658 läst ·
3 svar
658 läst
3 svar
Skippa avfuktare i fuktig krypgrund?
Hej!
Jag bor i en villa byggd 1981 i Falun. Huset är på 166 m2 och har krypgrund, vilken jag kontrollerar med jämna mellanrum (fuktkvotsmätning).
Tyckte att delar av utrymmet kändes fuktigare än vanligt i slutet av sommaren, vilket mätaren också visade. Kontaktade då Anticimex, som skickade en besiktningsman.
Efter besiktningen konstaterade han att fuktkvoten låg på 18 procent i blindbotten i en del av utrymmet. Resten av krypgrunden såg bra ut, enligt hans bedömning.
För att åtgärda detta rådde han mig att täcka markytan närmast grunden med åldersbeständig plast (befintlig markplast hade flyttat på sig). Den nya plasten skruvas fast med läkt i grunden så att den inte rör på sig.
Däremot tyckte han inte att jag behövde installera en avfuktare i den delen av krypgrunden som är för fuktig.
Min fråga: Kan det verkligen räcka med att lägga ut mer markplast? Eller bör jag sätta in en avfuktare i utrymmet ändå för att hålla fukten borta?
Tack på förhand!
Jag bor i en villa byggd 1981 i Falun. Huset är på 166 m2 och har krypgrund, vilken jag kontrollerar med jämna mellanrum (fuktkvotsmätning).
Tyckte att delar av utrymmet kändes fuktigare än vanligt i slutet av sommaren, vilket mätaren också visade. Kontaktade då Anticimex, som skickade en besiktningsman.
Efter besiktningen konstaterade han att fuktkvoten låg på 18 procent i blindbotten i en del av utrymmet. Resten av krypgrunden såg bra ut, enligt hans bedömning.
För att åtgärda detta rådde han mig att täcka markytan närmast grunden med åldersbeständig plast (befintlig markplast hade flyttat på sig). Den nya plasten skruvas fast med läkt i grunden så att den inte rör på sig.
Däremot tyckte han inte att jag behövde installera en avfuktare i den delen av krypgrunden som är för fuktig.
Min fråga: Kan det verkligen räcka med att lägga ut mer markplast? Eller bör jag sätta in en avfuktare i utrymmet ändå för att hålla fukten borta?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja det kan mycket väl räcka, att minska tillförd fukt genom att den hindras komma in gör ju att fukthalten minskar.K kallejuan skrev:Hej!
Jag bor i en villa byggd 1981 i Falun. Huset är på 166 m2 och har krypgrund, vilken jag kontrollerar med jämna mellanrum (fuktkvotsmätning).
Tyckte att delar av utrymmet kändes fuktigare än vanligt i slutet av sommaren, vilket mätaren också visade. Kontaktade då Anticimex, som skickade en besiktningsman.
Efter besiktningen konstaterade han att fuktkvoten låg på 18 procent i blindbotten i en del av utrymmet. Resten av krypgrunden såg bra ut, enligt hans bedömning.
För att åtgärda detta rådde han mig att täcka markytan närmast grunden med åldersbeständig plast (befintlig markplast hade flyttat på sig). Den nya plasten skruvas fast med läkt i grunden så att den inte rör på sig.
Däremot tyckte han inte att jag behövde installera en avfuktare i den delen av krypgrunden som är för fuktig.
Min fråga: Kan det verkligen räcka med att lägga ut mer markplast? Eller bör jag sätta in en avfuktare i utrymmet ändå för att hålla fukten borta?
Tack på förhand!
Möglet gillar fukt men inte kyla. (googla diagram "mögelindex"). Loggar RF & temp (via radiosignal) vind, krypgrund, våtrum (30 min) sedan 2022. Tork i grunden nyttig sedan 2023. Trodde på tork även kallvinden men ser ännu ok ut trots att klimatet blir allt klibbigare. Gillar loggarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det finns väl absolut anledning att börja med att prova om det räcker med plast. En avfuktare kostar både i installation och drift.
Vi har en avfuktare i grunden till vårt fritidshus som tidigare ägare låtit sätta dit. Den drar ungefär lika mycket el som värmesystemet. Vi håller huset på ca +10 över vintern med en luftvärmepump, den drar ca 1 500 kWh/år, avfuktaren drar ca 1 200 kWh/år.
Vår avfuktare skulle jag inte våga ta bort, den behövs uppenbarligen.
Vi har en avfuktare i grunden till vårt fritidshus som tidigare ägare låtit sätta dit. Den drar ungefär lika mycket el som värmesystemet. Vi håller huset på ca +10 över vintern med en luftvärmepump, den drar ca 1 500 kWh/år, avfuktaren drar ca 1 200 kWh/år.
Vår avfuktare skulle jag inte våga ta bort, den behövs uppenbarligen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
