T
Har en liten gästtoa, som varit garderob från början. Den byggdes om av föregående ägare som inte brydde sig om att ordna med ventilation. Är nu i valet och kvalet om jag ska tvingas dra en lång spiro som medför stor kostnad då toa:n är långt från existerande ventilation, alternativt dra spiro nästan lika lång och gå igenom yttervägg. Därför funderar jag också om de kolfiltersystem som finns till köksfläktar eller kolfilterlappar som man köper till kattlådor skulle funka på en fläkt som då pumpar ut luften någon annan stans i huset, man vill ju inte sprida ut skitlukten i huset.

Är idén rent skit eller..... :D

kolfilterfläkt är tänkt att filtrera luften och blåsa den ut i samma utrymme så du behöver inte blåsa den ut någonannanstans med risk för luktspridning ;).
Luktpartiklar fastnar bra i det aktiva kolet som filter är fylld med men jag har aldrig stött på att använda den i en toa.
Filter skall nog vara av köksfilter störlek ( inget mini) för bästa verkan. Jag skulle försöka få tag i en gammal filterfläkt , sätta en ny kolfilter i den och testa :).
gaia

gaia skrev:
kolfilterfläkt är tänkt att filtrera luften och blåsa den ut i samma utrymme så du behöver inte blåsa den ut någonannanstans med risk för luktspridning ;).
Det kan nog ändå vara bra att släppa ut luften i ett annat rum för att få lite omsättning på den och inte köra runt samma luft hela tiden.

Det låter rätt smart och du sparar ju energi också.

Frågan är hur ofta du måste byta filtret...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.