Det är inte bara viktigt med bromsar på bil och släp, även lastsäkringen är viktig.
Hela vikten framåt, och helst förstängt.
Skivor och reglar är lömska!

f4fda06e5b102df9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://pr0gramm.com/top/888147

corre skrev:
Det är inte bara viktigt med bromsar på bil och släp, även lastsäkringen är viktig.

[bild]
[länk]
Vi får hoppas att den drabbade han ducka för lasten.:confused:

Jag är förvånad att man inte ser fler olyckor av denna typen i Sverige med tanke på hur det ser ur vid brädgårdarna.
Visst är det en fördel med lågt släp eftersom bakluckan får ta värsta smällen, men det är ju inte ovanligt att se någon med trall till en större altan lastsäkrat med två billiga band som får lov att säkra 160kg st i u-konfiguration.

Jag har en liten plastlåda med mina band tillgängliga i källaren, två 8ton, två 4ton och 4st 2ton band. tillsammans med ett par schaklar och karbinkrokar. Det räcker det mesta och är långt nog för att kunna kryssa och vrida etc.
Har ett par snabbband och två 400kg liggande i bilen för mer akuta uppdrag.
Saknar ett nät, men det har jag tänkt lösa om jag springer på något gammalt fotbollsnät någongång.

• Gilla
mekar-anders
  • Laddar…
Tycker det är förjäkligt att en premiumbil som merca inte har lastsurrningsöglor i kupen. Inte ett enda spännband har dom ju fått dit!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Haha :D

Varför tog inte airbaggarna emot?

Har varit med om något liknande, fast helt utan dramatik.
En kollega skulle åka till flygplatsen med ett långt kolli.
Det gick precis in i bilen, en Volvo V70, med passagerarstolens ryggstöd nedfällt.
Men när han stängde bakluckan sa det klick och knak och vindrutan gick i bitar :)

L
Micro skrev:
Vi får hoppas att den drabbade han ducka för lasten.:confused:
Materialet verkar helt också. Så det går nog bygga med. Fin fint.

M
KnockOnWood skrev:
Varför tog inte airbaggarna emot?
Airbags löses ut primärt med hjälp av g-kraftsensorer och ofta i samband med ett gäng andra sensorer. Nuförtiden även inblandat i algoritmer med info från databoxen om hastighet, sätesockupation osv. De ska inte kunna lösa ut vid inbromsning alls.

Jag minns en populär youtubevideo några år sedan där en tant slog till fronten på en bil med handväskan varvid airbagen löste ut medans bilen stod still, vilket alltså inte ska kunna ske och den filmen är med största sannolikhet riggad.

M
KnockOnWood skrev:
Du menar den här :)
[länk]
Japp.

corre skrev:

[bild]
[länk]
Fy tusan, rena dekapiteringen det där.

Som sagt, lastsäkring. Jag har en låda i skuffen med 3 st sådana här lastsurrningar och ett lastnät och säkrar alltid så att lasten på släpet ska klara en tvärnit utan att åka in i bilen. Jag tror banden har en brottstyrka på 4 ton, så 2 st sådana tar nog den mesta energin från lasten på släpet.

Framförallt ser jag det som ett skydd mot onödiga fordonsskador, även om såklart liv och hälsa väger tyngst. Det händer ju då och då att man får ställa sig på bromsen för ett djur eller en annan trafikant med dåligt omdöme, och någon gång kommer jag nog att behöva göra det med last på släpet. Och då vill jag slippa få baken på bilen skadad.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Kolla gärna på lappen på blanden, där står vikten de får lov att lastsäkra angiven som "lashing capacity".
Troligen är den under 1000kg. Vilket nog är en nyhet för många.
Det spelar inte så stor roll för de flesta, dom lastar inte tungt nog ändå...
Beräkningen är del av BE, men jag tycker den borde läras ut till fler.

Snabbguide:
http://shop.tya.se/pdf/lastsakring_lathund.pdf

Jag tycker egentligen inte att man ska få köra släp över 750kg eller täckta släp på b-kort. Alternativt skulle körning med släp ingå i uppkörning/teoriprov.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Är du osäker går det ju faktiskt att träna på egen hand på säker plats före körning i trafiken.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Är du osäker går det ju faktiskt att träna på egen hand på säker plats före körning i trafiken.
Om man inte förstår hur man ska lasta släpet är det ju svårt att träna på det på egen hand.

Jag kan tycka att även BE har för stort fokus på själva körningen. Man utgör inte en trafikfara bara för att man är rutten på att backa med släpet, däremot är man det om man inte vet var man ska placera lasten på släpet och hur den ska surras fast. Lastsurrning är ett viktigare moment att testa än manöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.