Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Funderar på att sätta in en luftvärmepump i källaren och ta bort de element som sitter där, det rör sig om totalt 4-5 element som isåfall ska bort.
Min fundering är om man kan göra detta på något snyggt och bra sätt? Lär ju inte bli så snyggt att ha rören gåendes ner men inget element där.
Kan man kapa vid taket och gänga om röret för att sätta täcklock?
Eller ska jag låta dem sitta kvar? Och ha dem helt avstängda. Vad tycker ni jag ska göra?
Kanske en luft-vatten värmepump istället? (ex http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mpar-luft-vatten/luft-vattenvarmepump-416120/)
Vattenburet brukar oftast ses positivt (just för att det tex funkar med bergvärme eller nästan vilket system som helst) så tycker det känns fel att ta bort dem om du inte har någon speciell anledning att göra det...
Sen kan jag förstå de som vill ha en luft-luft pump för att på sommaren få AC, men det brukar inte vara i källaren man har det behovet...
Vattenburet brukar oftast ses positivt (just för att det tex funkar med bergvärme eller nästan vilket system som helst) så tycker det känns fel att ta bort dem om du inte har någon speciell anledning att göra det...
Sen kan jag förstå de som vill ha en luft-luft pump för att på sommaren få AC, men det brukar inte vara i källaren man har det behovet...
Redigerat:
Glömde säga att jag har fjärrvärme som uppvärmning, men just nu är källaren ingen värme i, nä har nog insett att det är nog bäst att ha kvar dom.
,luft vatten har jag inte funderat på, de kanske kan va ett alternativ, men ja behöver byta ut några av elementen då. För små för å kunna värma som jag vill.
,luft vatten har jag inte funderat på, de kanske kan va ett alternativ, men ja behöver byta ut några av elementen då. För små för å kunna värma som jag vill.
Vad tjänar du på att köpa en värmpump om du har fjärrvärme för att enbart värma källaren?
Har du gjort någon kalkyl på det?
Och en LVpump kommer betyda att du får bygga om ditt värmesystem om den enbart ska värma källaren, för du har ju redan fjärrvärme i resten av huset.
Har du gjort någon kalkyl på det?
Och en LVpump kommer betyda att du får bygga om ditt värmesystem om den enbart ska värma källaren, för du har ju redan fjärrvärme i resten av huset.
Håller på att räkna på vad skillnaden i kostnaden blir med att värma källaren med fjärrvärmen vs luftvärmepump.
Rent spontant skulle jag gissa att fjärrvärmen kommer dra runt 3kw/h för å värma källaren till hyffsat varmt.
Luftvärmepumpen kommer väll kanske ligga på 1.2-1.5kw/h
Har kört igång värmen i källaren nu och kommer köra me den nu å se vad de kostar att värma upp.
Rent spontant skulle jag gissa att fjärrvärmen kommer dra runt 3kw/h för å värma källaren till hyffsat varmt.
Luftvärmepumpen kommer väll kanske ligga på 1.2-1.5kw/h
Har kört igång värmen i källaren nu och kommer köra me den nu å se vad de kostar att värma upp.
Även om värmepump har ett bra COP och bra utväxling per kWh, så är väl ofta fjärrvärme ganska lågt prissatt per kWh värmeenergi, det blir intressant se kalkylen men min misstanke är (om källaren används som källare och inte bostadsutrymme) att värembehovet huvudsakligen finns när utetemperaturen är ogynnsam för en luft-luft-pump.
Vår källare har en enda vattenradiator och några "nakna" värmerör och en elradiator. Endast några få dagar när det varit riktigt kallt har jag ställt in en extra elkamin för att hålla dräglig temp.
Vår källare har en enda vattenradiator och några "nakna" värmerör och en elradiator. Endast några få dagar när det varit riktigt kallt har jag ställt in en extra elkamin för att hålla dräglig temp.
Tanken har varit att göra källaren boende klar, och när ja inte kört värme har ja legat på 8-9 grader i källaren. Tar ju tid för fjärrvärmen att stabilisera sig när man drar igång å den drar myyyyycket i början. Ligger på 6 kw just nu, men den stabiliserar sig nog på 1 dygn eller nått. För att hålla sig 19-20 i källaren med fjärr gissar jag dock på att ja kommer förbruka runt 4kw i snitt sett på hela vintersäsongen.
Så det blir nog billigare med en luftvärmepump att värma, men sen måste man räkna med inköp och installation också.
Spännande kalkyl har jag framför mig.
Så det blir nog billigare med en luftvärmepump att värma, men sen måste man räkna med inköp och installation också.
Spännande kalkyl har jag framför mig.
Rätt justerad fjärrvärme och nya termostater i hela huset kanske blir till sommaren, då får jag väll ge det ett rejält försök. Just nu börtemp 20 och kurva 0.6 och förbrukningen ligger på 7 kw i displayen, men som sagt den lär förhoppningsvis sjunka. Temp i källare nu 12 grader så har ökat 4 grader sen ja startade upp. Visst fjärrvärmen är bekväm, men upplever den som dyr jämfört med luftvärmepumpen. Ligger på en beräknad totalförbrukning nu på endast 17001kw på el och fjärrvärme, huset är på 125+128m2 å har 2 glas överallt så de får nog ses som riktigt bra. Men då har jag bara kört fjärren några dagar då pumpen ej orkar med.
De skiljer kanske 1000kr till luftvärmepumpens fördel i månaden på att värma upp källaren till 19-20 grader. Sen får man fundera om man anser det värt investeringen
De skiljer kanske 1000kr till luftvärmepumpens fördel i månaden på att värma upp källaren till 19-20 grader. Sen får man fundera om man anser det värt investeringen
Tänk på att COP för en luftvärmepump (luft/luft eller luft/vatten) varierar med utomhustemperatur! Den COP som anges är som standard vid +7 grader och den är betydligt lägre vid kallare temperaturer. Många luftvärmepumpar ger bara ett värmebidrag ner till -15, efter det blir det samma sak som direktel. Visserligen ett par år gammalt men Energimyndigheten har testat ett gäng luftvärmepumpar (http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/ - gå till tabell med testresultat och jämför för att se värden) och COP vid -15 kan vara så lågt som hälften av vad det är vid +7 så det måste man vara medveten om.
Med tanke på att du i alla fall i din profil har västernorrland som plats så skulle jag vara mycket skeptisk till att sätta in en luftvärmepump om du redan har fjärrvärme. Om du gör det ändå så skulle jag definitivt inte ta bort radiatorerna.
Med tanke på att du i alla fall i din profil har västernorrland som plats så skulle jag vara mycket skeptisk till att sätta in en luftvärmepump om du redan har fjärrvärme. Om du gör det ändå så skulle jag definitivt inte ta bort radiatorerna.
Jag kan ju säga att jag är inte glad över att de slet ut det vattenburna i vårt hus på 70-talet och gick över till helt eluppvärmt... Nu har vi två luftvärmepumpar, det ger billig uppvärmning för pengarna tills vidare men usch för luft-luft alltså. Komforten av att ha vad som i princip är en värmefläkt är inte hög. De låter, är fula och blåser varmluft...
Alltså för mig gör det inget om de låter, kör min fd25a uppe på maxfläkt och störs ej av ljudet. Så ur den synpunkten så spelar de ingen roll. Har bestämt att elementen får sitta kvar oavsett vad jag väljer att göra. Får se nu efter några dagar vad den förbrukar för att värma källaren, skulle de visa sig att de drar 4-5kw/h i snitt för å värma upp källaren så är det klart ekonomiskt att sätta in t.ex en luftvärmepump. Alternativt kanske luftvatten kan va ett alternativ. Måste göra kalkyler för båda.
