Den vänstra knappen går till taklampan i hallen som kan stängas av/på med en annan strömbrytare också. Det är den högra knappen som går till utebelysningen som jag vill kunna styra genom Shelly 1PM. Jag ser bara två kablar som går genom den. Blå och den grön/gula som är lindad med eltejp (elektriker som installerat allt för många år sedan).
Vill inte dra hit elektrikern om det inte ens fungerar med denna.
Tacksam för svar!
Vill inte dra hit elektrikern om det inte ens fungerar med denna.
Tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Den är ingen riktig elektriker som har gjort det där.
För en riktig elektriker vet att gulgrön ledare ALDRIG någonsin får användas till annat än som skyddsjord och att den ALDRIG för bytas färg på.
Om det är via en (el)firma så är det anmälan till elsäkerhetsverket som gäller,
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-ett-elinstallationsforetag/
Det enda rätta är att dra en 7G1,5 till befintliga strömbrytaren, tex
https://www.elbutik.se/product.html/nexans-fqlq-easy-7g15-vit-lopmeter
För en riktig elektriker vet att gulgrön ledare ALDRIG någonsin får användas till annat än som skyddsjord och att den ALDRIG för bytas färg på.
Om det är via en (el)firma så är det anmälan till elsäkerhetsverket som gäller,
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-ett-elinstallationsforetag/
Det enda rätta är att dra en 7G1,5 till befintliga strömbrytaren, tex
https://www.elbutik.se/product.html/nexans-fqlq-easy-7g15-vit-lopmeter
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Precis. Skulle jag göra så där och bli upptäckt så skulle jag bli utkastad med huvudet före ifrån firman ( utan att de öppnar dörren först. ,) Sedan anmälan till elsäkerhetsverket.
Skulle bli svårt att få ett seriöst jobb efter det.
Skulle bli svårt att få ett seriöst jobb efter det.
Lite beroende på hur det är kopplat och hur många andra brytare som är inblandade kan det gå att koppla om till en spartrapp eller "vända" trappkopplingen så du slipper använda gul/grön.
Shellyprylen kräver nolla så den placeras t.ex i närmaste kopplingsdosa.
Shellyprylen kräver nolla så den placeras t.ex i närmaste kopplingsdosa.
Jag öppnade kopplingsdosan som sitter i taket ovanför strömbrytaren. Samma sak där med eltejp.
Jag tittade även på strömbrytaren som går till utebelysningen på verandan. Där är inte skyddsjord inkopplad och det bör den väl vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tittade även på strömbrytaren som går till utebelysningen på verandan. Där är inte skyddsjord inkopplad och det bör den väl vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till en ”vanlig” ”svensk” strömbrytare så finns det ingen anslutningsplint avsedd för skyddsjord, de ska (normalt) inte anslutas till skyddsjord heller.
Däremot så kan man ”parkera” oanvända jordtråden i en ”X”-/”B”-plint om man vill för att undvika att jordtråden kommer i kontakt med annan tråd.
Däremot så kan man ”parkera” oanvända jordtråden i en ”X”-/”B”-plint om man vill för att undvika att jordtråden kommer i kontakt med annan tråd.
Shelly 1PM får endast installeras av behörig elektriker. Av din text framgår att du själv inte har kunskap om elinstallation. Råder dig att avstå eller beställa elinstallatör.Rob234 Larssss skrev:
Den vänstra knappen går till taklampan i hallen som kan stängas av/på med en annan strömbrytare också. Det är den högra knappen som går till utebelysningen som jag vill kunna styra genom Shelly 1PM. Jag ser bara två kablar som går genom den. Blå och den grön/gula som är lindad med eltejp (elektriker som installerat allt för många år sedan).
Vill inte dra hit elektrikern om det inte ens fungerar med denna.
Tacksam för svar!
Shelly 1PMRob234 Larssss skrev:
Den vänstra knappen går till taklampan i hallen som kan stängas av/på med en annan strömbrytare också. Det är den högra knappen som går till utebelysningen som jag vill kunna styra genom Shelly 1PM. Jag ser bara två kablar som går genom den. Blå och den grön/gula som är lindad med eltejp (elektriker som installerat allt för många år sedan).
Vill inte dra hit elektrikern om det inte ens fungerar med denna.
Tacksam för svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
