Den vänstra knappen går till taklampan i hallen som kan stängas av/på med en annan strömbrytare också. Det är den högra knappen som går till utebelysningen som jag vill kunna styra genom Shelly 1PM. Jag ser bara två kablar som går genom den. Blå och den grön/gula som är lindad med eltejp (elektriker som installerat allt för många år sedan).

Vill inte dra hit elektrikern om det inte ens fungerar med denna.

Tacksam för svar!

• Öppen eldosa med synliga kablar och anslutningar på en tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är ingen riktig elektriker som har gjort det där.
För en riktig elektriker vet att gulgrön ledare ALDRIG någonsin får användas till annat än som skyddsjord och att den ALDRIG för bytas färg på.
Om det är via en (el)firma så är det anmälan till elsäkerhetsverket som gäller,
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-ett-elinstallationsforetag/

Det enda rätta är att dra en 7G1,5 till befintliga strömbrytaren, tex
https://www.elbutik.se/product.html/nexans-fqlq-easy-7g15-vit-lopmeter

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Precis. Skulle jag göra så där och bli upptäckt så skulle jag bli utkastad med huvudet före ifrån firman ( utan att de öppnar dörren först. ,) Sedan anmälan till elsäkerhetsverket.

Skulle bli svårt att få ett seriöst jobb efter det.

• Gilla
Rob234 Larssss
  • Laddar…
Lite beroende på hur det är kopplat och hur många andra brytare som är inblandade kan det gå att koppla om till en spartrapp eller "vända" trappkopplingen så du slipper använda gul/grön.

Shellyprylen kräver nolla så den placeras t.ex i närmaste kopplingsdosa.

• Gilla
Rob234 Larssss
  • Laddar…
Kan bara hålla med, det är ingen seriös behörig elektriker som gjort detta, att våga dölja en skyddsjordledare till något annat, kan orsaka tråkigheter.

Jag öppnade kopplingsdosan som sitter i taket ovanför strömbrytaren. Samma sak där med eltejp. Kopplingsdosa med många elektriska kablar och klemmor, vissa lindade med eltejp.
Skapa konto

Jag tittade även på strömbrytaren som går till utebelysningen på verandan. Där är inte skyddsjord inkopplad och det bör den väl vara?
Öppen kopplingsdosa med synlig eltejp och oansluten skyddsjord i taket över en strömbrytare.
Skapa konto

Till en ”vanlig” ”svensk” strömbrytare så finns det ingen anslutningsplint avsedd för skyddsjord, de ska (normalt) inte anslutas till skyddsjord heller.

Däremot så kan man ”parkera” oanvända jordtråden i en ”X”-/”B”-plint om man vill för att undvika att jordtråden kommer i kontakt med annan tråd.

Rob234 Larssss Rob234 Larssss skrev:
Den vänstra knappen går till taklampan i hallen som kan stängas av/på med en annan strömbrytare också. Det är den högra knappen som går till utebelysningen som jag vill kunna styra genom Shelly 1PM. Jag ser bara två kablar som går genom den. Blå och den grön/gula som är lindad med eltejp (elektriker som installerat allt för många år sedan).

Tacksam för svar!
Shelly 1PM får endast installeras av behörig elektriker. Av din text framgår att du själv inte har kunskap om elinstallation. Råder dig att avstå eller beställa elinstallatör.

Rob234 Larssss Rob234 Larssss skrev:

Tacksam för svar!
Shelly 1PM

B BoAK skrev:
Råder dig att avstå eller beställa elinstallatör.
Den är nog redan installerad eftersom inlägget du svarar på snart är fem månader gammal.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.