Vi ska bygga om en del i vårt Mockfjärdshus från 1967. Vi önskar bl.a. att minska eller ta bort karmar och överstycken i hallen för att få en öppnare känsla och öppet ljusflöde.
Någon som vet hur konstruktionen ser ut på överstycken och karmar? Vad är egentligen bärande? Sitter det förstärkningar inne i elementen ovanför dörrposten?
Bilder på öppningar i fråga.

• Närbild av ett element ovanför en dörrpost med synliga träpaneler och skadat pappersmaterial, en hand syns vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning med delvis borttagen dörrkarm, synlig trappa och en del av hallväggen utan överstycke avslöjas.
    Skapa konto
  • Dubbeldörrsöppningar i hall med vita karmar och väggar, fokus på överstycke och konstruktion ovanför dörrposterna.
    Skapa konto
  • Öppning med överstycke och karm i vitmålad vägg, vy mot rum med stora fönster och växter.
    Skapa konto
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
F FreddaAbborre skrev:
Vi ska bygga om en del i vårt Mockfjärdshus från 1967. Vi önskar bl.a. att minska eller ta bort karmar och överstycken i hallen för att få en öppnare känsla och öppet ljusflöde.
Någon som vet hur konstruktionen ser ut på överstycken och karmar? Vad är egentligen bärande? Sitter det förstärkningar inne i elementen ovanför dörrposten?
Bilder på öppningar i fråga.
Vi har ett mockfjärds elementhus från 1969 och har funderat på detsamma. Sist jag hittade en ritning så ligger övervåningen på de där korta bitarna och dörrkarmarna (samt fönsterkarmar). Så det behövs avlastas innan och byggas upp en ny bärande del. Vet du vilken modell du har på huset? Vi har ett kvadratiskt. Benämt som K-modell.

Anorlunda Anorlunda skrev:
Vi har ett mockfjärds elementhus från 1969 och har funderat på detsamma. Sist jag hittade en ritning så ligger övervåningen på de där korta bitarna och dörrkarmarna (samt fönsterkarmar). Så det behövs avlastas innan och byggas upp en ny bärande del. Vet du vilken modell du har på huset? Vi har ett kvadratiskt. Benämt som K-modell.
Vet inte vilken modell vi har tyvärr.

Helt med på att karmar bär upp men hur ser konstruktionen ut. Eftersom överliggaren i karmen sitter mellan de lodräta delarna av karmen snarare än ovanpå så tar överliggaren minimalt med last. Vilket får mig att tro att det ligger en infälld balk i elementen ovanför karmen som i sin tur fördelar lasten på de lodräta delarna av karmen eller fördelar ut på elementen som sitter bredvid karmen men jag ser ingen förankring som tyder på det.
Men tror gör man ju som bekant i kyrkan...
Någon som tagit ned karmar och sett hur de är uppbyggda? Skiljer det sig åt mellan buggår/modeller på hus eller är det samma?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.