I ena hörnet av pannrummet i källaren tränger det upp vatten när det regnat några dagar. Förmodligen pga att grundvattnet trycker på. Känner man längst golvet så är det blöt sand, dvs som att det är en springa som inte är tät. Väggen i övrigt är torr. Tips på vad man kan göra? Är dränering ett måste eller finns det andra lösningar?

• Tomt rum med grått kakelgolv, vitmålade väggar, radiator och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med kakelgolv, mögelskador och sliten tapet.
    Skapa konto
  • Väggmöte med flislagt golv, smuts, skräp, och färg som flagar. Mögel eller smuts synligt.
    Skapa konto
Tyvärr nog bara å börja gräva

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kolla över hängrännor, stuprör och lutningen på marken. Gå ut en dag dett regnar och se hur vattnet rör sig.

Köp en avfuktare så får du bort fukten.

• Gilla
bettet och 1 till
  • Laddar…
Golvet ser ut att ha en lokal sänka där det är vatten. Kan det ha satt sig där ?

Hur högt ligger marknivån på andrasidan väggen ?

Att sätta in en avfuktare hjälper inte om du inte tätar all inkommande uteluft och accepterar att du ska avfukta allt vatten som finns bakom väggen med.

Om grundvattennivån kan stå så högt efter ”några dagars regn” så hade jag övervägt att lösa problemet istället för att hantera symptomen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Kolla över hängrännor, stuprör och lutningen på marken. Gå ut en dag dett regnar och se hur vattnet rör sig.

Köp en avfuktare så får du bort fukten.
Tack! ska kika på detta.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Golvet ser ut att ha en lokal sänka där det är vatten. Kan det ha satt sig där ?

Hur högt ligger marknivån på andrasidan väggen ?

Att sätta in en avfuktare hjälper inte om du inte tätar all inkommande uteluft och accepterar att du ska avfukta allt vatten som finns bakom väggen med.

Om grundvattennivån kan stå så högt efter ”några dagars regn” så hade jag övervägt att lösa problemet istället för att hantera symptomen.
Tack Viktor!

Skulle kunna vara en sättning där, märker dock inte att golvet lutar på övriga våningar, men det kanske man inte gör? Golvet i just det rummet i källaren är ganska ojämnt.

Tror inte att en avfuktar löser problemet heller. När det kommer vatten så blir det en ganska stor pöl på golvet där vid brunnen.

Tänker du att det är dränering som gäller? Eller ser du andra lösningar?

T Tungstenen skrev:
Tack Viktor!

Skulle kunna vara en sättning där, märker dock inte att golvet lutar på övriga våningar, men det kanske man inte gör? Golvet i just det rummet i källaren är ganska ojämnt.

Tror inte att en avfuktar löser problemet heller. När det kommer vatten så blir det en ganska stor pöl på golvet där vid brunnen.

Tänker du att det är dränering som gäller? Eller ser du andra lösningar?
Vad finns på motstående sida av väggen ?

Hur gammalt är huset? Är det ett äldre hus med oarmerat betonggolv så skulle det väl inte vara omöjligt att det underminerats inne i hörnet och golvet därmed har sjunkit. Med det sagt, vad är det för rör som sticker ut på väggen? Det är inte någon gammal kapad påfyllning till oljetank som börjat läcka?

Dränerar själv just nu (har haft grävare som grävt upp runt huset åt mig. Visade sig att endast 30% av huset som står i moränlera faktiskt hade dränering öht. och där det fanns har de bara satt platon och inte penslat på asfalt. Mao inte omöjligt att det helt saknas dränering. I vårat fall är husets grund gjuten med gjutform på båda sidor. Av allt att döma har man inte bemödat sig med att gräva ner tegelrör utanför grunden. Istället har man fyllt upp med stenar i botten (Morän...). Redan stor skillnad på klimatet och då har jag inte ens fått på isoleringen än.

Du ser ut att ha något skivmaterial på väggarna?
Spontant ser gruset ut att kunna vara putsen på insidan av väggarna som smulat sönder.

M
A ArWo skrev:
Hur gammalt är huset? Är det ett äldre hus med oarmerat betonggolv så skulle det väl inte vara omöjligt att det underminerats inne i hörnet och golvet därmed har sjunkit. Med det sagt, vad är det för rör som sticker ut på väggen? Det är inte någon gammal kapad påfyllning till oljetank som börjat läcka?

Dränerar själv just nu (har haft grävare som grävt upp runt huset åt mig. Visade sig att endast 30% av huset som står i moränlera faktiskt hade dränering öht. och där det fanns har de bara satt platon och inte penslat på asfalt. Mao inte omöjligt att det helt saknas dränering. I vårat fall är husets grund gjuten med gjutform på båda sidor. Av allt att döma har man inte bemödat sig med att gräva ner tegelrör utanför grunden. Istället har man fyllt upp med stenar i botten (Morän...). Redan stor skillnad på klimatet och då har jag inte ens fått på isoleringen än.
Vi dränerade hos oss för ca 1,5 månad sen. Källaren har blivit min bästa plats i huset sen dess, trodde aldrig det skulle bli så stor skillnad.

M
Det ser ut som att fukten är instängd bakom vävmattan på väggen, som förmodligen är målad med plastfärg som inte släpper igenom vattnet. Det är nog snarare puts från väggen som lossnat och trillat ner, eller?

Är väggen helt solid längst ner?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad finns på motstående sida av väggen ?
Så ser det ut på motsvarande sida, finns ju ett stuprör som är lite misstänkt...

• Nedrör från hängränna, grått hus med vita ränder, gräs, grus och några löv.
    Skapa konto
A ArWo skrev:

Huset är från -46 och det har inte gjorts någon dränering. Kollar jag i de gamla ritningarna ska det vara dränerat vid bygget. Makadam + tegelrör 1m under källargolvsnivå

Osäker på vad det är för rör som går det faktiskt

13th Marine 13th Marine skrev:
Du ser ut att ha något skivmaterial på väggarna?
Spontant ser gruset ut att kunna vara putsen på insidan av väggarna som smulat sönder.
Ja jag tror att det är en blandning av puts, gips samt sand som tränger upp genom springan mellan väggen och kakelplattorna på golvet

M Modski skrev:
Det ser ut som att fukten är instängd bakom vävmattan på väggen, som förmodligen är målad med plastfärg som inte släpper igenom vattnet. Det är nog snarare puts från väggen som lossnat och trillat ner, eller?

Är väggen helt solid längst ner?
Väggen är helt solid och jag tror inte problemet är att fukt går genom väggen, snarare att fukten kommer upp underifrån

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.