8 715 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
funderingar på att plocka bort element i källare.
Vad tror ni om att byta 2 element mot t.ex Omnia ul36 ? Verkar va svårt å få vettig ekonomi att värma upp källaren me de element som sitter där nu.
-10 ute kurva på 0.8 och börtemp 20 så ligger ja på 15 grader nu i torkrummet, gissar att ja måste upp på en kurva runt 1.1- 1.2 om ja ska komma upp i 19-20 som det är nu. Läste vad den förbrukade just nu och den låg då på 4.7 kw. Källaren är dränerad och väggarna isolerad med 5cm cellplast 2014 innan jag flyttade in. Grunden och under källaren golv lär väll inte va det då huset är byggt 65.
-10 ute kurva på 0.8 och börtemp 20 så ligger ja på 15 grader nu i torkrummet, gissar att ja måste upp på en kurva runt 1.1- 1.2 om ja ska komma upp i 19-20 som det är nu. Läste vad den förbrukade just nu och den låg då på 4.7 kw. Källaren är dränerad och väggarna isolerad med 5cm cellplast 2014 innan jag flyttade in. Grunden och under källaren golv lär väll inte va det då huset är byggt 65.
Nu är jag långt ifrån kunnig inom VVS, dock fysiker...
Jag tolkade dig som du tyckte uppvärmningen av källaren var för dyr och vill montera en LVP. Där ställer jag mig frågande om det verkligen lönar sig.
För som jag förstår brukar fjärrvärme vara prisat "ungefär" som en halvbra värmepump på nån slags medeltemp, så är det kallt ute så vinner man på fjärrvärme och är det varmt ute kan LVP vara mer lönsamt, men det är på marginalen...
Men nu verkar det som du vill ha varmare i källaren, att radiatorer inte räcker till. Fläktkonvektor kommer väl isåfall att se till att värma MERA och göra det dyrare (men varmare).
Eller är problemet att du måste vrida upp framledningstemp onödigt mkt för att få det varmt i källaren, dvs att du inte får varmt, därmed pillar på "pannan" (och ställer ned alla andra radiatorer genom att strypa flödet utom i källaren) och genom det får en dyr elräkning? Så du vill stödja i källaren med LVP?
Personligen tror jag på att hitta en billig lösning som "stödjer" befintliga radiatorer i källaren med bara det som behövs för att få upp temp tillräckligt när det är riktigt kallt ute, men att radiatorerna ändå står för "grundvärmen". LVP funkar troligen inte så bra när det är riktigt kallt ute och stödet verkligen behövs, då är nog en oljefylld elradiator inställd på tex 18 grader och bara går igång när det verkligen behövs. Alt är det för kallt i källaren när det är varmare ute och värmesystemet "backar av", då är nog LVP bra, det är ju billigare än en elradiator.
Dock tror jag ditt beslut att ha kvar radiatorerna är bra, då kan du välja att stänga dem och köra den alternativa värmekällan om (när) detta är billigare eller tvärt om.
Jag tolkade dig som du tyckte uppvärmningen av källaren var för dyr och vill montera en LVP. Där ställer jag mig frågande om det verkligen lönar sig.
För som jag förstår brukar fjärrvärme vara prisat "ungefär" som en halvbra värmepump på nån slags medeltemp, så är det kallt ute så vinner man på fjärrvärme och är det varmt ute kan LVP vara mer lönsamt, men det är på marginalen...
Men nu verkar det som du vill ha varmare i källaren, att radiatorer inte räcker till. Fläktkonvektor kommer väl isåfall att se till att värma MERA och göra det dyrare (men varmare).
Eller är problemet att du måste vrida upp framledningstemp onödigt mkt för att få det varmt i källaren, dvs att du inte får varmt, därmed pillar på "pannan" (och ställer ned alla andra radiatorer genom att strypa flödet utom i källaren) och genom det får en dyr elräkning? Så du vill stödja i källaren med LVP?
Personligen tror jag på att hitta en billig lösning som "stödjer" befintliga radiatorer i källaren med bara det som behövs för att få upp temp tillräckligt när det är riktigt kallt ute, men att radiatorerna ändå står för "grundvärmen". LVP funkar troligen inte så bra när det är riktigt kallt ute och stödet verkligen behövs, då är nog en oljefylld elradiator inställd på tex 18 grader och bara går igång när det verkligen behövs. Alt är det för kallt i källaren när det är varmare ute och värmesystemet "backar av", då är nog LVP bra, det är ju billigare än en elradiator.
Dock tror jag ditt beslut att ha kvar radiatorerna är bra, då kan du välja att stänga dem och köra den alternativa värmekällan om (när) detta är billigare eller tvärt om.
Jag är ju mr otydlig som vanligt märker jag. Såhär ligger det till, jag har värmt upp huset med enbart luftvärmepumpen och jämför ja med en kompis som också har fjärrvärme men ingen pump å samma storlek på hus ligger jag 1000 kr billigare i månaden då jag värmer. Min tankte nu var helt enkelt å få fram vad som blir den mest ekonomiska lösningen på att värma upp källaren till en mer dräglig nivå, och i framtiden göra så man kan bo där nere.
Plattan har ju nu inte varit uppvärmd så tar ju länge innan den blivit uppvärmd och förbrukningen har stabiliserats skulle jag tro? Imorse när jag kollade förbrukning låg jag just då på 4.7 och för låg temperatur enligt mig. Har ökat kurvan 2 snäpp och börvärdet till 22 nu för å snabba på uppvärmningen, just nu skiter jag om de kostar en kärra massa pengar jag vill ba få reda på vad fjärrvärmen kommer kosta om ja värmer med den när rätt temp är uppnådd.
Denna vinter har ju varit mild så de har varit 3-4 dagar luftvärmepump inte klarar att värma helt själv, kanske är dumt å bara köra den, men det har varit rent ekonomiskt fördelaktigt so far, speciellt då ja har huset själv.
Ja skulle tro att om jag byter ut 2 element till fläktkonvektorer så kommer förbrukningen bli lägre i källaren, vad får dig att tro att de skulle bli högre? Intressant det här.
Kollade nu igen lite,beräknad års förbrukning el å fjärrvärme 14200kw , de får nog ses som rätt bra då huset är från 65 har 2 glas överallt å en total yta på 265m2
Plattan har ju nu inte varit uppvärmd så tar ju länge innan den blivit uppvärmd och förbrukningen har stabiliserats skulle jag tro? Imorse när jag kollade förbrukning låg jag just då på 4.7 och för låg temperatur enligt mig. Har ökat kurvan 2 snäpp och börvärdet till 22 nu för å snabba på uppvärmningen, just nu skiter jag om de kostar en kärra massa pengar jag vill ba få reda på vad fjärrvärmen kommer kosta om ja värmer med den när rätt temp är uppnådd.
Denna vinter har ju varit mild så de har varit 3-4 dagar luftvärmepump inte klarar att värma helt själv, kanske är dumt å bara köra den, men det har varit rent ekonomiskt fördelaktigt so far, speciellt då ja har huset själv.
Ja skulle tro att om jag byter ut 2 element till fläktkonvektorer så kommer förbrukningen bli lägre i källaren, vad får dig att tro att de skulle bli högre? Intressant det här.
Kollade nu igen lite,beräknad års förbrukning el å fjärrvärme 14200kw , de får nog ses som rätt bra då huset är från 65 har 2 glas överallt å en total yta på 265m2
Du har alltså redan idag en luftvärmepump som du värmer övervåningen med, och fjärrvärme dessutom?
Vad används fjärrvärmen till då? Varmvatten?
Att jämföra med andras hus är vanskligt, det kräver samma husmodell, att ni har lika isolering, dvs att ingen av er har tilläggsisolerat, bytt fönster etc, samt att ni är lika många i huset, vädrar lika mycket, har samma temperatur inne.
Men om vi nu antar att husen och förhållandena är jämförbara, kan det inte vara så enkelt att han har värmen på i källaren?
Vad används fjärrvärmen till då? Varmvatten?
Att jämföra med andras hus är vanskligt, det kräver samma husmodell, att ni har lika isolering, dvs att ingen av er har tilläggsisolerat, bytt fönster etc, samt att ni är lika många i huset, vädrar lika mycket, har samma temperatur inne.
Men om vi nu antar att husen och förhållandena är jämförbara, kan det inte vara så enkelt att han har värmen på i källaren?
Ni som säger att fjärrvärme är lågt prissatt måste ha väldigt fördelaktiga avtal.
Här med Vaggeryds energi så är det 73 öre / kWh (inkl moms) nu när jag tittar efter.
Behövs inte mycket COP att matcha det och skriva av en LL pump om det är en del förbrukning det gäller.
Här med Vaggeryds energi så är det 73 öre / kWh (inkl moms) nu när jag tittar efter.
Behövs inte mycket COP att matcha det och skriva av en LL pump om det är en del förbrukning det gäller.
har inte fjärrvärme, bara kollat på siffror när jag var husspekulant... då var på kort sikt fjärrvärme inte så mkt sämre än en "dålig" värmepump... det måste väl variera lite, men väl billigare än direktverkande el... dessutom tror jag många avtal ger att man inte får ha alternativ uppvärmning om man är ansluten till fjärrvärme, men gissar de inte följer upp det så hårt, man kan ju tex elda i kamin osv, det måste ju ändå vara tillåtet...
Ska iväg en sväng å skriver mer utförligt ikväll, men vi tar min pump t.ex, tror vid max belastning drar den runt 2 kw , de gör den ju inte jämnt så säg 1.4kw drar den nominellt säger vi, elpris runt 65 öre kw exl nätavgift tror ja har 72 på fjärren ska kolla närmare på det. Då värmer den huset de flesta dagarna på vintern för säg 30kw på en dag. Skulle ja ha samma temp inne med fjärr skulle jag nog ligga på ett snitt runt 2.5-3? När de är millt ute, å betydligt högre när det är kallt ute. Jag vet inte men luftvärmepump känns betydligt billigare , rätta mig om jag har fel.
Låg på 19 grader nu i torkrummet å kör samtidigt avfuktaren där, då låg fjärrvärmen på 6.5 kw nu
Låg på 19 grader nu i torkrummet å kör samtidigt avfuktaren där, då låg fjärrvärmen på 6.5 kw nu
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Docka in en luft-vatten tror jag inte är OK med fjärrvärme.
Vettigaste är nog isåfall att låta radiatorerna vara, och sätta in en LVP som kan köras när det är lönsamt. När yttertemp kryper för lågt borde FV vara mer lönsamt.
Ett tips kan vara att lägga ut frågan på värmepumpsforum (http://www.varmepumpsforum.com/) - där finns många som är väldigt bra på sådant här...
Vettigaste är nog isåfall att låta radiatorerna vara, och sätta in en LVP som kan köras när det är lönsamt. När yttertemp kryper för lågt borde FV vara mer lönsamt.
Ett tips kan vara att lägga ut frågan på värmepumpsforum (http://www.varmepumpsforum.com/) - där finns många som är väldigt bra på sådant här...
Tycker det låter som en bra idé att behålla elementen. Då kan du alltid ångra dig.... Bara för att de finns behöver de inte användas
Jag har svårt att se hur en Luft/värme skulle kunna bli mer ekonomiskt än fjärrvärme...
Men så är det bara min fullständigt oproffsiga och okunniga fundering
Jag har svårt att se hur en Luft/värme skulle kunna bli mer ekonomiskt än fjärrvärme...
Men så är det bara min fullständigt oproffsiga och okunniga fundering
Nu har fjärrvärmen gått några dagar sen jag startade den, körde ett tag på hög kurva för att få upp värmen i källaren.
Nu har jag ställt ner kurvan till 0.7 och ett börvärde på 18 och maxar inte alla element i källaren. just nu vid -8 ligger den på ca 2 kw i timmen. temp i tvättstuga 15 grader.
skulle jag köra en luftvärmepump modell bättre hade jag nog legat på 20 grader om jag velat och till lägre förbruknings kostnad.gissningsvis 1.5kw Jag vet inte hur fjärrvärmen kan ses som mer ekonomiskt? ska kolla värmepumpsforum också å se om de har några tips.
Nu har jag ställt ner kurvan till 0.7 och ett börvärde på 18 och maxar inte alla element i källaren. just nu vid -8 ligger den på ca 2 kw i timmen. temp i tvättstuga 15 grader.
skulle jag köra en luftvärmepump modell bättre hade jag nog legat på 20 grader om jag velat och till lägre förbruknings kostnad.gissningsvis 1.5kw Jag vet inte hur fjärrvärmen kan ses som mer ekonomiskt? ska kolla värmepumpsforum också å se om de har några tips.
Tja, det beror ju på vad en LLVP ger vid -8 och hur luften kan leta sig runt i en källare utan öppen planlösning, samt vilken LLVP du installerar till xxKKR och beräknad livslängd. Bara att börja bygga en kalkyl med olika värden och räkna.
pumpen jag har nu är en mitsubishi fd25 som är 7 år gammal, den ger enligt spec 3.2 kw vid -15 , höll 23 i vrummet nu när de var -15 med den och höll 18 inne vid -22
finns en golv modell av mitsubishi som ger 4.4 kw vid -15 så den borde isåfall räcka till utan problem, men som sagt får göra en kalkyl på de hela.
finns en golv modell av mitsubishi som ger 4.4 kw vid -15 så den borde isåfall räcka till utan problem, men som sagt får göra en kalkyl på de hela.
Behåll elementen! Det ska ara värme i en källare som är byggd för varm källare från början och radiatorer är bra och vattenburna. Se till att elementen hålls i gott skick och ha max på vintern så du slipper kallraset, kondens samt frusna rör o sprickor annars. Värme stiger uppåt och hjälper till att fördela värmen på ett behagligt sätt dessutom och du spar INTE pengar på att ha källaren kallare eller byta till luftvärmepump.A Alva10 skrev:[bild]
Hej! Funderar på att sätta in en luftvärmepump i källaren och ta bort de element som sitter där, det rör sig om totalt 4-5 element som isåfall ska bort.
Min fundering är om man kan göra detta på något snyggt och bra sätt? Lär ju inte bli så snyggt att ha rören gåendes ner men inget element där.
Kan man kapa vid taket och gänga om röret för att sätta täcklock?
Eller ska jag låta dem sitta kvar? Och ha dem helt avstängda. Vad tycker ni jag ska göra?