Hej,

En lite fundering innan jag drar på fuktskyddet(Maxit Z-line foil system) i mitt badrum; Ska tröskeln in till badrummet vara på plats innan fuktskyddet anläggs. Det skulle innebära att fuktskyddet fästs i tröskeln. I så fall kan det inte tas bort och bytas framöver.

Eller skall jag lägga fuktskyddet in under trösleln och därefter täta med våtrumssilikon mellan tröskeln och golvet? I så fall kan man ju bara skära upp silikonet vid eventuellt behov av att ta bort tröskeln.

Tacksam för alla svar!

Mvh
Lars

Jag tror att enligt BBV reglerna så skall det vikas upp tätskikt mot tröskel, dvs den skall vara monterad innan kakling. Vi har låtit bygga 2 badrum med behöriga firmor (oberoende) och ett med en som gått kurserna och sade sig garantera att jobbet blir enligt BBV och ingen av dessa gjorde så utan tätade som du skriver med silikon i efterhand.

Uppvik på tröskel, inget annat!

Frågan återstår; hur gör man om tröskeln eller kanske hela karmen behöver lossas? River hela badrummet eftersom tätskiktet inte kan skarvas?

P
Hur ofta brukar ni springa omkring och lossa på trösklar och karmar?

Om man nu har en bra anledning till att göra det så faller det nog in under renoveringar.

"Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen. Sådana lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och beställare samt efter samråd med tätskiktstillverkaren."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.