Det förstår jag. Ville bara påpeka att med ett större släp får man med sig helt relevanta mängder.

MathiasS skrev:
...Ville bara påpeka att med ett större släp får man med sig helt relevanta mängder.
Vad som är "relevant" för dig är det kanske inte för oss andra sillmjölkar.

400 kg brädor, jord eller cement kan vara ganska lagom att hantera för en vanlig kille/tjej utan att få ryggont eller ljumskbråck. Mest är inte alltid bäst, lagom är bäst.

Man skall ju ha plats att lagra materialet hemma också, förutom att kunna "konsumera" det inom rimlig tid.
Upplag av flera ton material görs väl bäst på brädgården.
Hemma räcker en vecko- eller fjortondagarsförbrukning gott och väl.

Nu handlade dessa inlägg om just grus/jord/sand. I det perspektivet blir något ton rätt lite även för silmjölkar medan 2-3 ggr mer blir rätt användbart.

För byggmaterial håller jag med om att lastvikt är sekundärt. Flaklängd blir mycket viktigare.

MathiasS skrev:
Nu handlade dessa inlägg om just grus/jord/sand...
Jaha. Från trådstarten:
Fredrik_Lerum skrev:
...
Kommer främst frakta byggmaterial men eventuellt nått lass jord eller grus...
Men OK, men läser det man vill, ser det man vill se :)

Du får läsa inlägg 12, 15 och 16. Farbror, försök hänga med lite.....

Blev lite inspirerad av obromsade släp nu. Kollade runt lite och kom fram till att det verkar ju inte vara så mkt mening med att köpa dem begagnade då de kostar nästan lika mkt som nya. Någon som har tips på vilka märken man skall avstå ifrån och vilka som är bra?

Gissar på att typ jula och bauhaus egna märken inte är det bästa man kan hitta.

MathiasS skrev:
Du får läsa inlägg 12, 15 och 16. Farbror, försök hänga med lite.....

Ursäkta, jag trodde detta handlade om trådskaparens släpkärrebehov, inte om att köra lastbilslass med grus och makadam.

Vad då farbror förresten :mad:

KnockOnWood skrev:
Vad då farbror förresten :mad:
Jag skulle tro att han egentligen menade "gubbe" ;) ;)

• Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Har själv ett bromsat 750kg Thule släp med galler. Det har jag haft stor nytta av men jag känner att man många gånger skulle ha lite nytta av ett släp som får lasta kring 1000kg. Som tidigare nämnts så brukar en pall med material väga nåt sånt och grus hämtas ibland.

Kan tänka mig att köpa ett nytt. Finns det någon kärra som ni kan rekommendera?

L
Fredrik_Lerum skrev:
Blev lite inspirerad av obromsade släp nu. Kollade runt lite och kom fram till att det verkar ju inte vara så mkt mening med att köpa dem begagnade då de kostar nästan lika mkt som nya. Någon som har tips på vilka märken man skall avstå ifrån och vilka som är bra?

Gissar på att typ jula och bauhaus egna märken inte är det bästa man kan hitta.
Kolla om det är en fyrkantsprofil som kärran är byggd på. Billiga märken är bara bockade och nedsidan är öppen. Dvs de är vekare.

Köp lite vettiga märken. Finns en hel del nya billiga som har dykt upp på senare tid. Men dessa är endast någon eller några tusenlappar billigare och inte värt det.

Fogelsta, Tiki, Thule, TK trailer, SM släpet har jag haft förr och de har funkat bra.

Helt klart värt att köpa ett nytt då andrahandsvärdet är väldigt högt.

Kolla vad dragstång/hjulaxel har för specar, på vår Sävjö 750kg kärra är de specade till det dubbla mot vad kärran får lasta. Och då vet jag att om jag av "misstag" råkar lasta 1000kg på kärran så är det inga problem viktmässigt då leverantören också har en marginal ovanför det specade.

• Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Jag köpte en tiki 650 hos tradeit inklusive stödhjul, press, bågar och galler för 11kkr. Den har axel för 1000kg. Som sagt är jag nöjd med den, även om jag skulle vilja komplettera med ett tyngre släp.

Jag har ett Brendrup 750 obromsat släp med gallergrindar. Exakt samma släp finns som 650 också, alltså ingen konstruktionsskillnad. Var också inne på ett släp med mera lastvikt från början men ser jag till vad jag kör mest är mitt val perfekt. Släp som får lasta tyngre kostar även pengar i skatt vilket inte en EU-kärra gör. Behöver jag köra tungt så kan jag hyra ett annat släp de få gånger det behövs eller köra hemleverans.

Jag valde mitt släp pga stabil varmgalvad konstruktion som är svetsad och inte popnitad som de allra billigaste släpen är. Valde även bort tipp då dessa vagnar hade klenare axlar mot den jag köpte. Mitt släp är egentligen exakt likadant som de släp man ofta hyr på macken fast de då är bromsade. Håller de för hyrmarknaden så tror jag att det håller för mig också 😃

En liten historia om bromsat vs obromsat, kanske inte helt relevant på en släpvagn som sällan väger över 1000 kg, men i alla fall.

Åkte E4an söder ut en sommarnatt med husvagnen efter, en enkelaxlad 1350 kg vagn.
Närmade mig avfarten till Kolmården, när en älg kliver rakt ut på motorvägen, jag ställer mig på bromspedalen, första känslan när vagnen trycker på är att jag kommer träffa älgen i god fart, men en tiondels sekund senare är det som om nån tog tag i mig och drog mig baklänges, det var när bromsarna på vagnen slog till med full kraft, och jag stod still på ett ögonblick, 5 meter framför stod älgen och funderade vem som störde lugnet mitt i natten.

När jag senare på morgonen var framme i Halmstad fick jag städa i vagnen, bla plocka bort cyklar från sängen.

Med det ville jag säga. Köp en bromsad vagn om ni ska ut och åka mer än till den lokala bygghandeln, och bind fast prylarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.