25 088 läst ·
139 svar
25k läst
139 svar
Funderingar kring släpkärra
Du får dra 750kg förutsatt att
1. Du har ett b-kort
2. Bilen har en maximal tillåten släpvagnsvikt på minst 750kg för obromsat släp.
3. Bilens och släpets Kombinerade tågvikt överskrider inte någon begränsning angiven för bilen.
Om något av 2 eller 3 inte är uppfyllt kan det vara så att du inte får lasta släpet till maxlast.
1. Du har ett b-kort
2. Bilen har en maximal tillåten släpvagnsvikt på minst 750kg för obromsat släp.
3. Bilens och släpets Kombinerade tågvikt överskrider inte någon begränsning angiven för bilen.
Om något av 2 eller 3 inte är uppfyllt kan det vara så att du inte får lasta släpet till maxlast.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Jag blandar inte ihop nåt med nåt. Bara återgav vad "kärrans tjotalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt" har med något att göra. Var det något felaktigt i mitt inlägg?MathiasS skrev:
Nej, Exostar skrev att man inte får köra alls om totalvikten överskrider bilens halva tjänstevikt, varpå jag kände ett starkt behov att klargöra just vad den specifika formuleringen hade med att göra, vad den ursprungliga frågan var kollade jag inte riktigt efter. Sån är jag.MathiasS skrev:
Redigerat av moderator:
Det var ju just det som var poängen. Att halvatjänsteviktsregeln bara gäller fart och inte vad som får kopplas på bilen. Det är bara sammanlagd tågvikt som har någon som helst koppling till tjänstevikt i nuvarande regler för släpvagnar, förutom denna fart-regel för obromsade släpvagnar då. Eller hur?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske ett sidospår men:
Någon som kan förklara varför jag bara får dra 600 kg obromsad släpvagn efter min Honda CR-V.
Bilen har tjänstevikt 1550 kg, skivbromsar runt om och är fyrhjulsdriven.
Varför bara 600 kg?
(Släpets totalvikt är 650 kg, så jag får alltså inte lasta det fullt)
Någon som kan förklara varför jag bara får dra 600 kg obromsad släpvagn efter min Honda CR-V.
Bilen har tjänstevikt 1550 kg, skivbromsar runt om och är fyrhjulsdriven.
Varför bara 600 kg?
(Släpets totalvikt är 650 kg, så jag får alltså inte lasta det fullt)
Jovisst. Stämmer säkert.MathiasS skrev:Det var ju just det som var poängen. Att halvatjänsteviktsregeln bara gäller fart och inte vad som får kopplas på bilen. Det är bara sammanlagd tågvikt som har någon som helst koppling till tjänstevikt i nuvarande regler för släpvagnar, förutom denna fart-regel för obromsade släpvagnar då. Eller hur?
För att tillverkaren tycker att din bil har för klena bromsar för att hantera mer.KnockOnWood skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det får du fråga Honda om.KnockOnWood skrev:
Tidigare så gällde halva tjänstevikten som en generell begränsning, men på modernare bilar så är det upp till varje biltillverkare att sätta en egen teknisk begränsning på hur tungt obromsat släp som du får dra.