Jo lastsäkra sin last är en bra ide, man blir ju smått mörkrädd efter ett besök på byggmax och ser hur folk lastar där. Konstigt att det inte är mer olyckor med tappad last.

L
Rikard Gjersvold skrev:
En liten historia om bromsat vs obromsat, kanske inte helt relevant på en släpvagn som sällan väger över 1000 kg, men i alla fall.

Åkte E4an söder ut en sommarnatt med husvagnen efter, en enkelaxlad 1350 kg vagn.
Närmade mig avfarten till Kolmården, när en älg kliver rakt ut på motorvägen, jag ställer mig på bromspedalen, första känslan när vagnen trycker på är att jag kommer träffa älgen i god fart, men en tiondels sekund senare är det som om nån tog tag i mig och drog mig baklänges, det var när bromsarna på vagnen slog till med full kraft, och jag stod still på ett ögonblick, 5 meter framför stod älgen och funderade vem som störde lugnet mitt i natten.

När jag senare på morgonen var framme i Halmstad fick jag städa i vagnen, bla plocka bort cyklar från sängen.

Med det ville jag säga. Köp en bromsad vagn om ni ska ut och åka mer än till den lokala bygghandeln, och bind fast prylarna.
Du får bara köra max 80 med en husvagn. Den hastigheten kan tyckas hög. Det tar som du säger, en liten kort tid innan bromsarna börjar bromsa på släpet. Dock tror jag inte det blir en dödsolycka även om du träffar älgen i en fart om 40 km/timmen. Stor skador ja. Det stora problemet med kärror är att folk inte binder lasten som de ska. Eller monterar flaggor på utstickande saker. Det är också ganska dåliga öglor på de kärror som säljs. Jag monterade egna kraftiga öglor på min kärra.

Rikard Gjersvold skrev:
En liten historia om bromsat vs obromsat, kanske inte helt relevant på en släpvagn som sällan väger över 1000 kg, men i alla fall.

Åkte E4an söder ut en sommarnatt med husvagnen efter, en enkelaxlad 1350 kg vagn.
Närmade mig avfarten till Kolmården, när en älg kliver rakt ut på motorvägen, jag ställer mig på bromspedalen, första känslan när vagnen trycker på är att jag kommer träffa älgen i god fart, men en tiondels sekund senare är det som om nån tog tag i mig och drog mig baklänges, det var när bromsarna på vagnen slog till med full kraft, och jag stod still på ett ögonblick, 5 meter framför stod älgen och funderade vem som störde lugnet mitt i natten.

När jag senare på morgonen var framme i Halmstad fick jag städa i vagnen, bla plocka bort cyklar från sängen.

Med det ville jag säga. Köp en bromsad vagn om ni ska ut och åka mer än till den lokala bygghandeln, och bind fast prylarna.
Det där är också huvudorsaken till att jag kör en bromsad vagn. Trafiksäkerhet är prio 1, 2 och 3 när jag kör bil. Kostnad, komfort, körglädje mm kommer lägre ner. I ett sånt här fall kan bromsarna vara skillnaden mellan en svår skada och ingen skada.

L
pelpet skrev:
Det där är också huvudorsaken till att jag kör en bromsad vagn. Trafiksäkerhet är prio 1, 2 och 3 när jag kör bil. Kostnad, komfort, körglädje mm kommer lägre ner. I ett sånt här fall kan bromsarna vara skillnaden mellan en svår skada och ingen skada.
Törs man fråga hur du gör med hastigheten? Kör minst 10 km/timmen saktare än rådande hastighetsgräns?

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Lolight skrev:
Törs man fråga hur du gör med hastigheten? Kör minst 10 km/timmen saktare än rådande hastighetsgräns?
Intressant fråga, som nog inte får så många ärliga svar.
När jag kör motorvägen E6/E20 mellan Göteborg och Hallandsås/Båstad norr- eller söderut så verkar inte någon personbil med släpvagn/husvagn/hästsläp köra lagstadgad hastighet.
Ett fåtal kör under 100 km/h.
Vart har tankarna om säker trafik tagit vägen då?

Får jag gissa att det är likadant på motorvägarna runt Kungliga Huvudkommunen :cool:

För ett par år sedan låg jag i typ120-130 på motorvägen mellan Stockholm och Norrköping och blev omkörd av en bil och släp med två motorcyklar på, blev minst sagt förvånad.

Kan ärligt svara att jag sällan håller 80 på motorvägen om trafiken är gles, få av dom bilar jag dragit vagn med trivs i den farten, min nuvarande tex ligger och växlar vid minsta motlut, motorn varvar för lite och saknar kraft, ökar jag till 90-100 går det bättre.
Jag låg för många år sen på motorvägen en natt med vagn en bra bit över tillåtet, och blev omkörd av en 245 med en oregistrerad båttrailer efter utan ljus mer är en fasttejpad ficklampa. 20 mil senare stod den vid vägkanten med civilare bakom.

Rikard Gjersvold skrev:
...få av dom bilar jag dragit vagn med trivs i den farten...
Ja, det viktigaste är naturligtvis att bilen "trivs" :rolleyes:

TRAMSARGUMENT!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Stämmer bra att bilens motor och utväxling har påverkan hur det är att dra en kärra. Med lastad kärra och kuperad 70-väg kör jag på 5-ans växel för att hålla jämn hastighet med farthållare, kommer man sedan till 90-väg fixar den det på 6-an. Kör till 95% med farthållare och då är det en diesel på en bit över 200hk/450Nm under huven.
Sedan försöker jag med kärra följa trafikrytmen, rätt eller fel, vilket minskar antalet omkörningar (gäller upp till 90-väg).
Så det känns behagligare med broms på kärran än att ha 750kg obromsat bakom om man kör mycket landsväg och längre sträckor.

Har ingen direkt känsla av att folk kör för för fort här i kgl hurvudstad med släp, men det beror nog mest på att man inte ska så långt. Har man 20mil till destination så är nog sannolikheten högre att man kör lite fortare.

Själv kör jag sällan för fort i lokaltrafiken men ska jag lite längre så blir det 85kph på gps, då åker jag ungefär lika fort som alla andra som har 90 på mätarn. Eftersom släpet är klassat för 100kph är det i huvudsak böterna som hindrar mig från att köra fortare med tomt släp, med 3500kg på kroken känns 80 rätt lagom.

L
AndersS skrev:
Sedan försöker jag med kärra följa trafikrytmen, rätt eller fel, vilket minskar antalet omkörningar (gäller upp till 90-väg).
Så det känns behagligare med broms på kärran än att ha 750kg obromsat bakom om man kör mycket landsväg och längre sträckor.
Det är ett argument som jag köper. Om du ska vara ute och resa mycket på stora vägar, med din kärra, samt då också ha mycket last. Då är det bättre med bromsat släp. Speciellt om du inte tänker hålla de satta 80 som en obromsad är klassad till. Men kör du bara kortare sträckor, eller klarar att alltid köra lagligt, så funkar det bra med obromsat.
Det hela är lite som det brukar vara. Många köper bra nya bilar, med nya däck. Men den extra säkerheten använder de till att öka farten. Och därmed är den extra säkerheten borta.

Lolight skrev:
Jag anpassar givetvis hastigheten efter väglag, last och trafiksituation. Vad som står på skyltarna ser jag mer som en rekommendation, som oftast funkar rätt bra.

En hyfsat rak/bred 70 väg och med bra beläggning utan en massa tjälskott med fullastad kärra kan jag lägga mig på dryga 70, däremot en kuperad och kurvig 70 väg med en puckelpist till vägbana kräver större försiktig.
Med lastad kärra söker jag mig till mindre alternativvägar och även med mindre trafik för att undvika att bli stoppkloss. Erkänner att jag svär när det dyker upp olika fordon på 90-100 vägar (speciellt 1-2) som håller 50-70 km/h och man kan alldeles utmärkt köra en mindre parallell väg som jag själv brukar nyttja.

hsd
Alla bilar får dra obromsade 750 kg släp och de räcker gott och väl till för de flesta
att det är problen med backning stämmer inte då de flesta bromsade har backautomatik men det blir mer underhåll på bromsade släp = dyrare

hsd skrev:
Alla bilar får dra obromsade 750 kg släp och de räcker gott och väl till för de flesta
att det är problen med backning stämmer inte då de flesta bromsade har backautomatik men det blir mer underhåll på bromsade släp = dyrare
Stämmer verkligen detta? Om ditt påstående är sant så undrar jag isf varför det överhuvudtaget finns 650kg släp. Eller menar du att du ska köra runt i 30km/h?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.