Den vänstra knappen går till taklampan i hallen som kan stängas av/på med en annan strömbrytare också. Det är den högra knappen som går till utebelysningen som jag vill kunna styra genom Shelly 1PM. Jag ser bara två kablar som går genom den. Blå och den grön/gula som är lindad med eltejp (elektriker som installerat allt för många år sedan).
Vill inte dra hit elektrikern om det inte ens fungerar med denna.
Tacksam för svar!
-
Medlem · 2 inlägg 2 okt 2022 00:012 okt 2022 00:01 #1
-
2 okt 2022 00:30 #2
Den är ingen riktig elektriker som har gjort det där.
För en riktig elektriker vet att gulgrön ledare ALDRIG någonsin får användas till annat än som skyddsjord och att den ALDRIG för bytas färg på.
Om det är via en (el)firma så är det anmälan till elsäkerhetsverket som gäller,
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-ett-elinstallationsforetag/
Det enda rätta är att dra en 7G1,5 till befintliga strömbrytaren, tex
https://www.elbutik.se/product.html/nexans-fqlq-easy-7g15-vit-lopmeter- Laddar…
-
Medlem · Södermanland · 421 inlägg 2 okt 2022 01:282 okt 2022 01:28 #3
Precis. Skulle jag göra så där och bli upptäckt så skulle jag bli utkastad med huvudet före ifrån firman ( utan att de öppnar dörren först. ,) Sedan anmälan till elsäkerhetsverket.
Skulle bli svårt att få ett seriöst jobb efter det.- Laddar…
-
2 okt 2022 08:41 #4
Lite beroende på hur det är kopplat och hur många andra brytare som är inblandade kan det gå att koppla om till en spartrapp eller "vända" trappkopplingen så du slipper använda gul/grön.
Shellyprylen kräver nolla så den placeras t.ex i närmaste kopplingsdosa.- Laddar…
-
2 okt 2022 12:28 #5
Kan bara hålla med, det är ingen seriös behörig elektriker som gjort detta, att våga dölja en skyddsjordledare till något annat, kan orsaka tråkigheter.
-
Medlem · 2 inlägg 2 okt 2022 12:492 okt 2022 12:49 #6
Jag öppnade kopplingsdosan som sitter i taket ovanför strömbrytaren. Samma sak där med eltejp.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Jag tittade även på strömbrytaren som går till utebelysningen på verandan. Där är inte skyddsjord inkopplad och det bör den väl vara?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
2 okt 2022 13:27 #7
Till en ”vanlig” ”svensk” strömbrytare så finns det ingen anslutningsplint avsedd för skyddsjord, de ska (normalt) inte anslutas till skyddsjord heller.
Däremot så kan man ”parkera” oanvända jordtråden i en ”X”-/”B”-plint om man vill för att undvika att jordtråden kommer i kontakt med annan tråd. -
22 feb 15:21 #8
-
22 feb 17:14 #9