Presenningar från Byggmax är skit!

Jag hade lagt på papp på halva taket, sedan täckte jag med presenning då det skulle komma regn morgonen därpå. Regnet fortsätter att vräka ner dag efter dag och när jag är bortrest ett dygn har presseningen blåst sönder. Hålen som repen sitter i är upprivna och då har det ändå inte varit någon extrem storm.

Aja, halva taket blött, verkar inte ha runnit in nått under den papp som redan är lagd. Har nu haft presenning på i en vecka efter att det blev blött och försökt att få det luftigt under men det vill inte torka. Inte konstigt med en luftfuktighet på närmare 100% varje dag... Ser inte ut att bli något högtryck inom överskådlig framtid heller.

Det är ju en lösdriftshall till hästarna jag bygger och det kommer inte bli någon takisolering eller innertak. Ska jag få klart detta innan snön måste jag på med pappen och plåten nu. Tror ni jag kan lägga på pappen och låta sponten torka innefrån? Den är fuktig men inte genomblöt enligt min bedömning.

Tacksam för lite råd i detta. :)

Jag la papp delvis på fuktig råspont, hade duggregnat några timmar så hur fuktigt är fuktigt? Jag personligen tror inte det är något problem bara det kan torka sen vilket du har goda förutsättningar för. Ett problem dock är att få pappens limmade kant att fästa. Jag gick efter och klistrade med "takmassa" där det inte fäst ordentligt, vilket var nästan överallt. Byggnaden är iofs bara ett år men inga synliga problem ännu iaf.

eidlert skrev:
Jag la papp delvis på fuktig råspont, hade duggregnat några timmar så hur fuktigt är fuktigt? Jag personligen tror inte det är något problem bara det kan torka sen vilket du har goda förutsättningar för. Ett problem dock är att få pappens limmade kant att fästa. Jag gick efter och klistrade med "takmassa" där det inte fäst ordentligt, vilket var nästan överallt. Byggnaden är iofs bara ett år men inga synliga problem ännu iaf.
Pappen limmar man ju på pappen, inte på råsponten?

hantverkare1 skrev:
Pappen limmar man ju på pappen, inte på råsponten?
Bra påpekat!, jag är väl för trött för att tänka klart.
Det regnade lite medan vi la pappen, så den blev lite fuktig därför svår att limma.
Så det problemet slipper ju troligtvis TS.

Såhär, 10år senare.. hur gick det? 🙂
Är i liknande sits, väderleksrapporten ändrade sig

• Gilla
Pastornpå norralund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.