1 059 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Funderingar kring yttervägg
Bygger om badrummet nu, där jag har en dusch mot yttervägg. Har läst på forumet här att det var ett specialfall och att allt organiskt material måste bort som sitter framför plasten i väggen.
Ytterväggen är byggd i ett stycke med masonitskivor framför plasten.
På 2 ställen ser man att det varit fukt på masonitskivan.
Frågor:
Är det rätt att såga masonitskivan jämt med golvet och taket och sen dit med en ny oorganisk-skiva, eller kan det bli problem med luftdrag och isolering?
När väggen är nere tänkte jag att man kunde bygga in rören till duschen i ytterväggen, går det eller är det risk för frysning?
Alternativt vilket min pappa vill, att bara klistra på nya skivor på de befintliga masonitskivorna och dra rör utanpå väggen och igenom duschdörr......
Help!
Ytterväggen är byggd i ett stycke med masonitskivor framför plasten.
På 2 ställen ser man att det varit fukt på masonitskivan.
Frågor:
Är det rätt att såga masonitskivan jämt med golvet och taket och sen dit med en ny oorganisk-skiva, eller kan det bli problem med luftdrag och isolering?
När väggen är nere tänkte jag att man kunde bygga in rören till duschen i ytterväggen, går det eller är det risk för frysning?
Alternativt vilket min pappa vill, att bara klistra på nya skivor på de befintliga masonitskivorna och dra rör utanpå väggen och igenom duschdörr......
Help!
Då tycker jag definitivt att du ska ta bort den. Träfiberskivor får inte finnas i våtrumsvägg, oavsett om man har plast eller inte. Och gammal sunkig masonit vill man ju inte ha kvar i vilket fall. Den skulle inte tillföra ett dugg.
Rören kan du lägga i väggen om den är hyfsat isolerad, helst inte mer än en tredjedel in. Absolut inga skarvar i väggen dock.
Rören kan du lägga i väggen om den är hyfsat isolerad, helst inte mer än en tredjedel in. Absolut inga skarvar i väggen dock.
Klicka här för att svara