Upptäckte en fuktskada för ett par månader sen (läckage vid Unidrain golvbrunn) och försäkringsbolaget har skickat ut en firma för att fixa..

Men fråga, hur hade ni reagerat om ni sett detta? (Väggar i ducshörna)

Plywoodvägg med få skruvar, mätband visar storlek; delar av duschhörna där fuktskada upptäckts runt Unidrain golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg i duschhörn med tumstock bredvid, visar plywood med få skruvar. Diskuteras fuktskada och försäkringsbolagets åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påpekade till snickaren att det nog var lite lite skruvar i plyfan. Varpå han sa "nej".

P
Jo, det är det, byt snickare om han inte kan en sån grundläggande sak.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Snickaren satte motvilligt någon skruv till, men långt ifrån 200mm i kanterna.. Kan det vara dåligt för ett badrum att ha plyfan med säg skruvar som är 3-400mm mellan?

Firman ville sen absolut inte sätta tillbaka våtrumsgips som jag hade haft innan, med argumentet, "det behöver man inte ha längre".. Fick verkligen kräva att de skulle sätta våtrumsgips.. Och nu går man och känner sig som ett pucko för att man påtalar slarvar och gnäller om saker..

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
D davve00 skrev:
Snickaren satte motvilligt någon skruv till, men långt ifrån 200mm i kanterna.. Kan det vara dåligt för ett badrum att ha plyfan med säg skruvar som är 3-400mm mellan?

Firman ville sen absolut inte sätta tillbaka våtrumsgips som jag hade haft innan, med argumentet, "det behöver man inte ha längre".. Fick verkligen kräva att de skulle sätta våtrumsgips.. Och nu går man och känner sig som ett pucko för att man påtalar slarvar och gnäller om saker..
Det är kanske lite gnälligt och numera accepterar man vanligt gips — men du kan trösta dig med att de bör tugga i sig att de slarvat med skruvarna.

Sen tror jag iofs att snickaren som tycker skruvtätheten i detta fall är onödig — förmodligen har rätt. Dvs konstruktionen med 45x70 (45cm cc) plus 15mm konstruktionsplywood plus gips som skruvas skarvförskjutet över plyfan plus klinkers i många fall — är ”overkill” egentligen. Om vi hade stormar likt de har i typ Florida som gör plockepinn av hela samhällen skulle en massa murstockar — och — badrum stå kvar i Sverige.

Men det är ju svårbedömt och minsta lilla rörelse kan ju spräcka klinkersen, så dumt att chansa.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Gnällt på skruvarna nu, och det var en del annat också, och de ska komma och fixa till.. Även på gipsen som på många ställen håller ca 40cm i mellanrum mellan skruvarna. En gipsskarv ligger ej med överlapp mot bakomliggande plywood.

Men flera skarvar på gipsen är inte på regeln men en bit ifrån. Men det är helt ok enligt arbetsledaren? Snickaren blev troligen sur på att man påpekar sake och skulle obstruera..

Det konstiga tycker jag är när man måste tjata om saker. Att man kör med att "det är fullt tillräckligt".. Varför finns det en anvisning med bestämda mått? När vi i mitt jobb har besiktningar av projekt, så är det mot anvisningarna och avtal man besiktigar. Görs det aldrig besiktningar på försäkringsjobb? Klart, går jobben snabbt och blir billiga, så är även försäkringsbolaget nöjt. Bara man hållen en "okej" kvalité.. Då är det kanske dumt att väcka en björn..

P
D davve00 skrev:
Görs det aldrig besiktningar på försäkringsjobb?
Nej, du står ju som beställare av jobbet så de skiter i vilket.

BirgitS
Det låter som att det vore bra att ta in en besiktningsman som får göra 3 besök, före tätskikt, efter tätskikt och när det är klart. Det brukar vara lättare för en besiktningsman att tvinga ett företag att göra rätt än för en konsument som inte har samma kunskap. Kan nog löna sig i längden.

D davve00 skrev:
Gnällt på skruvarna nu, och det var en del annat också, och de ska komma och fixa till.. Även på gipsen som på många ställen håller ca 40cm i mellanrum mellan skruvarna. En gipsskarv ligger ej med överlapp mot bakomliggande plywood.

Men flera skarvar på gipsen är inte på regeln men en bit ifrån. Men det är helt ok enligt arbetsledaren? Snickaren blev troligen sur på att man påpekar sake och skulle obstruera..

Det konstiga tycker jag är när man måste tjata om saker. Att man kör med att "det är fullt tillräckligt".. Varför finns det en anvisning med bestämda mått? När vi i mitt jobb har besiktningar av projekt, så är det mot anvisningarna och avtal man besiktigar. Görs det aldrig besiktningar på försäkringsjobb? Klart, går jobben snabbt och blir billiga, så är även försäkringsbolaget nöjt. Bara man hållen en "okej" kvalité.. Då är det kanske dumt att väcka en björn..
Jag kanske är dum men skarvarna mellan gipsskivorna ska väl ändå vara förskjuten mot skarvarna mellan plyfan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.