Började lägga om garagetaket i helgen. Efter byte av en takstol och ny råspont öppnade himmelens portar och regnet var oundvikligt. Har lagt pressening som tyvärr blåst av på den delen som sticker ut över garageporten och på nåt ställe är det silvertejpslagade hål, vilket innebär att råsponten blivit blöt och fuktig.
Undrar om det spelar någon roll när jag lägger underlagspappen? Kommer den torka? Har en bra luftspalt mellan spont och isolering.

Undrar oxå om det gör något om underlagspappen har fått regn på sig? Stod under tak idag men det räckte inte, har nu ställt in den i förrådet?

Jag hjälpte en kompis att lägga om ett garagetak i helgen. Då la vi en diffusionsöppen duk istället för traditionell takpapp. 1000 gånger smidigare och snabbare att lägga, och som sagt, diffusionsöppen. Vi la om ett helt garagetak på ca 65kvm på en dag. Det hade takpanneplåt på, så det var ju snabbt att få av och lägga på den igen. Hade det varit tegel eller betong hade det ju tagit en dag till ;)

Själv hade jag inte lagt takpapp på blöt råspont, känns som risken är stor att det börjar mögla innan det hinner torka ut.

Men som sagt, om det inte är för sent, överväg att köra med en sådan diffusionsöppen duk istället för takpapp.

Kommer att lägga trebolit ytpapp, funkar det då med diffusionsöppen duk? Eller lägger man sån när man spikar läckt?

lmoberg skrev:
Kommer att lägga trebolit ytpapp, funkar det då med diffusionsöppen duk? Eller lägger man sån när man spikar läckt?
Aha, nej, då är det ingen mening med en diffusionsöppen underlagsduk. Den funkar bara om du har någon form av pannor eller plåt som ger en luftspalt.

Fast det finns en mening ändå, och det är att det ändå är så mycket enklare att lägga, att det kan vara värt pengarna ändå ;).

DÄrtill så kan du ju låta den diffusionsöppna underlagsduken ligga ett tag innan du lägger på ytpappen, och då får råsponten en chans att torka ur ännu lite bättre, om den är fuktig när du lägger underlagstaket.

thomasx skrev:
Aha, nej, då är det ingen mening med en diffusionsöppen underlagsduk. Den funkar bara om du har någon form av pannor eller plåt som ger en luftspalt.

Fast det finns en mening ändå, och det är att det ändå är så mycket enklare att lägga, att det kan vara värt pengarna ändå ;).
På vilket sätt är diffusionsöppen underlagsduk "mycket enklare att lägga" än t.e.x den nya typen väv papp?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
På vilket sätt är diffusionsöppen underlagsduk "mycket enklare att lägga" än t.e.x den nya typen väv papp?
Du får gärna läsa vad jag skriver

"Då la vi en diffusionsöppen duk istället för traditionell takpapp"

Traditionell takpapp.

Jag förstår inte riktigt varför du förutsätter att jag ens ska kunna svara på din fråga om den "nya typen väv papp" som du talar om. Den har jag inte lagt, om det inte är samma sak som det jag nämner, och därför kan jag inte uttala mig om den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.