Du får dra 750kg förutsatt att

1. Du har ett b-kort
2. Bilen har en maximal tillåten släpvagnsvikt på minst 750kg för obromsat släp.
3. Bilens och släpets Kombinerade tågvikt överskrider inte någon begränsning angiven för bilen.

Om något av 2 eller 3 inte är uppfyllt kan det vara så att du inte får lasta släpet till maxlast.

Det är många bilar som inte får dra obromsade 750-släp. Man kan kontrollera detta via regbevis eller Transportstyrelsens fordonsinfo.

Du får dra ett obromsat 80-släp om släpets totalvikt inte överskrider halva bilens tjänstevikt, totalvikten är mindre än 750 kg och släp + bil har en totalvikt under 3500kg.

M
Obromsat:

Om släpets totalvikt överskrider bilens halva tjänstevikt får du köra med släpet i 80 km/h olastat och 40 km/h lastat. Detta förutsatt att bilens registrerade "max släpvangsvikt obromsat" inte överskrids.

Enklast är att kolla i bilens registreringsbevis vad den får dra obromsad (nu vet jag inte om alla bilar har det noterat).
Vår andrabil får dra 540 kg obromsad släpvagn.

Inläggen ovan, Exostor och Maxpax verkar blanda ihop reglerna för hur fort man får köra med vad man får dra bakom bilen.

M
MathiasS skrev:
Inläggen ovan, Exostor och Maxpax verkar blanda ihop reglerna för hur fort man får köra med vad man får dra bakom bilen.
Jag blandar inte ihop nåt med nåt. Bara återgav vad "kärrans tjotalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt" har med något att göra. Var det något felaktigt i mitt inlägg?

Jag uppfattade att frågan var hur och när man fick dra 750kg. Ni två svarade på hur fort man får köra med ett obromsat släp. Inte under vilka omständigheter man får koppla det på bilen.

M
MathiasS skrev:
Jag uppfattade att frågan var hur och när man fick dra 750kg.Ni två svarade på hur fort man får köra med ett obromsat släp. Inte under vilka omständigheter man får koppla det på bilen.
Nej, Exostar skrev att man inte får köra alls om totalvikten överskrider bilens halva tjänstevikt, varpå jag kände ett starkt behov att klargöra just vad den specifika formuleringen hade med att göra, vad den ursprungliga frågan var kollade jag inte riktigt efter. Sån är jag.

Redigerat av moderator:
Det var ju just det som var poängen. Att halvatjänsteviktsregeln bara gäller fart och inte vad som får kopplas på bilen. Det är bara sammanlagd tågvikt som har någon som helst koppling till tjänstevikt i nuvarande regler för släpvagnar, förutom denna fart-regel för obromsade släpvagnar då. Eller hur?

Kanske ett sidospår men:
Någon som kan förklara varför jag bara får dra 600 kg obromsad släpvagn efter min Honda CR-V.
Bilen har tjänstevikt 1550 kg, skivbromsar runt om och är fyrhjulsdriven.

Varför bara 600 kg?

(Släpets totalvikt är 650 kg, så jag får alltså inte lasta det fullt)

M
MathiasS skrev:
Det var ju just det som var poängen. Att halvatjänsteviktsregeln bara gäller fart och inte vad som får kopplas på bilen. Det är bara sammanlagd tågvikt som har någon som helst koppling till tjänstevikt i nuvarande regler för släpvagnar, förutom denna fart-regel för obromsade släpvagnar då. Eller hur?
Jovisst. Stämmer säkert.

KnockOnWood skrev:
Kanske ett sidospår men:
Någon som kan förklara varför jag bara får dra 600 kg obromsad släpvagn efter min Honda CR-V.

Varför bara 600 kg?

För att tillverkaren tycker att din bil har för klena bromsar för att hantera mer.

KnockOnWood skrev:
Kanske ett sidospår men:

Varför bara 600 kg?

Det får du fråga Honda om.
Tidigare så gällde halva tjänstevikten som en generell begränsning, men på modernare bilar så är det upp till varje biltillverkare att sätta en egen teknisk begränsning på hur tungt obromsat släp som du får dra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.