Jag har låtigt montera en pellx brännare på min panna (CTC Kombi). Installationen är snyggt gjord med möjlighet att svänga ut brännaren sittandes i luckan. Till detta har jag byggt ett förråd för bulk matning. Systemet har varigt i drift sedan vintern 2003.
Jag har under hela tiden noterat vid sotning att det ligger ett lager med glödande pellets i botten av pannan. Brukar det vara så? Dessa har ju trillat igenom brännaren utan att ha brunnit upp. Dessutom bildas det ett lager med halv-hård tjära på sidoväggarna närmast lågan. Brukar det bli så?
Erfarenheter såhär långt:
- [+]Relativt enkelt att sota ur.
[+]Rymmer mycket aska i botten (ca 10-15l)
[-]Pellets vill gärna fastna i slangen till brännaren med driftstopp som följd trotts lutning på ca 45grader.
Det som återstår är att konstruera en logg-utrustning så att jag kan följa åtgången av pellets över tiden. Jag hade tänkt mig följande:
Mellan skruven och brännaren ska ett slutande relä kopplas. Det reläet ska ha minst en extra anslutning för signalkabel. Signalen från reläet kopplar jag till lämplig port på en gammal skrot dator. Till datorn gör jag ett program som loggar händelserna på porten och sparar resultatet i en fil. Filen kan jag sedan öppna i t.ex. Excel. Datorn är naturligtvis ansluten till nätverket hemma så att jag slipper springa till pannrummet för statistik. Dessutom kan man fjärrstyra den så att man slipper skärm, tangent bord och mus i pannrummet.