6 887 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Fukt tränger upp genom källargolvet. Tips på lösning?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Jag tror som sagt snarare att det kommer från väggen bakom skivorna, kommer du åt och kan känna bakom skivan?T Tungstenen skrev:
Har nämligen själv putssläpp i källaren på grund av fuktvandring.
Ok, ja jag kommer åt. Det är något fuktigt på vissa ställen annars är det relativt torrt. Men ganska svårt att få en helhetsbild med skivan där. Kanske är läge att riva bort den för att kika ordentligt.
Tyvärr går det ju sällan lita på ritningarna. Men det ligger säkert teglerör där. Kanske går de till en stenkista som är helt mättad efter de senaste veckornas regn. Tror tyvärr det är angeläget att titta på ett sätt att leda bort vattnet med nya rör. Kanske behöver du inte göra om allt dock. kan räcka med att göra hörnet om det är tight med ekonomin. Det förutsätter dock att det går att flytta på vattnet på något sätt. Utlopp är ju en förutsättning för att det ska funka.T Tungstenen skrev:
Är röret som stupröret går ned i gjutjärn? Skulle även kunna vara så att du har en stenkista kopplad till det som har gett upp. Kan vara värt att filma, ser du om det står vatten i röret?
Biltema har billiga stenkistor om det är det som är problemet. Lite nya rör, glidex och hyra en minigrävare så kan det va löst.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Sand kommer säkert från putssläpp mtp åldern på huset. blir bara sand kvar när kalkputs ger upp (tro mig jag vet, har kunnat dammsuga ner putsen på några väggar i källaren).T Tungstenen skrev:
Hus från 46 och inte dränerat. Det normala är då att takvattnet leds ner i en hög med stenar straxt under marknivå.T Tungstenen skrev:
Eftersom du har en korrelation med regn så ska du förstås börja med att leda ut takvattnet bort från huset och se vad som händer. Det är snabbt gjort - gör det överallt runt huset.
Därefter kan du gräva lite och se var det gråa röret slutar. Finns det ett rörsystem en bit ner som leder vatten till en dagvattenbrunn eller ut i avloppet så är det inte takvattnet som är problemet. Men, att grundvatten skulle vara problemet efter ett regn håller jag för osannolikt (men inte omöjligt).
Tack! Jag ska undersöka dina frågeställningar lite djupare så kan jag återkomma med mina fynd. Bra tips med stenkista.A ArWo skrev:Tyvärr går det ju sällan lita på ritningarna. Men det ligger säkert teglerör där. Kanske går de till en stenkista som är helt mättad efter de senaste veckornas regn. Tror tyvärr det är angeläget att titta på ett sätt att leda bort vattnet med nya rör. Kanske behöver du inte göra om allt dock. kan räcka med att göra hörnet om det är tight med ekonomin. Det förutsätter dock att det går att flytta på vattnet på något sätt. Utlopp är ju en förutsättning för att det ska funka.
Är röret som stupröret går ned i gjutjärn? Skulle även kunna vara så att du har en stenkista kopplad till det som har gett upp. Kan vara värt att filma, ser du om det står vatten i röret?
Biltema har billiga stenkistor om det är det som är problemet. Lite nya rör, glidex och hyra en minigrävare så kan det va löst.
Gällande sanden: Tack, det låter ju som en rimlig förklaring på det hela. Tänker att jag ska riva bort gipset som sitter på väggen där och ta en ordentlig till på det hela inifrån med.
Fina tips, stort tack. Tänker att det låter som en billig, och rimlig lösning att testa inledningsvis - dvs att undersöka hur takvattnet leds - och åtgärda detta i ett första steg. Jag undersöker detta och återkommer med mina fyndMathiasS skrev:
Hus från 46 och inte dränerat. Det normala är då att takvattnet leds ner i en hög med stenar straxt under marknivå.
Eftersom du har en korrelation med regn så ska du förstås börja med att leda ut takvattnet bort från huset och se vad som händer. Det är snabbt gjort - gör det överallt runt huset.
Därefter kan du gräva lite och se var det gråa röret slutar. Finns det ett rörsystem en bit ner som leder vatten till en dagvattenbrunn eller ut i avloppet så är det inte takvattnet som är problemet. Men, att grundvatten skulle vara problemet efter ett regn håller jag för osannolikt (men inte omöjligt).
Sedan när det regnar att du har koll på hängrännor så du inte har stopp så dom svämar över.T Tungstenen skrev:
Om det bara kommer in vatten vid regn så torkar en avfuktare ut en del och när grundproblemet väl är löst vill man antagligen fortfarande köra någon avfuktning för att torka upp rejält.Viktor.J skrev:
Golvet ser ut att ha en lokal sänka där det är vatten. Kan det ha satt sig där ?
Hur högt ligger marknivån på andrasidan väggen ?
Att sätta in en avfuktare hjälper inte om du inte tätar all inkommande uteluft och accepterar att du ska avfukta allt vatten som finns bakom väggen med.
Om grundvattennivån kan stå så högt efter ”några dagars regn” så hade jag övervägt att lösa problemet istället för att hantera sysymptomen.
Efter det så kommer avfuktaren fortfarande kunna förbättra klimatet och man kan också upptäcka nya vattenproblem innan det syns så tydligt som i första inlägget.
Självklart inte hela lösningen men en relativt billig åtgärd.
Sen ör jag färgad av hus som tagit bort eldningspannan i källaren och ersatt med bergvärme där nästan alla jag stött på behöver en avfuktare.
Känns som det är en del jord att gräva bort. Jag tänker att om så mycket fukt trycks upp
om jag inte förstått det fel så kan en avfuktare i en källare som är felaktigt isolerad dra in fukt/förbättra fuktvandringen under vissa förutsättningar. Enda tillfällena jag använder avfuktare i min väldigt duktiga källare är 1: när jag tvättar (har även mekanisk frånluft) eller 2: när varm fuktig sommarluft kondenserar på källargolvet.Z z_bumbi skrev:Om det bara kommer in vatten vid regn så torkar en avfuktare ut en del och när grundproblemet väl är löst vill man antagligen fortfarande köra någon avfuktning för att torka upp rejält.
Efter det så kommer avfuktaren fortfarande kunna förbättra klimatet och man kan också upptäcka nya vattenproblem innan det syns så tydligt som i första inlägget.
Självklart inte hela lösningen men en relativt billig åtgärd.
Sen ör jag färgad av hus som tagit bort eldningspannan i källaren och ersatt med bergvärme där nästan alla jag stött på behöver en avfuktare.
Bra ide, tack - det ska jag göra. Har även ikväll byggt en annordning som leder bort vattnet från stupröret en längre bit bort. Blir intressant att se om det ger någon effekt.A ArWo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden