Vi håller på med nytt badrum. Jag ska bygga ett litet rum i rummet som ska bli dusch. Detta har planerats nu i efterhand och var inte tanken från början. Det ska vara en duschdörr i glas in till duschutrymmet. Hur bör jag tänka med badrumsfläkt och resten av rummet. Bör/måste jag lämna öppet ovanför dörren hela vägen till taket för att ha ett naturligt flöde på luften i resterande rum? Rummet är ca 9,5m2. Det kommer även att finnas badkar. Fläkten kommer att sitta där kabelröret kommer ut i väggen.
Helst vill jag bygga ett slutet rum med bara dörren in men det kan bli tokigt? Jag stänger då in fläkten, men samtidigt vill jag ha den vid duschen.

• IMG_3065.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om du menar att duschen ska vara i ett separat rum, behöver du vika upp tätskiktet mot duschdörrens tröskel och det måste gå minst 2 cm över kanten på tätskiktet vid golvbrunnen. Båda rummen behöver då också ventilation.

Jag tycker det verkar bra mycket enklare att göra på vanligt sätt med att ha duschen i en nisch och ha en vanligt duschdörr med öppet ovanför.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar att duschen ska vara i ett separat rum, behöver du vika upp tätskiktet mot duschdörrens tröskel och det måste gå minst 2 cm över kanten på tätskiktet vid golvbrunnen. Båda rummen behöver då också ventilation.

Jag tycker det verkar bra mycket enklare att göra på vanligt sätt med att ha duschen i en nisch och ha en vanligt duschdörr med öppet ovanför.
Tack för svar och åsikter. Tätskiktet ska jag överlåta till någon som kan. Hela rummets golvyta blir tätskikt och ingen tröskel in i duschen är planerad. Jag bygger bara grunden nu innan dess.

BirgitS
Då är nog hela rummet ett enda rum så som branschreglerna ser på det.

Så som jag uppfattar det är hela ytterväggarna våtzon 1, vilket ställer krav på att det går att dra ut tätskiktet på fönsterkarmarna.

Nej. Duschutrymmet jag ska bygga blir våtzon 1. Hela golvet blir tätskikt som viks upp på ytterväggarna. Sedan blir det våtzon 1 i andra delen av badrummet där badkaret ska stå. Men själva ytterväggarna kommer ej att bli våtzon 1.

BirgitS
Så som jag förstod branschreglerna så är hela ytterväggen våtzon 1 om någon del av den är inne i duschen. Men jag har inte kollat om det går att tolka på något annat sätt. BKR svarar på frågor t.ex. gällande hur saker i deras branschregler ska tolkas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.