Hej!

Vi är relativt nyinflyttade i en sekelskiftesvilla byggd 1899 och tog häromdagen en lite ordentligare koll på vinden. Har haft en termometer som mäter temperatur och luftfuktighet i kattvinden som är öppen mot vinden vilket har sett okej ut i fuktvärden, ingen konstig lukt eller dylikt utan känns ändå fräsch i luften.

Krålade igenom den och började se större delar av vitmögel samt frost/fukt vid glipor i råsponten samt att det droppade vatten från några spikar. Sen är det en del getingbon i olika storlekar men det är nog en annan diskussion.

Ena gaveln av huset har ett fönster i vinden men ser ut att vara väldigt simpel i konstruktion och tror det är en plastskiva som glas, ser ut som det funnits ett fönster i andra ändan av vinden också som byggts igen.

Fuktvärden vid kattvinden var runt 70% och plusgrader men efter att jag flyttade termometern till mitten av vinden närmre murstocken så gick det ner mot minusgrader och fukthalten åkte upp mot 92%. Vinden är tilläggsisolerad med vad jag tror är glasfiber/minerarull men har inte mätt tjockleken av den isoleringen men kändes mjukt däruppe så är nog minst 15-20 cm.

Tror inte jag såg några större rötskador eller mögel annat än vitmöglet och just att luften ändå kändes okej och inte luktade så är jag osäker hur kritiskt det skulle vara om det är något man ska göra åt eller fortsätta känna av och se.

Vi är inte helt emot tanken att se över takisoleringen med att göra om det med något organiskt såsom lösull då om jag förstått det rätt brukar andas bättre för äldre villor. Ska kolla om taket är plastat under isoleringen men troligtvis inte.

Någon som varit med om liknande eller har tips på vad man kan tänka på eller se över?

• Vind i sekelskiftesvilla med synliga träbalkar och en liten plastskiva som fönster, isolering synlig på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind av äldre hus med rökt eller vitfläckigt trä, isolering och trasigt material i taket. Ett fönster och rör syns. Viss fukt och potentiellt mögel.
    Skapa konto
  • Vind i sekelskiftesvilla med synliga råspontbrädor, träbjälkar och isoleringsmaterial på golvet; tecken på fukt och vitmögel syns.
    Skapa konto
  • Bild på en vind i en sekelskiftesvilla med synlig råspont, vitmögel, isolering samt ett fönster. Tecken på fukt och strukturskador syns.
    Skapa konto
  • Vind med råspont och mögel, vit mögelväxt synlig på trä, trasig isolering hänger från takbjälke. Fuktproblem i äldre hus från 1899.
    Skapa konto
  • Vind med träbalkar, fläckar av vitmögel, flera getingbon, isolering i glasfiber och ett litet fönster med plastskiva i sekelskiftesvilla.
    Skapa konto
  • Närbild på råspont i en vind med synligt vitmögel och sprickor i träet, tecken på fuktproblem och möjliga skador på konstruktionen.
    Skapa konto
  • Närbild av råspont i ett vindsutrymme med en vattendroppspik, visar potentiellt läckage och fuktproblem i konstruktionen.
    Skapa konto
  • Vind i sekelskifteshus med synlig murstock, träbjälkar och isolering. En lampa lyser upp området, visar sneda träpaneler och fuktfläckar.
    Skapa konto
  • Skadad råspont och kabel på vinden, med vitmögel och fuktfläckar.
    Skapa konto
  • Kattvind med träbjälkar och gul isolering synlig under ett sluttande tak.
    Skapa konto
  • Trång vind med träbjälkar och stege, svag belysning med synligt elkabel, isolering på sidan och en person med skor syns delvis.
    Skapa konto
  • Rött sekelskifteshus med tegeltak. Vinden markerad i röd linje. Möjliga fuktskador och isoleringsfrågor diskuterade i inlägget.
    Skapa konto
M Micaka skrev:
Hej!

Vi är relativt nyinflyttade i en sekelskiftesvilla byggd 1899 och tog häromdagen en lite ordentligare koll på vinden. Har haft en termometer som mäter temperatur och luftfuktighet i kattvinden som är öppen mot vinden vilket har sett okej ut i fuktvärden, ingen konstig lukt eller dylikt utan känns ändå fräsch i luften.

Krålade igenom den och började se större delar av vitmögel samt frost/fukt vid glipor i råsponten samt att det droppade vatten från några spikar. Sen är det en del getingbon i olika storlekar men det är nog en annan diskussion.

Ena gaveln av huset har ett fönster i vinden men ser ut att vara väldigt simpel i konstruktion och tror det är en plastskiva som glas, ser ut som det funnits ett fönster i andra ändan av vinden också som byggts igen.

Fuktvärden vid kattvinden var runt 70% och plusgrader men efter att jag flyttade termometern till mitten av vinden närmre murstocken så gick det ner mot minusgrader och fukthalten åkte upp mot 92%. Vinden är tilläggsisolerad med vad jag tror är glasfiber/minerarull men har inte mätt tjockleken av den isoleringen men kändes mjukt däruppe så är nog minst 15-20 cm.

Tror inte jag såg några större rötskador eller mögel annat än vitmöglet och just att luften ändå kändes okej och inte luktade så är jag osäker hur kritiskt det skulle vara om det är något man ska göra åt eller fortsätta känna av och se.

Vi är inte helt emot tanken att se över takisoleringen med att göra om det med något organiskt såsom lösull då om jag förstått det rätt brukar andas bättre för äldre villor. Ska kolla om taket är plastat under isoleringen men troligtvis inte.

Någon som varit med om liknande eller har tips på vad man kan tänka på eller se över?
Vindar på gamla hus brukar tilläggsisoleras i efterhand i samma grad som nybyggda då detta påverkar ekonomin för uppvärmingen av huset i positiv riktning. Men då får ej vinden den tradionella spillvärmen som höjer tempen några grader och sänker luftfuktigheten rejält. Man brukar rekommendera organiskt lösull men i måttlig tjocklek omkring 15cm. Annars får man ta till uppvärmning på annat sätt men då försvinner nog vinsten med extra mycket isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.