Medlem
· västra götaland
· 41 inlägg
Hej!
Besiktning där man skrev ”lokalt mikrobiell
Påväxt”. Jag är osäker på var det är. Jag hittar ludet stoff på tvärreglar men det tycker jag mer ser ut som rester från isoleringen. Drar man med handen försvinner det direkt.
Sen är det vitt på en bräda (se bild). Hittar ett mindre område med ludet vitt stoff men dit når jag ej.
Senaste månaderna är däruppe luftfuktighet på 70-75% mest hela tiden. Ute är det 45. Borde man såga upp en stor lucka för att kunna vädra vb?
Tips!?
Besiktning där man skrev ”lokalt mikrobiell
Påväxt”. Jag är osäker på var det är. Jag hittar ludet stoff på tvärreglar men det tycker jag mer ser ut som rester från isoleringen. Drar man med handen försvinner det direkt.
Sen är det vitt på en bräda (se bild). Hittar ett mindre område med ludet vitt stoff men dit når jag ej.
Senaste månaderna är däruppe luftfuktighet på 70-75% mest hela tiden. Ute är det 45. Borde man såga upp en stor lucka för att kunna vädra vb?
Tips!?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 605 inlägg
Det ser alldeles utmärkt ut, enligt min ödmjuka åsikt. Råkar protokollet som nämner den mikrobiella påväxten komma från ett företag som saluför olika slags mirakulösa (men tråkigt nog kostsamma) produkter för att fixa "problem" på vindar?
Medlem
· västra götaland
· 41 inlägg
Ok! Så det ser inte ut som mögel alltså? Anticimex gjorde besiktningen. Var det dom du syftade på?SågspånPappspikEternit skrev:
Det ser ut som vitmögel. Frågan är om det är aktivt och växer .
Hur är er ventilation inomhus ? Vilket år är huset ifrån ? Var i landet ligger huset ?
Så fort besiktningsbolaget ser mögel så skriver de om detta i protokollet, de vill notera allt . Sen om det är nåt att bry sig om eller inte är inte deras sak .
Jag tycker ditt tal ser fint ut, visst lite vita partier men det kunde vara brutalt mycket grisigare …
Hur är er ventilation inomhus ? Vilket år är huset ifrån ? Var i landet ligger huset ?
Så fort besiktningsbolaget ser mögel så skriver de om detta i protokollet, de vill notera allt . Sen om det är nåt att bry sig om eller inte är inte deras sak .
Jag tycker ditt tal ser fint ut, visst lite vita partier men det kunde vara brutalt mycket grisigare …
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 605 inlägg
Skulle något av det vara mögel, exempelvis nere vid takfoten, så är det ett obetydligt angrepp. Ingen anledning till orofancypowers skrev:
Anticimex vill sälja på dig någon slags lösning på det "mögelproblem" de "upptäckt" på din vind. Precis som jag trodde, tyvärr.
Skulle inte oroa mig allt för mycket men fuktigheten på vinden är något hög. 45 procent ute låter lågt här har sista tiden varit långt mycket högre utomhus. Om du vill kolla råsponten finns behändiga fuktmätare med två stift som trycks in i träet, gränsvärdet är väl 17 procent men bör helst vara något lägre. Fläckarna kan tvättas med bensaltensid eller liknande mögeldödande medel men i ditt fall behövs egentligen ingen åtgärd utan håll koll så det inte försämras.
Produkter som diskuteras: "bensaltensid"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 349 kr inkl moms
1 499 kr
Läs mer
Håller med om att det inte ser speciellt påverkat - planken med det vita får du kolla extra på om det verkligen är mögel och inte vit målarfärg eller bara legat fuktigt en tid i planktraven i byggnadsprocessen och nu är död mögel...
men... borde inte expansionskärlet vara väldigt isolerad om vinden riskerar att ha många minusgrader vintertid ??
---
Sedan kan det vara bra att kolla extra gång att du inte får luft från bostadsdelen till vinden - dvs. det skall blåsa lite i ansiktet och in i bodelen när du gläntar lite på vindsluckan från bodelssidan, annars får du titta på luftinsläpps och luftutsugningsbalansen för ventilationen i bodelen.
Vindar - även välventilerade mot utluften kommer att under vintern ha ganska hög Rh-värde som följer utomhusluftens Rh med en viss minskning beroende på hur mycket varmare vinden är gentemot utomhus, med viss fördröjning och utjämnande tendens.
Är vinden för fuktig i för lång sammanhängde tid (dvs. mer än 80% Rh och fortfarande plusgrader i mer än sex-sju dagar i rad) så finns det bara ett sätt att snabbt sänka Rh-nivån på vinden för att ta död på sporer som hunnit grott under dessa 6-7 dagar - att slå på värmekälla som tex. en kupéfläkt för bilen och värma vinden några grader C och den vägen får luften torrare - det viktiga för att avbryta groningsprocessen av mögelsporer att Rh-värdet går under 80% Rh även om det bara är typ ned till under 78% Rh en kort tid i den fuktigaste delen av vinden, så räcker det för att ta kål på groningen av sporerna och de dör.
---
Detta är nackdelen med att tilläggsisolera vindar utan att beakta tex. luftfuktigheten och temperaturen samtidigt i vinden och motsvarande samma koll på utomhusluften temperatur och fuktighet paralelllt, att vinden kan bli så kalla att de följer närmare utomhusets Rh-värde och utomhus kan vara över 80% Rh i flera månader i sträcka i november - februari-period.
Det är många som tilläggsisolerat för att spara energi och det slutat med mögelvindar istället för att vinden blivit svalare och det läcker upp mer vatteninnehållande bostadsluft samtidigt för att det inte är tillräcklig undertryck i bodelen (eller tillräckligt tät och helt läckfri med diffusionstät lager mellan bostad och vind - det räcker med hål stor som diametern av en blyertspenna i lagret på hela vindsarean för att det skall bli problem - eller en tom. VP-rör mellan bostadsdelen och vinden som inte är fylld med kabel - när man inte har undertryck i bostaden gentemot vinden...).
men... borde inte expansionskärlet vara väldigt isolerad om vinden riskerar att ha många minusgrader vintertid ??
---
Sedan kan det vara bra att kolla extra gång att du inte får luft från bostadsdelen till vinden - dvs. det skall blåsa lite i ansiktet och in i bodelen när du gläntar lite på vindsluckan från bodelssidan, annars får du titta på luftinsläpps och luftutsugningsbalansen för ventilationen i bodelen.
Vindar - även välventilerade mot utluften kommer att under vintern ha ganska hög Rh-värde som följer utomhusluftens Rh med en viss minskning beroende på hur mycket varmare vinden är gentemot utomhus, med viss fördröjning och utjämnande tendens.
Är vinden för fuktig i för lång sammanhängde tid (dvs. mer än 80% Rh och fortfarande plusgrader i mer än sex-sju dagar i rad) så finns det bara ett sätt att snabbt sänka Rh-nivån på vinden för att ta död på sporer som hunnit grott under dessa 6-7 dagar - att slå på värmekälla som tex. en kupéfläkt för bilen och värma vinden några grader C och den vägen får luften torrare - det viktiga för att avbryta groningsprocessen av mögelsporer att Rh-värdet går under 80% Rh även om det bara är typ ned till under 78% Rh en kort tid i den fuktigaste delen av vinden, så räcker det för att ta kål på groningen av sporerna och de dör.
---
Detta är nackdelen med att tilläggsisolera vindar utan att beakta tex. luftfuktigheten och temperaturen samtidigt i vinden och motsvarande samma koll på utomhusluften temperatur och fuktighet paralelllt, att vinden kan bli så kalla att de följer närmare utomhusets Rh-värde och utomhus kan vara över 80% Rh i flera månader i sträcka i november - februari-period.
Det är många som tilläggsisolerat för att spara energi och det slutat med mögelvindar istället för att vinden blivit svalare och det läcker upp mer vatteninnehållande bostadsluft samtidigt för att det inte är tillräcklig undertryck i bodelen (eller tillräckligt tät och helt läckfri med diffusionstät lager mellan bostad och vind - det räcker med hål stor som diametern av en blyertspenna i lagret på hela vindsarean för att det skall bli problem - eller en tom. VP-rör mellan bostadsdelen och vinden som inte är fylld med kabel - när man inte har undertryck i bostaden gentemot vinden...).
Medlem
· västra götaland
· 41 inlägg
Tack! Nja ventilationen är väl sämre. paxfläkt badrum entreplan och en passiv frånluft i kök där man tagit bort köksfläkten. Finns endast kolfilterfläkt. I källaren har jag satt in en melanisk fläkt i tvättstuga.C claym skrev:Det ser ut som vitmögel. Frågan är om det är aktivt och växer .
70talshus. Halland.
Medlem
· västra götaland
· 41 inlägg
Nä skulle stått 75%. Ok men då håller jag uppsikt!B Bitterhetsakademin skrev:Skulle inte oroa mig allt för mycket men fuktigheten på vinden är något hög. 45 procent ute låter lågt här har sista tiden varit långt mycket högre utomhus. Om du vill kolla råsponten finns behändiga fuktmätare med två stift som trycks in i träet, gränsvärdet är väl 17 procent men bör helst vara något lägre. Fläckarna kan tvättas med bensaltensid eller liknande mögeldödande medel men i ditt fall behövs egentligen ingen åtgärd utan håll koll så det inte försämras.
Använd näsan, för att bekräfta om det är mögel.
Har man misstänkta fläckar kan man ta en penna och ringa in dem och skriva datum, då kan du se om de växer. Foton är också bra.
Fuktmätare är en billig och bra investering, förmodligen helt onödig för vindens hälsa, men du sover bättre
se bara till att trycka in ordentligt och prova på lite olika platser.
Har man misstänkta fläckar kan man ta en penna och ringa in dem och skriva datum, då kan du se om de växer. Foton är också bra.
Fuktmätare är en billig och bra investering, förmodligen helt onödig för vindens hälsa, men du sover bättre
Produkter som diskuteras: "Fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vår vind är ett riskområde enligt Anticimex då det är för hög luftfuktighet, men samtidigt har den klarat sig i 100 år, eller iaf ca 30 år sen man slutade med oljepanna som värmde upp den genom murstock.
Har förstått det att man ska vara försiktig o ändra förutsättningarna för t ex vind genom t ex ventilation eller isolering.
Jag har spikat upp två-tre nya små fräscha träskivor på vår vind, börjar det bli mögel så borde det synas på dom.
Har förstått det att man ska vara försiktig o ändra förutsättningarna för t ex vind genom t ex ventilation eller isolering.
Jag har spikat upp två-tre nya små fräscha träskivor på vår vind, börjar det bli mögel så borde det synas på dom.
Där kan ju en bov ligga . Dvs undermålig ventilationen inne ”kan göra” att varm fuktig luft sipprar upp på vinden .fancypowers skrev:
mögel på vinden är inte ett problem , det är ett symptom på att nåt annat i huset bör fixas - tex förbättra ventilationen. Att behandla (via kemikalier eller mekaniskt slipa bort det) löser inte grundproblemet. Möglet kommer komma tillbaka så länge grundproblemet finns
Medlem
· västra götaland
· 41 inlägg
Tack för en otroligt god redogörelse för hur detta fungerar! Mitt hus har värdelös ventilation. Inte ens en köksfläkt och inga tilluftsventiler på entreplan dock paxfläkt badrum. I källaren finns flera tilluftsvebtiler och en frånluftfläkt. Finns spis i källare som ska sotas. Antar att utifrån din redogörelse så är det denna som skulle kunna höja tempen på vinden och störa groningen av sporer - om spisen körs lite då och då?X xxargs skrev:Håller med om att det inte ser speciellt påverkat - planken med det vita får du kolla extra på om det verkligen är mögel och inte vit målarfärg eller bara legat fuktigt en tid i planktraven i byggnadsprocessen och nu är död mögel...
---
---
Utifrån det du skriver så bör jag väl sätts typ en fläkt på taket så att frånlufttsflödet ökar?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Tror de skriver så i protokollet oavsett för att försäkra sig mot att någon anmäler dem för fel om de senare hittar något. Stod precis samma notering om vår vind men under dessa 6år med en del jobb samt rännande pga förvaring har jag aldrig hittat vart denna påväxt skulle vara.
Ja någon typ av fläkt behöver du för att förbättra luften inomhus . Det är ju egentligen det som är viktigast eftersom det är där ni vistas merparten av tiden (och inte på vinden ). Får ni bättre luft i huset kan ”problemet ” på vinden lösa sig. Som jag skrev tidigare : problemet på vinden är bara en konsekvens av att ni har dålig ventilation i huset (mest troligt)fancypowers skrev:
Tack för en otroligt god redogörelse för hur detta fungerar! Mitt hus har värdelös ventilation. Inte ens en köksfläkt och inga tilluftsventiler på entreplan dock paxfläkt badrum. I källaren finns flera tilluftsvebtiler och en frånluftfläkt. Finns spis i källare som ska sotas. Antar att utifrån din redogörelse så är det denna som skulle kunna höja tempen på vinden och störa groningen av sporer - om spisen körs lite då och då?
Utifrån det du skriver så bör jag väl sätts typ en fläkt på taket så att frånlufttsflödet ökar?
Vi hade samma. Lite mögel på viden och kass , noll, ventilation . Ett självdrag som inte funkade . Vi satte en fläkt på skorstenen (vi använder inte murstocken och skorsten för att elda). Jag minns fortfarande vilken skillnad det blev i luftkvaliteten när jag slog på fläkten .
Visst vi ”eldar för kråkorna ” men luften är bra !