Hej! Har en lampa där transformatorn gått sönder. Kan jag ersätta den med denna jag hittat?
Svårt att hitta exakt rätt spec. Anslutningen är rätt, iallafall..;-). Den är till annan typ av armatur; dock samma tillverkare..
Svårt att hitta exakt rätt spec. Anslutningen är rätt, iallafall..;-). Den är till annan typ av armatur; dock samma tillverkare..
Vad är det vi ser på bilderna? Lampan är nederst i bild antar jag. Då vill den ha 12 V 2 A. Det framgår inte vad trafon i första bilden levererar.
Mittenbilden förstår jag inte, vad är det för trafo? Den ger 9 V ut så det passar inte med övriga.
Mittenbilden förstår jag inte, vad är det för trafo? Den ger 9 V ut så det passar inte med övriga.
Ok
. Noob-varning nu, just 50VA är det avgörande i frågan?
Är denna ett alternativ?
https://www.kjell.com/se/sortiment/.../stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-3-6-w-p44108
Skarvning av kablage är jag kapabel till
Är denna ett alternativ?
https://www.kjell.com/se/sortiment/.../stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-3-6-w-p44108
Skarvning av kablage är jag kapabel till
Det är den ena avgörande faktorn. Den andra är utspänningen (9,5 Volt). 50 VA innebär att transformatorn kan belastas med just det. För en rent resistiv last är 50 VA = 50 W men för en kapacitiv last så är det inte riktigt så enkelt. Grovt räknat så är din trafo kapabel att ge ca 5 A ström vid 9,5 V.
Det är lite märkligt att lampan är märkt 12 V men det kanske sitter lösa ljuskällor i den (antyds av texten E5.5 som troligen indikerar en sockel). Vad är det för märkdata på lamporna?
En googling på namnet elbow typ 444 ger inte så mycket.
Det är lite märkligt att lampan är märkt 12 V men det kanske sitter lösa ljuskällor i den (antyds av texten E5.5 som troligen indikerar en sockel). Vad är det för märkdata på lamporna?
En googling på namnet elbow typ 444 ger inte så mycket.
Vad står det på lamporna? Om de är gjorda för 12 V men de drivs med 9,5 V så kommer de lysa svagare om de är vanliga glödtrådslampor, vilket kanske är avsikten. LED (finns det ens för E5.5?) kanske inte lyser alls, det beror på drivelektroniken.
Om lamporna är gjorda för 12 V kan du använda en 12 V trafo men de kommer lysa mer än de gjorde innan.
Om lamporna är gjorda för 12 V kan du använda en 12 V trafo men de kommer lysa mer än de gjorde innan.
Mer åt en armatur med många smålampor. 12v, 1w lampor.Andreas La Motte skrev:
Avsikten är nog att driva lamporna med underspänning för att få dem att hålla längre. Det ser ut att vara speciallampor men det skulle förvåna mig mycket om det var LED. Eftersom det troligen inte är det finns ingen poäng att likrikta spänningen. En normal likriktare höjer inte heller spänningen.
Lampor kan du hitta t.ex. här.
Trafo är betydligt värre om du vill ha modell väggvårta. Om du kan tänka dig modell laptop, dvs med anslutningskabel, är det betydligt lättare. Du kommer dock vara tvungen att kapa kontakten eller bygga en adapterkabel. Kan du gömma aggregatet och adaptern någonstans?
Trafo är betydligt värre om du vill ha modell väggvårta. Om du kan tänka dig modell laptop, dvs med anslutningskabel, är det betydligt lättare. Du kommer dock vara tvungen att kapa kontakten eller bygga en adapterkabel. Kan du gömma aggregatet och adaptern någonstans?
Svårt att gömma, sitter i en hall..
. får fundera lite..
Jag såg inte den andra bilden igår.
Kan du inte gömma nätdelen bakom lampan? Det ser ut att vara en del plats där. Egentligen lite udda att man inte designat lampan med inbyggd nätdel om den nu ändå ser ut sådär.
Kan du inte gömma nätdelen bakom lampan? Det ser ut att vara en del plats där. Egentligen lite udda att man inte designat lampan med inbyggd nätdel om den nu ändå ser ut sådär.
Klicka här för att svara






