I min källare finns ett rum där man gjort ett uppreglat golv. I hallen utanför fanns träreglar liggandes på golvet samt isolering direkt mot bottenplattan. I detta rummet på bilden så verkar man ha byggt golvet på träplintar som står mot bottenplattan. Isoleringen har man fäst under med plast som håller upp den från bottenplattan.

På ovansidan av spåskivorna så ligger ngn slags fuktspärr. Ska man verkligen ha så? Stänger inte det inne fukt? Varför har man gjort såhär?

Parkettgolvet som ligger ovan fuktspärren håller 8-10% (mätt med extech mo55 med piggar)på den bräda jag tagit upp. Förutom en liten bit som mäter 22% (!)

Jag känner att jag skulle vilja riva ut alltihop. Vad har ni för synpunkter och kunskaper?
 
  • Mätningsband påträffar uppreglat golv med träplintar, träreglar och fuktspärr under parkett i källare, mot en lila vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur fuktigt är spånskivan? 22 %FK i golvet är ju inte så bra.
 
Centano Centano skrev:
Hur fuktigt är spånskivan? 22 %FK i golvet är ju inte så bra.
Spånskivan är bara 6%. Parkettens undersida, alltså den som ligger mot fuktspärren, är 8-10% förutom en liten bit som är 22%. Den biten har legat i anslutning mot betongvägg. Det måste väl ha vandrat dit eller!?
 
Låter som en lite tveksam lösning men den är kanske inte helkass eftersom det inte verkar fuktigare men personligen skulle jag försöka få till en bättre lösning. Har ni haft problem med golvet eller varför öppnade ni upp i första hand? Eftersom det är isolerat på ovansidan gissar jag att det är inte finns någon isolering under betongplattan vilket innebär att man får räkna med tillskjutande fukt vid val av golvkonstruktionen. Har du kommit åt att kunna mäta fuktkvoten i träklossaren som står på betongen? Är dom tryckta eller obehandlade?
 
Centano Centano skrev:
Låter som en lite tveksam lösning men den är kanske inte helkass eftersom det inte verkar fuktigare men personligen skulle jag försöka få till en bättre lösning. Har ni haft problem med golvet eller varför öppnade ni upp i första hand? Eftersom det är isolerat på ovansidan gissar jag att det är inte finns någon isolering under betongplattan vilket innebär att man får räkna med tillskjutande fukt vid val av golvkonstruktionen. Har du kommit åt att kunna mäta fuktkvoten i träklossaren som står på betongen? Är dom tryckta eller obehandlade?
Jag tog upp hallgolvet då det luktade om det. Träreglar fanns liggande på den oisolerade bottenplattan. Sjuttiotalshus. Har lagt ett flytande golv där nu och ser då in i nästa rum att ngn har varit där och gjort en ”renovering”.

Nu när du skrev så rev jag ut en sån träbit som detta golvet vilar på och på dess undersida är mäter jag 17% och det är väl mögel det vita!?
 
  • Träbit med möjliga mögelfläckar på undersidan, uppmätt fuktighet 17%, ligger på en golvyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att kunna vara mikrobiell påväxt. Luktar det också om golvet låter det som det är läge att riva upp allt och återställa med en fuktsäker lösning.
 
Centano Centano skrev:
Ser ut att kunna vara mikrobiell påväxt. Luktar det också om golvet låter det som det är läge att riva upp allt och återställa med en fuktsäker lösning.
Mmm är ju förkyld nu typiskt nog… men absolut, så får det bli! Tack för råd!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.