Det här är ett gammalt hus/stuga som är omöjligt att ångspärra helt tätt innifrån.
Nu funderade vi att göra det från kallvinden själv, och som jag har läst ska man inte göra det eftersom fukt/kondens kan samla sig vid reglarna. (Se på bilderna,.röd markerat är reglarna)
Frågan 1: är det sant? Kanske någon som kan länka en bra artikel omkring det?
Vi frågade en Spray-Isolerings företag och dem kan tänka sig att spraya hela kallvinden. Inte direkt mot taket men golvet på kallvinden själv.
Isoleringen är 100% tätt så det kommer att funka som ångspärr.
Frågan 2:
Men funderingen här är: blir det inte samma att fukt/kondens samlar sig vid reglarna?
Jag ser inte direkt skillnaden med at ångspärra själv med byggplast och gå rund reglarna.
Hoppas ni förstår vad jag menar precis 😁
Nu funderade vi att göra det från kallvinden själv, och som jag har läst ska man inte göra det eftersom fukt/kondens kan samla sig vid reglarna. (Se på bilderna,.röd markerat är reglarna)
Frågan 1: är det sant? Kanske någon som kan länka en bra artikel omkring det?
Vi frågade en Spray-Isolerings företag och dem kan tänka sig att spraya hela kallvinden. Inte direkt mot taket men golvet på kallvinden själv.
Isoleringen är 100% tätt så det kommer att funka som ångspärr.
Frågan 2:
Men funderingen här är: blir det inte samma att fukt/kondens samlar sig vid reglarna?
Jag ser inte direkt skillnaden med at ångspärra själv med byggplast och gå rund reglarna.
Hoppas ni förstår vad jag menar precis 😁
Jag satte ångbroms mellan bjälkarna, inte över finns nån risk att man håller kvar fukt då eller hur det nu var. Huset har inte brakat ihop än. Vad vem säger att isoleringen är 100% tät och vad spelar det för roll? Du vill inte ha in fukten inifrån där ändå.
Intressant! Men fukten ta sig inte till vinden via bjälkarna själv..?D Drburr skrev:
Eller det blir kanske så otroligt långsamt att det hinner också att torka ut..?
Nej, självklart inte.useless skrev:
Man ta ut isoleringen, och sedan lägger man ångspärren direkt på taket och rund takreglarna.
Sedan isoleringen tillbaka.
Så att ångspärren sitter på varma sidan av isoleringen.
Mitt fråga här är hur det blir med fukt rund reglarna/bjälkarna.
Eftersom Spray-Isolerings företag sa att dem har gjort det här förrut.
Tanken är nog att trögheten i bjälkarna är tillräcklig. Fanns en pdf/guide från nån myndighet som gick igenom det. Hittar den inte nu när jag söker dock.nicky.vuerstaek skrev:
Med sprayisolering är nog tanken att det blir helt tätt mellan isoleringen och bjälkarna, vilket innebär att ingen fuktig luft kan leta sig upp längs bjälkarnas sidor. Om du lägger ångspärr är utmaningen att få det helt tätt mot bjälkarna.
Finns det kondensskydd mot takplåten?
Svårt att få det bra. Skaffa några presenningar, Biltema har bra priser på rejäla sådana, 650 g m2. Riv en fjärdedel av taket åt gången och åtgärda.nicky.vuerstaek skrev:
Är nog bästa lösningen.
Om plasten läggs över reglarna hamnar den på kalla sidan = no, no - aldrig.nicky.vuerstaek skrev:
Om reglarna täcks in med säg 20-30 cm isolering så är de på varma sidan och då kan det fungera.
Huruvida det blir ngn ansamling med fukt vidd reglarna om man inte isolerar över dem beror nog mestadels på takkonstruktionen (innertak). Dvs modernt med glespanel så är risken stor iom att luft kan röra sig obehindrat från en del av taket till en annan. Om det då finns mindre luftläckor vid bjälkarna så får man en skorstenseffekt där varm & fuktig inomhusluft kan pysa ut och kondensera.
Med ett homogent tak typ råspont så kan inte luften flytta sig på samma sätt och därmed är risken mindre.
Att täcka in takbjälkarna även ovanpå med isolering är bra men inte alltid praktiskt möjligt. Särskilt inte ut mot takfoten där utrymmet aldrig är tillräckligt.
Oldboy skrev:
TS skrev ju att isoleringen skulle bort först:
nicky.vuerstaek skrev:
Jo, dvs plasten läggs mot innertaket mellan takstolarna men dras sedan över takstolarna då det inte går att dra den under om inte innertaket rivs.
Då finns det en risk att det blir kondens under plasten ovanpå takstolarnas underram/bjälklaget och därmed en risk att takstolarnas underram börjar ruttna och tappa bärighet.
Isolerar man med 20-30 cm isolering ovanpå takstolarnas underram så bör det inte vara några problem då plasten även här kommer att vara på den varma sidan.
Då finns det en risk att det blir kondens under plasten ovanpå takstolarnas underram/bjälklaget och därmed en risk att takstolarnas underram börjar ruttna och tappa bärighet.
Isolerar man med 20-30 cm isolering ovanpå takstolarnas underram så bör det inte vara några problem då plasten även här kommer att vara på den varma sidan.
Oldboy skrev:
Jo, dvs plasten läggs mot innertaket mellan takstolarna men dras sedan över takstolarna då det inte går att dra den under om inte innertaket rivs.
Det borde inte vara någon risk om man är noggrann och fäster plasten mot takstolen i nederkant. Man kan klämma fast plasten genom att skruva fast en tunn träribba.
Det förutsätter att takstolen är idealt slät på sidan av underramen. Det brukar aldrig vara fallet om det är ngn form av fackverkstakstol. En gammal ramverkstakstol av rejält väldimensionerat virke kan vara det men brukar inte vara idealt slät eller utan vrid-/kärnsprickor.
Om takstolen nu skulle vara idealt slät så det går bra att klämma plasten tätt mot så kan man ju med fördel låta bli plasten på ovansidan av takstolens underram.
Sedan är det ofta väldigt svårt att få till ett utmärkt hantverk när man ligger och kämpar för att öht komma åt längst ute vid takfoten. Den moderna metoden med plast och mineralull är ju en känslig, ömtålig och krävande* "lösning".
* Noggrant och perfekt hantverk krävs, överallt.
Om takstolen nu skulle vara idealt slät så det går bra att klämma plasten tätt mot så kan man ju med fördel låta bli plasten på ovansidan av takstolens underram.
Sedan är det ofta väldigt svårt att få till ett utmärkt hantverk när man ligger och kämpar för att öht komma åt längst ute vid takfoten. Den moderna metoden med plast och mineralull är ju en känslig, ömtålig och krävande* "lösning".
* Noggrant och perfekt hantverk krävs, överallt.
Klicka här för att svara