Jag gör vissa saker av nostalgi och vill behålla lite av hur man gjorde förr, men är inget tvång. Sätter t.ex. några hösåtar varje år bara för nöjet. Men vet att man för över hundra år sedan hade vagnar efter häst som pressade och tog upp hö och med automatik kördes upp på hövagn.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P
4774 4774 skrev:
Jag håller med dig om att "allt går att lösa" men så är jag mer envis än 20 åsnor och har adhd . Så .... Alla kan inte lösa allt och alla kan inte lära sig allt, även om jag tillhör skaran som vill veta precis allt innan jag dör, om precis allt 😂
Med grundläggande kunskaper om elektricitet och hållfasthet kan man lösa de flesta problem som uppstår i en villa. Att renovera en kyrka eller svarva till en fyrkantig telefonstolpe är nog sådant som en vanlig villaägare inte råkar på att behöva göra så ofta.

Men det finns en sak jag verkligen inte vill hålla på med när det handlar om hantverk: rörmokeri. Det är jätteläskigt. Alla skarvar läcker när jag försöker, så rörarbeten anlitar jag gärna proffs för.

@heimlaga
Snygga lösningar har du gjort på grova problem!

P
J jonaserik skrev:
Ävensom så att """ Allt som är sammansatt med spik/skruv/eller annat kan tas isär/demonteras """ Men även det är att klura ut vilken del som ska lossas först.
Ja, det kan nog ibland ta längre tid att ta isär något än det gjorde att sätta ihop det.

P
O O skrev:
Att inte göra något är många gånger billigast & snabbast & bäst
Det är knappast aktuellt när man har ett problem. Om det bästa är att göra ingenting så har man inte något problem.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Har ofta hört att det inte går, att det inte är ekonomiskt försvarbart eller liknande både privat och professionellt vilket brukar höja motivationen för mig avsevärt.
Tyvärr får jag inte visa bilder från jobbet men privat är jag bla. mycket stolt över ett pris jag fick på en stor bilutställning för "Bästa innovation" och en stor bidragande orsak var hur ett företag totalt sågade mina idéer och förklarade hur dumma mina önskemål var så jag fick göra allt själv...

Röd bil ställs ut på Bug Run på Mantorp Park; människor ses samtala på en scen med ett färgglatt banderoll i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man måste våga och utmana det som anses som de enda lösningarna på problem. 👍
Har även en stor fördel att omge mig av både bra leverantörer och entreprenörer i mitt arbete som också vågar tänka utanför boxen och är intresserade av att lösa problem på ett bra sätt.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[…] Jag blev dessutom erbjuden jobb på stående fot hos ett av företagen, men jag ville inte flytta 200 mil söderut.
Tok! 200 mil söderut är ju vid Medelhavet. Mellersta Italien eller södra Frankrike, norra Spanien. Jag hade nappat direkt.

Vad var det för produkt? Kom den i produktion? Går den att köpa idag?

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
4774
P pmd skrev:
Med grundläggande kunskaper om elektricitet och hållfasthet kan man lösa de flesta problem som uppstår i en villa. Att renovera en kyrka eller svarva till en fyrkantig telefonstolpe är nog sådant som en vanlig villaägare inte råkar på att behöva göra så ofta.

Men det finns en sak jag verkligen inte vill hålla på med när det handlar om hantverk: rörmokeri. Det är jätteläskigt. Alla skarvar läcker när jag försöker, så rörarbeten anlitar jag gärna proffs för.

@heimlaga
Snygga lösningar har du gjort på grova problem!
Erfarenhet gör en vis. Jag har aldrig utbildat mig på något sätt till rörmokare men har alltid varit fascinerad av hur knepigt det tycks vara. Fram till för några år sedan så jag gav mig hum hum på att lära så nu kan jag anlägga avlopp, skarva rör , gjuta brunn osv.
Så för mig i min värld så har det mest med min egna inställning att göra.

Att dra el är väl det som jag inte kan mycket om men blir jag intresserad av att göra det så gör jag det då.

Innan jag anlitar en hantverkare så vill jag veta hur jobbet utförs, gärna bättre än hantverkaren gör för hur ska jag annars veta om det blir rätt.

Så då är det bara att plugga på.

Men självklart finns det en ocean eller två med saker som jag inte kan. Men måste jag så går det och framförallt vill jag så går det.

• Älska
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jag brukar säga att förvånande ofta är snabbast = billigast = bäst

Bra resonemang. Men jag måste tyvärr meddela att det inte är helt korrekt.

Nästan alltid är den snabbaste lösningen också den billigaste. Och omvänt är den billigaste den snabbaste. Så långt är vi överens tror jag. Men min erfarenhet är att det många gånger också är den bästa lösningen.

Tråden skulle ju handla om "att inget är omöjligt". Där har jag ingen invändning och håller med dig.

------ en lite historia ur verkliga livet-----
Det fanns en VD för ett av Sveriges största och mest framgångsrika företag som var sista instans när de största projekten/investeringarna till höga kostnader skulle godkännas innan starten. När allt var presenterat och alla insett att projektet/investeringen är realistisk och kommer fungera som tänkt kom alltid den sista fråga. Första gången man hörde den blev man ganska ställd. Men man lärde sig att den alltid kom. Det sparade företaget inklusive VD mycket tid och pengar på.

Han sade alltid:
"OK, jag förstår vad ni säger och ser nyttan med det."
och fortsatte:
"Vad är nackdelarna vi om vi inte genomför det?"
Förvånande ofta är svaret på den frågan:
"Inga"

Varvid idén lades ned direkt. Det är en väldigt bra fråga att ställa sig själv innan man drar igång något nytt projekt/inköp.

Så är det och kan man inte själv finns det nästan alltid någon annan som kan eller kan visa.
Att inte göra något är många gånger billigast & snabbast & bäst
Min erfarenhet är att när folk väljer den snabbaste och billigaste lösningen med motiveringen att den naturligtvis är bäst då skapar de ofta problem längre fram.

Att måla en bil utan att först sandblästra bort all rost, att ersätta väggtimmer med kreosotimpregnerade telefonstolpar och plankstumpar inbäddade i poluretanskum, att köra vidare med en motor med havererade vevlager eller att bara byta vevlagren utan att göra någonting åt det dåliga oljetrycket som fick lagren att haverera, att låta bli att städa ur kryprummet innan man isolerar bjärlklaget ovanpå, att låta bli att lyfta upp armeringen från grusbädden när man gjuter grundsula, allt det är typiska billiga snabba och "bra" lösningar som folk håller på med och som ofta blir nästan som en norm för vad det borde kosta. Sedan kommer följderna och då var det inte längre så bra.

Ett mycket bra exempel var för ett par år sedan när packningen bakom oljefilterfoten hade blåst ut och oljan runnit ur traktormotorn längs vägen. Strax innan hade det också börjat skvätta olja ur avgasröret.
Det var inget slut på "experter" som förklarade hur jag skulle fuska ihop det för att få traktorn körbar. När jag ifrågasatte driftssäkerheten efter en sådan fuskreparation fick jag alltid mycket självsäkra svar som gick ut på att det garanterat håller för alla behov som jag kan ha så länge jag äger traktorn.
Jag gjorde som jag själv ville. Det blev fullständig topplocksrenovering med nya överdimensionsventiler och brotschade ventilstyrningar och nya ventilskaftstätningar för att få slut på oljeläckaget längs avgasventilerna och ut genom avgasröret
Det blev nya vevlager och ramlager och kolvtappsbussningar och kolvtappar som alla hade skadats då motorn gick utan olja. Det blev ny oljepump för säkerhets skull. Det blev nya kolvar och kolvringar i nybrotschade cylindrar eftersom en kolv hade skurit litet när den gick utan olja.
Resultatet blev en välfungerande driftssäker motor med bättre bränsleekonomi och fler hästkrafter än förr.
Medan "experterna" verkar fundera över hur det är möjligt att jag fortfarade har samma traktor och kör med den både i skogen och på förtjänst. För deras rekommenderade metoder som var snabba och billiga och bra var tydligen aldrig tänkta att tåla den sortens användning i två år. Inte vet jag vad de trodde att man har en traktor till.

• Gilla
  • Älska
trycklös och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Förlåt men jävlar vilken gnällig gubbe du har blivit. Du har grundläggande rätt i det du skriver och du är både kunnig och skicklig men herregud, skippa gnället.
Bra poäng. Jag skall försöka minnas den nästa gång jag blir frustrerad på folk.

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
H heimlaga skrev:
Min erfarenhet är att när folk väljer den snabbaste och billigaste lösningen med motiveringen att den naturligtvis är bäst då skapar de ofta problem längre fram.

Att måla en bil utan att först sandblästra bort all rost, att ersätta väggtimmer med kreosotimpregnerade telefonstolpar och plankstumpar inbäddade i poluretanskum, att köra vidare med en motor med havererade vevlager eller att bara byta vevlagren utan att göra någonting åt det dåliga oljetrycket som fick lagren att haverera, att låta bli att städa ur kryprummet innan man isolerar bjärlklaget ovanpå, att låta bli att lyfta upp armeringen från grusbädden när man gjuter grundsula, allt det är typiska billiga snabba och "bra" lösningar som folk håller på med och som ofta blir nästan som en norm för vad det borde kosta. Sedan kommer följderna och då var det inte längre så bra.

Ett mycket bra exempel var för ett par år sedan när packningen bakom oljefilterfoten hade blåst ut och oljan runnit ur traktormotorn längs vägen. Strax innan hade det också börjat skvätta olja ur avgasröret.
Det var inget slut på "experter" som förklarade hur jag skulle fuska ihop det för att få traktorn körbar. När jag ifrågasatte driftssäkerheten efter en sådan fuskreparation fick jag alltid mycket självsäkra svar som gick ut på att det garanterat håller för alla behov som jag kan ha så länge jag äger traktorn.
Jag gjorde som jag själv ville. Det blev fullständig topplocksrenovering med nya överdimensionsventiler och brotschade ventilstyrningar och nya ventilskaftstätningar för att få slut på oljeläckaget längs avgasventilerna och ut genom avgasröret
Det blev nya vevlager och ramlager och kolvtappsbussningar och kolvtappar som alla hade skadats då motorn gick utan olja. Det blev ny oljepump för säkerhets skull. Det blev nya kolvar och kolvringar i nybrotschade cylindrar eftersom en kolv hade skurit litet när den gick utan olja.
Resultatet blev en välfungerande driftssäker motor med bättre bränsleekonomi och fler hästkrafter än förr.
Medan "experterna" verkar fundera över hur det är möjligt att jag fortfarade har samma traktor och kör med den både i skogen och på förtjänst. För deras rekommenderade metoder som var snabba och billiga och bra var tydligen aldrig tänkta att tåla den sortens användning i två år. Inte vet jag vad de trodde att man har en traktor till.
En grej du inte tar upp är att jag tror många hemmafixare väldigt sällan står inför valet att antingen göra något "ordentligt" eller "slarvigt" utan valet är ofta antingen att göra ingenting eller att göra något alls.

Folk med små barn och fullt upp kanske bara har en timme att försöka fixa något på huset.
Sen är ju den tiden du lägger på att göra något "ordentligt" tid som du inte lägger på att fixa något annat.

Dessutom är det mycket mer värt att lägga tid på något i början. Om du ska göra något som tar en timme att göra 90% bra så tar det en timme till att få det 95% bra och ytterligare en timme för 99% bra..

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En grej du inte tar upp är att jag tror många hemmafixare väldigt sällan står inför valet att antingen göra något "ordentligt" eller "slarvigt" utan valet är ofta antingen att göra ingenting eller att göra något alls.

Folk med små barn och fullt upp kanske bara har en timme att försöka fixa något på huset.
Sen är ju den tiden du lägger på att göra något "ordentligt" tid som du inte lägger på att fixa något annat.

Dessutom är det mycket mer värt att lägga tid på något i början. Om du ska göra något som tar en timme att göra 90% bra så tar det en timme till att få det 95% bra och ytterligare en timme för 99% bra..
För oss som bor på landet är det väl mest normaltillstånd att tiden inte alls räcker till.
Jag brukar tänka som så att när det fattas tid oberoende om det är hemmafixertid eller kundarbete åt en kund med penningbrist så prioriterar jag det som är svårast att komma åt och rätta till senare. Ju närmare ytan jag kommer destu mer förenklar jag. Därför blir det oftast slarvigt med målning och finputs här hemma.

Till exempel är bilen min skråmad och fläckig i 15 nyanser av rött och solblekt och ful men underredet är perfekt underhållet.
Traktorn är pedantreparerad på djupet men målfärgen är litet på halvt och den ser allmänt sliten ut.
Byggnader har ett lag att bli stående omålade.

• Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:

Det är väldigt bra formulerat, ehuru jag har andra siffror i min värld: Det kan snabbt bli "vettigt" och det är väl 50-60%. Lite mer tid och det blir 80. Jag nöjer mig och säger "det duger - det är ingen altartavla" eller "kungen ska inte komma och titta på det". Med ytterligare tid kan jag nå 90? 95 låter svårt, 99 som en ren fantasi.
(Mina motorcykelrenoveringar räknas inte hit - där är målet 99% och de tar flera år och saknar budgettak.)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
För oss som bor på landet är det väl mest normaltillstånd att tiden inte alls räcker till.
Tror du verkligen att det främst gäller de som bor på landet? 🤔

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.