8 715 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
funderingar på att plocka bort element i källare.
Av erfarenhet så blir det samma räkning oavsett om man stänger ner eller sänker värmen i källaren. jag och expertis rekommenderar att ha värmen igång i källaren hela vintern så blir det inga fuktproblem och vämen får man nytta av i övriga huset då det blir skönare golv ovanför och huset blir torrt. Källaren är husets grund, och är det kosntruerat med radiatorer där så ska dessa absolut vara på. Att kallställa källare innebär problem och en luftavfuktare hjälper föga då dessa bara arbetar lokalt på den plats man ställer den- och den drar ju ström. Håll radiatorerna igång i hela kåken på vintern, i synnerhet i källaren!A Alva10 skrev:Håller på att räkna på vad skillnaden i kostnaden blir med att värma källaren med fjärrvärmen vs luftvärmepump.
Rent spontant skulle jag gissa att fjärrvärmen kommer dra runt 3kw/h för å värma källaren till hyffsat varmt.
Luftvärmepumpen kommer väll kanske ligga på 1.2-1.5kw/h
Har kört igång värmen i källaren nu och kommer köra me den nu å se vad de kostar att värma upp.
Låt radiatorerna vara kvar och nyttja dessa istället. huset är ritat för att det ska vara värmd källare och det blir inte billigare att kallställa källaren- tvärt om. Och komforten med varmare golv ovan är en fördel samt att det minimerar fuktproblem. En luftavfuktare jobbar bara lokalt där den tår och drar ström.A Alva10 skrev:[bild]
Hej! Funderar på att sätta in en luftvärmepump i källaren och ta bort de element som sitter där, det rör sig om totalt 4-5 element som isåfall ska bort.
Min fundering är om man kan göra detta på något snyggt och bra sätt? Lär ju inte bli så snyggt att ha rören gåendes ner men inget element där.
Kan man kapa vid taket och gänga om röret för att sätta täcklock?
Eller ska jag låta dem sitta kvar? Och ha dem helt avstängda. Vad tycker ni jag ska göra?
Värme sprider sig från källaren och uppåt dessutom, vilket är syftet med dessa radiatorer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden