På hällens bruksanvisning står det en klisterlapp med följande: "2N AC 380-415V 50-60Hz 7,4kW".
Det finns 6 plintar i hällen, där plint 4+5 är byglade från fabrik samt det finns två oanvända byglar i ett fack jämte plinten.
Se bifogad bild.
Jag har antagit att jag ska koppla efter rutan "2N~" eftersom det står "2N" på lappen på bruksanvisningen.
Dvs. bygla plint 1+2, koppla in en fas på plint 1, en annan fas på plint 3, neutralen på plint 5 och jord på plint 6/PE.
Är detta ett korrekt antagande?
Det finns 6 plintar i hällen, där plint 4+5 är byglade från fabrik samt det finns två oanvända byglar i ett fack jämte plinten.
Se bifogad bild.
Jag har antagit att jag ska koppla efter rutan "2N~" eftersom det står "2N" på lappen på bruksanvisningen.
Dvs. bygla plint 1+2, koppla in en fas på plint 1, en annan fas på plint 3, neutralen på plint 5 och jord på plint 6/PE.
Är detta ett korrekt antagande?
Bästa alternativet om du har 3 faser + nolla (och jord givetvis) är 3N~, den ger bästa fördelningen, annars funkar 2N~ också bra och är väl att föredra om du har en ugn som ska in på en fas också.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Den där klisterlappen har fel på anslutningen vid 3-fas 400 V.
Vänster halva nerehöger visar en normal 3-fas inkoppling
Höger halva nerehöger visar.... ja vad är det? Troligen blir det kortslutning.
Dubbla nollor behövs inte vid flerfasdrift.
Han med tanden rekommenderar 3 fas och jag bara hejar på.
Protte
Vänster halva nerehöger visar en normal 3-fas inkoppling
Höger halva nerehöger visar.... ja vad är det? Troligen blir det kortslutning.
Dubbla nollor behövs inte vid flerfasdrift.
Han med tanden rekommenderar 3 fas och jag bara hejar på.
Protte
Jag har bara 2 faser, 1 neutral och 1 jord att leka med. Den sista fasen går redan till ugnen. Blir därför ingen 3-fas koppling.
Undrade bara om jag tänkt rätt så som jag tänkte koppla. Tycker det verkar lite konstigt att bygla två plintar med samma fas där egentligen två olika faser borde sitta.
Undrade bara om jag tänkt rätt så som jag tänkte koppla. Tycker det verkar lite konstigt att bygla två plintar med samma fas där egentligen två olika faser borde sitta.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Japp, på det sättet kan du bara ha 2/3 effekt mot en trefaskoppling. Spisen har inte en susning om vilka faser som kommer in. Den går tom att koppla på enfas.
Protte
Protte
Grabbar, häng med i utvecklingen.
För att förhindra att folk kopplar fel, så sitter det ihop 2 trådar på samma stift.
Du kan koppla som dom nedre rutorna visar.
d.v.s vit och blå skall kopplas in på neutral (nollan)
brun på fas
svart på fas
och glöm inte skyddsjorden och dragavlastningen i dosan.
För att förhindra att folk kopplar fel, så sitter det ihop 2 trådar på samma stift.
Du kan koppla som dom nedre rutorna visar.
d.v.s vit och blå skall kopplas in på neutral (nollan)
brun på fas
svart på fas
och glöm inte skyddsjorden och dragavlastningen i dosan.
Klicka här för att svara
