F
Hej!

Detta blir mitt första inlägg och har läst runt mycket på forumet och letat svar på vad detta kan vara, vad som skall göras.

Huset det gäller är byggt 1974, som jag skall köpa framöver. Nere i källaren i ett inrett gästrum så har en fläck på väggen dykt upp senaste åren som känns fuktig. Vad jag vet är huset aldrig dränerat, så det blir absoluta prioritet efter köp. Tänkte att jag bifogar bilderna här och ser vad ni säger, är väldigt färsk på området men är heller inte rädd för att åtgärda sånt här på egen hand.

Tack på förhand!

• Fuktig fläck på tapeten vid golvlisten i ett gästrum som kan tyda på behov av dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläck på källarvägg bredvid eluttag och sladdar, misstänkt vattenskada i hus från 1974.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att börja med att gräva ur runt huset och dränera om är en mycket bra början, som du redan listat ut. Då får man också ordning på allt dagvatten från stuprör, vilket ibland kan vara orsaken till ökat vattentryck mot källarvägg.

• Gilla
Frallses
  • Laddar…
Börja inte med att dränera. Ta bara bort all tapet och skrapa väggen "ren" är det bara lite fukt så kommer den att avdunsta mot rummet. Avvakta en höst och vår. Är allt lugnt måla med silikatfärg.

Jämför med att ställa en möbel mot en källarvägg, bakom skåpet/soffan fångar du fukten=problem . Väggen bara 20 cm till höger kan vara helt torr.

• Gilla
Frallses
  • Laddar…
Som svar ovan så är att åtgärda dränering det första du ska göra innan du funderar på åtgärder inomhus. Isolera gärna samtidigt med tex isodrän eller liknande. Jag körde med pordrän och deras sjukt smidiga dränklossar som tar bort mycket av det tunga arbetet med grus.
Det viktigaste är nog ändå att se till att dagvatten leds bort från huset. Även om det ser ut att gå ner i marken i rör så kan det vara så att rören bara är avslutade under mark (så var det på mitt förra hus, rören slutade 1m ner i marken)
När dräneringen är klar så får du riva upp det som verkar skadat inomhus och åtgärda när du ser omfattningen på skada.
Du kan riva upp väven redan nu för att kolla så det inte är mögel bakom för att vara på den säkra sidan och "veta" men åtgärden på utsidan är prio ett.

Håller inte med om dränering.

Inredd källare i hus från sjuttiotalet är alltid dåligt.
Även med ny dränering så har du risk för fukt underifrån och kondensproblem i hörn/golv.

Börja med att riva ut den värdelösa vävtapeten med plastfärg på, viss sannolikhet för mögel under.
Sen fortsätter du med trälister och plastmattan som inte heller hör hemma där.
Under mattan hittar du antagligen träreglar som också ska bort.

Ovanstående bör du göra oavsett status på dränering, så lika bra att göra direkt.

Sen bygger du upp med klinker, puts osv..

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
F
Tack för snabba svar!

Kommer förmodligen bli så, att jag börjar med rummet ifråga, ser hur det omfattar sig. Tänker att man kanske gärna väntar med dränering till vår/sommar när klimatet är lite bättre? För husköpet sker ej förens sen höst.

F Frallses skrev:
Tack för snabba svar!

Kommer förmodligen bli så, att jag börjar med rummet ifråga, ser hur det omfattar sig. Tänker att man kanske gärna väntar med dränering till vår/sommar när klimatet är lite bättre? För husköpet sker ej förens sen höst.
Dränering kan med fördel göras på vintern. Om det är tjäle i marken så kör inte grävmaskinen sönder gräsmattan lika mycket, och är källaren inte isolerad tidigare så bildas det aldrig speciellt mycket tjäle mot huset så det går fint att gräva ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.