1 368 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Fundering kring renoveringskostnader och vinstskatt
Hej,
Jag har en fundering kring rea-skatten vid husförsäljning. Om vi säger att man köper ett gammalt hus med eftersatt underhåll och renoverar upp det för ganska stora pengar, nytt kök, ny fasad, nytt badrum etc.
Sen säljer man huset efter 5+ år efter renoveringarna är genomförda för en mindre vinst sett till investerade pengar. Är det inte då så att man riskerar att man trots vinsten på försäljningen riskerar att inte få tillbaka sina pengar, eller i värsta fall kunna lösa sina lån, eftersom skatten baseras på inköpsvärdet och renoveringarna gjordes för mer än 5 år sedan?
Jag har en fundering kring rea-skatten vid husförsäljning. Om vi säger att man köper ett gammalt hus med eftersatt underhåll och renoverar upp det för ganska stora pengar, nytt kök, ny fasad, nytt badrum etc.
Sen säljer man huset efter 5+ år efter renoveringarna är genomförda för en mindre vinst sett till investerade pengar. Är det inte då så att man riskerar att man trots vinsten på försäljningen riskerar att inte få tillbaka sina pengar, eller i värsta fall kunna lösa sina lån, eftersom skatten baseras på inköpsvärdet och renoveringarna gjordes för mer än 5 år sedan?
Ok, my bad. Byt ut alla femmor mot sexor i min fråga
.
Men blir inte det som kan ses som förbättringar ändå relativt små kostnader? Om man har ett eftersatt hus så borde ju en stor del av kostnaden hamna under reparationer?
Om man river ut hela köket och sen lyckas dra av för två nya eluttag och en taklampa liksom.
Men blir inte det som kan ses som förbättringar ändå relativt små kostnader? Om man har ett eftersatt hus så borde ju en stor del av kostnaden hamna under reparationer?
Om man river ut hela köket och sen lyckas dra av för två nya eluttag och en taklampa liksom.
Om du renoverar köket och flyttar på ett eluttag så räknas hela köksrenoveringen som en förbättring, alternativt lägger till eller tar bort ett skåp. Så det är väldigt lätt att få allt avdragsgillt.RobbanA skrev:Ok, my bad. Byt ut alla femmor mot sexor i min fråga.
Men blir inte det som kan ses som förbättringar ändå relativt små kostnader? Om man har ett eftersatt hus så borde ju en stor del av kostnaden hamna under reparationer?
Om man river ut hela köket och sen lyckas dra av för två nya eluttag och en taklampa liksom.
Klicka här för att svara