21 431 läst ·
33 svar
21k läst
33 svar
Fuktspärra hela badrummet?
inget tätskickt såvida du inte har en golvbrunn på toan av någon anledning. :
toaletter behöver du inte bekymra dig om så länge det är en separat toa altså inte i anslutning till duschutrymme..där kan du leva ut dina skaparlustar anser jag..kan väl på sin höjd komma lite kiss på golvet..
toaletter behöver du inte bekymra dig om så länge det är en separat toa altså inte i anslutning till duschutrymme..där kan du leva ut dina skaparlustar anser jag..kan väl på sin höjd komma lite kiss på golvet..
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
vad grundar du detta uttalande på?ikeahantverkaren skrev:
[/quote]
Jag är oxå nyfiken. Det är förhoppningsvis en bra grund, annars sätter du griller på de som är osäkra. MEN framförallt - du ger felaktiga råd... Så - fram med vad du grundar detta uttalande på!
Det verkar som om det är trä/gipsväggar i ditt badrum så måste dom ju skyddas mot fukt. Det är inte bara vatten i duschen men också fuktigt luft/ånga som kommer att påverka ytor i hela badrummet så en tätt fuktspärr är nödvändig. Det kan vara mindre noga med stenväggar för dom ruttnar ju inte vid fuktpåverkan men trä, gips och spån är rätt fuktkänsliga materialRiwallen skrev:
gaia
De några tusenlappar som du tror du spar med att slippa fuktspärra det hela skall du stå för mångdubbelt vid skada i framtiden. SLARVA ALDRIG MED DET >
Hela rummet skall fuktspärras med bara ett undantag: källarutrymmen som ej är värmeisolerade, där gäller andra regler.
Jadu Bricky!
Varför detta svar nu då. Vad grundar du det på? Är du expert, gjort så själv eller vad?
Min uppfattning av det hela innan jag började var att jag inte behövde fuktspärra den delen som är toa. Men efter samtal med " experterna" här på Byggahus och annat löst folk i min närvaro så börjar jag bli övertygad om att jag skall fuktspärra.
Så ditt svar sätter griller i huvudet på mig och andra som är eller varit osäkra.
Så förklara dig är du snäll.
Ja mitt badrum är trä + gips helt rätt.
En kul grej var och rev ett gammalt badrum hos en som oxå ska renovera.
En vanlig dusch med gamla klinkers inget hade varit åtgärdat på vaäldans länge.
Under klinkersen så var det bara en tunn betongplatta och under det någon papp.
Och under det vanligt spontat trägolv. Och ingen fuktgenomträngning så långt ögat såg.
Varför detta svar nu då. Vad grundar du det på? Är du expert, gjort så själv eller vad?
Min uppfattning av det hela innan jag började var att jag inte behövde fuktspärra den delen som är toa. Men efter samtal med " experterna" här på Byggahus och annat löst folk i min närvaro så börjar jag bli övertygad om att jag skall fuktspärra.
Så ditt svar sätter griller i huvudet på mig och andra som är eller varit osäkra.
Så förklara dig är du snäll.
Ja mitt badrum är trä + gips helt rätt.
En kul grej var och rev ett gammalt badrum hos en som oxå ska renovera.
En vanlig dusch med gamla klinkers inget hade varit åtgärdat på vaäldans länge.
Under klinkersen så var det bara en tunn betongplatta och under det någon papp.
Och under det vanligt spontat trägolv. Och ingen fuktgenomträngning så långt ögat såg.
Ja, jag är på branchen, jobbar med detta dagligen. Tror inte det behövs förklaras mer, se tex "Plattsättarens" svar tidigare, och vad som "Ikeahantverkaren" skrivitPlattsattaren skrev: