eftersom det var forumsöken som var orsaken till kraschen så har vi inaktiverat den tills att vi kan lösa det på ett bätte sätt.

Imorgon kommer vi titta närmare på forumsöken men tills vidare så hänvisar vi till den globala sökfunktionen och att man sorterar efter senast istället för relevans.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi hade en driftstörning nu under eftermiddagen. Sajten kraschade och låg ner i 35-39 minuter medan vi kontrollerade att inte några dstabastabeller hade gått sönder.

Eftersom det var forumsöken som var orsaken till kraschen så har vi inaktiverat den tills att vi kan lösa det på ett bätte sätt.

Imorgon kommer vi titta närmare på forumsöken men tills vidare så hänvisar vi till den globala sökfunktionen och att man sorterar efter senast istället för relevans.
Tack Per!

I den globala sökfunktionen kan du hitta innehåll från hela sajten, inte bara forumtrådar. I sökfunktionen kan du:

1. ange sökord som till exempel servitut, timmer eller ”timmer”
Ibland kan sökordet ha en "stemming" som gör att du får träffar även på saker som du inte förväntar dig. Ordet timmer ger idag till exempel även träff på timmar (vilket inte känns korrekt). För att gå runt detta problem så kan du behöva sätta citationstecken runt ditt ord, prova då med "timmer" för att endast få med timmer och inte timmar.
https://www.byggahus.se/sok/?q=servitut
https://www.byggahus.se/sok/?q=timmer
https://www.byggahus.se/sok/?q="timmer"

2. sortera sökresultatet efter "relevans" eller "senast"
https://www.byggahus.se/sok/?q="timmer"&sort=date
Jag upplever personligen att man oftast vill hitta sökresultat i datumordning när man söker på en sajt eller i en tjämst, men inte alltid. Och ibland blir man inte riktigt nöjd med hur relevansen fungerar, delvis för att man brukar jämföra sökresultatet med det man får när man googlar.

3. filtrera sökresultat med hjälp av flikarna "Forum", "Artiklar"…

4. söka i delforum som till exempel "Byggnadsvård"
https://www.byggahus.se/sok/?q="timmer"&sort=date&forum_id=21

5. söka efter skribenter som till exempel "hilife"
https://www.byggahus.se/sok/?q="timmer"&sort=date&user_id=46125
Men man måste då först ta reda på vad användaren har för user_id, det brukar stå i urlen i användarens profilsida men det behövs ett fält där vi enklare kan ange skribent ungefär som man kan göra i forumsök-funktionen

6. söka i en specifik forumtråd som till exempel "Varför är så många förvånade att vi inte ska isolera invändigt?" genom att klicka på "Visa fler resultat i tråden" i sökresultatet eller "Sök i tråden" när man är inne i en tråd.
https://www.byggahus.se/sok/?q="timmer"&sort=date&thread_id=383610

Den globala sökfunktionen är inte perfekt. Sökalgoritmen kan förbättras men framför allt så kan interfacet förenklas så att man snabbare hittar det man är på jakt efter.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
I den globala sökfunktionen kan du hitta innehåll från hela sajten, inte bara forumtrådar. I sökfunktionen kan du:

1. ange sökord som till exempel servitut, timmer eller ”timmer”
Ibland kan sökordet ha en "stemming" som gör att du får träffar även på saker som du inte förväntar dig. Ordet timmer ger idag till exempel även träff på timmar (vilket inte känns korrekt). För att gå runt detta problem så kan du behöva sätta citationstecken runt ditt ord, prova då med "timmer" för att endast få med timmer och inte timmar.
[länk]
[länk]
[länk]

2. sortera sökresultatet efter "relevans" eller "senast"
[länk]
Jag upplever personligen att man oftast vill hitta sökresultat i datumordning när man söker på en sajt eller i en tjämst, men inte alltid. Och ibland blir man inte riktigt nöjd med hur relevansen fungerar, delvis för att man brukar jämföra sökresultatet med det man får när man googlar.

3. filtrera sökresultat med hjälp av flikarna "Forum", "Artiklar"…

4. söka i delforum som till exempel "Byggnadsvård"
[länk]

5. söka efter skribenter som till exempel "hilife"
[länk]
Men man måste då först ta reda på vad användaren har för user_id, det brukar stå i urlen i användarens profilsida men det behövs ett fält där vi enklare kan ange skribent ungefär som man kan göra i forumsök-funktionen

6. söka i en specifik forumtråd som till exempel "Varför är så många förvånade att vi inte ska isolera invändigt?" genom att klicka på "Visa fler resultat i tråden" i sökresultatet eller "Sök i tråden" när man är inne i en tråd.
[länk]

Den globala sökfunktionen är inte perfekt. Sökalgoritmen kan förbättras men framför allt så kan interfacet förenklas så att man snabbare hittar det man är på jakt efter.
Jag undrar om det finns en bugg i den globala sökfunktionen. Om jag skriver bygga dörr (utan citationstecken) så borde väl träffarna bli alla inlägg där både ordet bygga och ordet dörr finns, eller hur? Jag får dock +9999 träffar, vilket låter misstänkt högt i mina öron. Frågan är om sökfunktionen tolkar detta som bygga OR dörr?

/M.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L Lycketrä skrev:
Jag undrar om det finns en bugg i den globala sökfunktionen. Om jag skriver bygga dörr (utan citationstecken) så borde väl träffarna bli alla inlägg där både ordet bygga och ordet dörr finns, eller hur? Jag får dock +9999 träffar, vilket låter misstänkt högt i mina öron. Frågan är om sökfunktionen tolkar detta som bygga OR dörr?

/M.
I fallet bygga dörr tror jag att du får bättre resultat om du sorterar på Relevans än Senast.

Varken AND eller OR fungerar tyvärr inte i dagens sökalgoritm.

Söksida på ett byggforum, sökord "bygga dörr", med resultat för diskussionstråden "Bygga dörr som inte slår sig?" markerat med en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lycketrä
  • Laddar…
RoTe
Forumets sökfunktion är tämligen usel, verkar vara standard för typ alla forum. Jag brukar köra google och skriva site:byggahus.se "bygga stol" för att få exakt den frasen.

• Gilla
NyKarin och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska väl erkänna att jag saknar den gamla knappen "forumsök".

Men det är inte hela världen att den saknas, bara lite besvärligare, för jag har aldrig trivts med den globala sökningen, brukar nästan aldrig hitta det jag söker.
Det är kanske en vane och användarfråga, dvs att jag måste lära mig mer om hur den funkar.

Vi kommer fortsätta att förbättra sökfunktionen och bland annat fixa ett avancerat sökfunktionsformulär men just nu har vi fullt upp i jultomtens verkstad.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jadå, jag tycker ni ska ordna er en välförtjänt jul och nyårsledighet istället nu.

Det där är inte mer bråttom än så.
Gör bara inget som pajar saker på riktigt just nu, det passar bättre ett par veckor in i januari!

Mikael_L
Jag har lite då och då önskat att sökfunktionen skulle vara fullmatad med alla finesser, jag vet inte om jag någon gång nämnt det här, eller om jag bara tänkt.

Men alltså alla boolska operationer, wildcards (* och \) osv. Kanske också få bort begränsningen på ett minst antal bokstäver, eller åtminstone att man då kan söka på t.ex. " M4-" för att få resultat både med M4-gänga, M4-skruv. M4-mutter osv. som exempel.

Men i sanning skulle jag dock använda det extra (jämfört med dagens (gårdagens)) ganska lite, och många skulle inte ens förstå sig på att använda avancerad sök, så det kan vara att slå lite över målet.

Om det införs bör det kanske vara så att man kommer in i ett förenklat sökformulär och där kan välja avancerad sök, just för att täcka bredden på förkunskaper hos alla användare.

Ja, bara lite av mina tankar ...

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Min erfarenhet är att folk använder booleska operatorer extremt lite. Gissar att Pers data visar på samma sak om han har någon.

Med det sagt saknar även jag ett bättre sök.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min erfarenhet är att folk använder booleska operatorer extremt lite.
Ja, i 99% av fallen är det strikt OCH man är ute efter. Tvärtemot hur dagens sökmotorer fungerar där man får fler sökträffar ju fler sökord man anger. 🤬

• Gilla
Nyikåk och 3 till
  • Laddar…
Vi kommer fortsätta att förbättra sökfunktionen och bland annat fixa ett avancerat sökfunktionsformulär men just nu har vi fullt upp i jultomtens verkstad.
Hoppas julen var bra och fokus nu kan flyttas till annat. Det har gått en tid och sökfunktionen saknas fortfarande då och då.

Det skulle vara intressant med en statusuppdatering så här ett par veckor innan juli. 😁

O O skrev:
Det skulle vara intressant med en statusuppdatering så här ett par veckor innan juli.
Höll på att skriva läs tråden!, men insåg sen att det var i en annan tråd det var besvarat…
Vi har förbättrat sökfunktionen i tysthet.

En nyhet som vi inte berättat om är att du kan göra en exakt sökning genom att sätta fnuttar ("sökfras") runt sökbegreppet. Det kan vara värt att testa för att få mer exakta träffar.

Sedan har vi skapat ett avancerat sökformulär där man kan söka i rubriker, ange författare, tidsperiod, delforum och sortering.

@Mikael_L kanske vill komma till något specifikt inlägg snabbt genom att söka på "mikael_l ajn" eller använda det avancerade sökformuläret för att komma till ett annat inlägg?

[bild][bild][bild]

Sedan kan vi också boosta vissa sökresultat. Testa gärna söka på "tanzania", "katt", "öl", "humor", "verktygstips", "stigens" eller "verktstadstråd" så förstår du hur jag menar. Och säg till om jag ska boosta något.

Ytterligera några småförbättringar är att du kan välja om du vill söka på hela sajten, enbart i tråden du befinner dig i eller i delforumet.

[bild]
Och när du sorterar på datum så får du direktlänkar till inläggen för att du ska få behöva göra så få klick som möjligt.

[bild]

En svaghet med sökfunktionen är att den idag inte klarar av felstavningar, synonymer, operatorer som AND, OR och minus. En annan utmaning är att vi inte alltid är nöjda med relevansordningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.