Hej!
Jag bor i en villa byggd 1981 i Falun. Huset är på 166 m2 och har krypgrund, vilken jag kontrollerar med jämna mellanrum (fuktkvotsmätning).

Tyckte att delar av utrymmet kändes fuktigare än vanligt i slutet av sommaren, vilket mätaren också visade. Kontaktade då Anticimex, som skickade en besiktningsman.

Efter besiktningen konstaterade han att fuktkvoten låg på 18 procent i blindbotten i en del av utrymmet. Resten av krypgrunden såg bra ut, enligt hans bedömning.

För att åtgärda detta rådde han mig att täcka markytan närmast grunden med åldersbeständig plast (befintlig markplast hade flyttat på sig). Den nya plasten skruvas fast med läkt i grunden så att den inte rör på sig.

Däremot tyckte han inte att jag behövde installera en avfuktare i den delen av krypgrunden som är för fuktig.

Min fråga: Kan det verkligen räcka med att lägga ut mer markplast? Eller bör jag sätta in en avfuktare i utrymmet ändå för att hålla fukten borta?

Tack på förhand!
 
K kallejuan skrev:
Hej!
Jag bor i en villa byggd 1981 i Falun. Huset är på 166 m2 och har krypgrund, vilken jag kontrollerar med jämna mellanrum (fuktkvotsmätning).

Tyckte att delar av utrymmet kändes fuktigare än vanligt i slutet av sommaren, vilket mätaren också visade. Kontaktade då Anticimex, som skickade en besiktningsman.

Efter besiktningen konstaterade han att fuktkvoten låg på 18 procent i blindbotten i en del av utrymmet. Resten av krypgrunden såg bra ut, enligt hans bedömning.

För att åtgärda detta rådde han mig att täcka markytan närmast grunden med åldersbeständig plast (befintlig markplast hade flyttat på sig). Den nya plasten skruvas fast med läkt i grunden så att den inte rör på sig.

Däremot tyckte han inte att jag behövde installera en avfuktare i den delen av krypgrunden som är för fuktig.

Min fråga: Kan det verkligen räcka med att lägga ut mer markplast? Eller bör jag sätta in en avfuktare i utrymmet ändå för att hålla fukten borta?

Tack på förhand!
Ja det kan mycket väl räcka, att minska tillförd fukt genom att den hindras komma in gör ju att fukthalten minskar.
 
  • Gilla
Maalkl och 1 till
  • Laddar…
Möglet gillar fukt men inte kyla. (googla diagram "mögelindex"). Loggar RF & temp (via radiosignal) vind, krypgrund, våtrum (30 min) sedan 2022. Tork i grunden nyttig sedan 2023. Trodde på tork även kallvinden men ser ännu ok ut trots att klimatet blir allt klibbigare. Gillar loggarna.
 
Det finns väl absolut anledning att börja med att prova om det räcker med plast. En avfuktare kostar både i installation och drift.

Vi har en avfuktare i grunden till vårt fritidshus som tidigare ägare låtit sätta dit. Den drar ungefär lika mycket el som värmesystemet. Vi håller huset på ca +10 över vintern med en luftvärmepump, den drar ca 1 500 kWh/år, avfuktaren drar ca 1 200 kWh/år.

Vår avfuktare skulle jag inte våga ta bort, den behövs uppenbarligen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.