Om en brf gör stambyte med badrumsrenovering, och där upptäcks fel i tätskiktet 6 år efter renoveringen. Vem ansvarar för detta då? Brf har ju gjort slutbesiktning av jobbet och är beställare.

S
brf var väl beställare av badrummet. Antar att de får reklamera arbetet hos byggfirman då de sannolikt lämnat 10 års garanti.

Det tycker jag också. Detta är ett fel som varit synligt vid slutbesiktningen så tycker det är konstigt att de har gått obemärkt förbi.

S
Tycker föreningen att det är ditt problem?

Jag köpte lgh och besiktningsmannen från föreningen påpekade felet vid besiktningen. Man driver redan idag ett ärende mot entreprenören i andra lägenheter.

Pga det ärendet besiktade man lägenheterna förra året inklusive min och har då inte hittat någon anmärkning

Claes Sörmland
I grunden är det bostadsrättshavaren som ansvarar för tätskiktet om man har de vanliga stadgeskrivningarna. D v s det är bostadsrättshavaren som avgör hur underhållet ska gå till och bekostar eventuell åtgärd.

Sen kan man ju utöver denna grundreglering som bostadsrättshavare hävda att föreningen har ett ansvar för bristfälligt utförande när föreningen återställde badrummet i samband med stambyte. D v s att föreningen har ett skadeståndsansvar gentemot bostadsrättshavaren. Det hela kompliceras av ägarbytet, föreningen återställde ju badrummet för en tidigare bostadsrättshavare, inte åt den nuvarande. Hm, flytta över skadeståndsansvar på tredje part?

Ja det är mycket otydligt. Alltså han tog en bild och gick sen. Har inte hört något. Men blev ju orolig iom att ev fel på tätskikt kan ge mig noll vid en läcka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.