Trähus byggt 1930 i 2 plan med eftersatt underhåll. Teglet är borta på stora delar av taket ersatt med presenningar. Vindsutrymmets träkonstruktion i dåligt skick.
Jag skall nu installera en vedkamin med rektangulär ack.tank på 7m3 och har beslutat att ha ett öppet exp.kärl på en höjd av ca 8m på vinden . Detta gör att det kalla vattnet kommer att ta upp mycket syre och jag tänkte då låta tillverka ett rostfritt exp.kärl på ca 400l och låta varmvatten från ack.tanken cirkulera genom exp.kärlet för att hindra syreupptagning och ha en effektiv avluftare kopplad till ack.tankens nedre del. Jag har satt in moderna större radiatorer i nederplanet med hål i väggen och filter för ett lågtemperatursystem 20-40C med uppvärmd kall tilluft för framtida frånluftsvärmepump. Förut var det ett 60C system 14kW med termostater på varje radiator. Nu är alla termostaterna borttagna pga oljud och temperaturen inne styrs manuellt på en enkel ny elektrisk värmepanna 5kW tillsvidare. Energiförbrukningen minskade från ca 300 till 175kWh/m2/år. Intermittent frånluftsventilationen består av fuktstyrd badrumsfläkt och köksfläkt. Om exp.kärlet är oisolerat kommer lufttemperaturen att öka i den uteluftsventilerade vinden. Kommer detta att leda till att träkonstruktionen på vinden torkar? Jag funderar också på att montera några av de gamla radiatorerna i den uteluftsventilerade krypgrunden. Vad kan det få för konsekvenser?
Jag har egen ved!
Jag ser fram emot era kommentarer.
Vänligen
Alma40

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Rent teoretiskt måste det fungera. Om det gör det i praktiken beror väl på vilka volymer det är fråga om. Skälet till att man sällan förr hade fuktproblem vare sig i krypgrunder eller på kallvindar, var ju ett omfattande värmespill uppåt och nedåt. Det är ingen tvekan om att trähus fungerar bättre med en lägre grad av energihushållning. När det gäller trävirket på vinden hänger det på hur skadat det är och av vad. Fuktigt virke kan alltid torka upp. Eventuella rötskador behöver inte alltid tas bort. De VVS-tekniska aspekterna är jag inte rätt person att bedöma, men det låter inte ovettigt i mina öron.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.